Hur länge kan man stanna i Thailand?

Hej!
Jag och en kompis tänkte backpacka lite i Thailand (ungefär 2,5 månader). Var kan man få reda på deras visumregler? Vi vill kunna stanna hela tiden. Vore tråkigt om man bara fick visum för 1 månad. Hur ordnar man visum innan man är på plats?

Mvh, Richard
 
Det blir bara lite böter...

Hej..

var i Thailand för ett par år sedan och mitt visum gick ut. Jag tror att det handlade om ca tre veckor. När jag skulle åka hem, från BKK, noterade tulltjänstemännen detta och jag blev ivägsläpad in i ett mörkt rum under piskrapp. Väl där utsattes jag för tortyr innan det tog allt jag hade och kastade ut mig.

Nää, nu ljuger jag igen. Till sanningen! Jorå, jag var i Thailand och jobbade och det drog ut lite på tiden och efter att ha förlängt visumet två ggr, 2+1 vecka, så var jag tvungen att stanna ytterligare 17 dar utan visum. När jag skulle åka hem noterade tulltjänstemännen detta och jag blev artigt visad till ett rum. Där förklarade de vänligt att jag var tvungen att böta lite. Det var en avgift per dag och jag har för mig att den låg på 100 BHT per dag. De ville ha kontanter och jag fick till och med kvitto.

Så, det gåt att förlänga visumet. Detta görs i Bangkok på nåt som bör heta "Immigration office". Räkna med att det tar en halv dag. Jag har för mig att kostnaden för att förlänga visumet var ungefär samma som böterna på flygplatsen.

Lite spänning ska man väl ha på sina resor.....

Lev!

Ola Orädd
 
Visumregler

Hej!

Jag har bott, studerat och arbetat många år i Thailand och tror mig sitta inne med svaren på dina frågor.

Sverige införde 1996 visumtvång för thailändska medborgare och Thailand kontrade med att korta ner den tid svenskar kan stanna i Thailand utan visum från 3 till en månad.

Om man inte ansöker om visum vid någon thailändsk ambassad får man alltså lov att stanna i 30 dagar. Vill man stanna längre uppsöker man i Bangkok "immigration department" på Soi Suan Plu (sidogata till South Sathorn Road, inte så långt från Silom Rd), betalar 500 Baht för en 10 dagars förlängning. En sådan förlängning beviljas endast en gång. Stannar man längre än denna tid blir det böter, f.n. 200 Baht/dag.

Jag genomförde just denna förlängningsprocedur i somras och det tog c:a 30 minuter från det att jag steg in på Immigrations kontor tills att jag gick därifrån med instämplad förlängning i min hand.

Min hemresa flyttades senare fram några dagar, närmare bestämt till två dagar efter förlängningstidens utgång. Jag förberedde mig på att betala 400 Baht i böter, men slapp undan gratis. När jag frågade om varför berättade tjänstemannen (kvinnan i det här fallet...) att man brukar tillåta att man stannar 2 dagar över tiden innan man börjar utfärda böter.

Om man vet med sig att man skall stanna längre i Thailand bör man dock ansöka om visum vid någon thailändsk ambassad. De kan bevilja ett 60 dagars visum som kan förlängas. Jag minns dock inte om det är med 1*30 dagar eller 2*30 dagar.

Under alla omständigheter så finns ju alltid möjligheten att åka in i Malaysia och sedan tillbaka till Thailand igen. Har man inget visum får man då 30 nya dagar. Om man vill besöka Malaysia och redan har visum till Thailand gäller det att kolla om det är giltigt för flera inresor. Är det inte det måste man gå till Immigration och ansöka om ett s.k. "re-entry permit". Gör man inte det är visumet förlorat och man betraktas som en turist som reser in utan visum, dvs. man beviljas 30 dagar.

Krångligt? Kolla för säkerhets skull med Thailands ambassads visumavdelning.

Hälsar

Joakim Ekendahl
(som längtar tillbaka...)
 
Tackar ödmjukast för alla svar!
Men stämmer det att man måste ha en bokad "return ticket" för att få komma in utan visum?

Mvh, Richard
 
Troligtvis inte

Hej!

Många länder kräver returbiljett för att bevilja visum eller inresa. Så även Sverige, men det är ett krav som beror på "omständigheterna" (varifrån den sökande kommer...).

"Visumbranschen" är med andra ord cynisk. Man ställer olika krav för att släppa in medborgare från olika länder och risken för avhopp är något som man alltid tar hänsyn till vid bedömningen av viseringsansökningar.

Många u-länders medborgare har därför svårt att få visum till västländerna, Sverige inkluderat. Ingen människa vill ju vara sämre än någon annan och detsamma gäller för stater. Därför finns det en "tit for tat" attityd vad det gäller visum där ett land väljer att helt enkelt ge igen.

Thailand kan vara ett exempel på detta. Thailändska medborgare var länge viseringsfria för inresa i de nordiska länderna, men så snart viseringstvång infördes så svarade Thailand med att minska svenska medborgares viseringsfria tid. Dock inte från tre månader till 0, utan från tre månader till 30 dagar.

Anledningen till detta är förmodligen krasst ekonomiskt. Man ville ge igen, men den stora turistnäring med över 100.000 svenska resenärer årligen gjorde att man inte kunde ge igen med samma mynt.

De allra flesta turister stannar kortare än en månad och de som vill stanna längre (t.ex. ryggsäcksluffare) är de man ändå inte tjänar så mycket pengar på. Att sänka den viseringsfria tiden från 3 månader till en månad innebär m.a.o. inte någon större förlust av turistintäkter. Pengarna fick gå före stoltheten...

No orerat om detta och vidare till din fråga. Av resonemanget ovan är det inte omöjligt att Thailand rent formellt ställer krav på att man skall kunna uppvisa en returbiljett vid inresa. Frågan är dock om detta krävs i praktiken.

Jag har många gånger, utan problem rest till Thailand utan returbiljett. Och när jag haft returbiljett så har ingen frågat efter att få se den. Jag tror med andra ord att det inte är ett problem. Frågan är dock om hur det funkar när man cyklar in i landet.

Du är helt säkert inte den första som cyklar genom Thailand, så det borde säkert finnas en viss vana vid gränsstationerna.

Jag har svårt att tro att det skulle innebära några problem. Thailand är överlag ett sjysst land och jagar inte godtyckligt utlänningar med blåslampa. Du kommer under din resa säkert att besöka länder där det är betydligt krångligare med formaliteterna. Betänk att det årligen kommer sisådär 10 miljoner turister till Thailand. Men kolla dock för säkerhets skull med den thailändska ambassaden i Stockholm vad som gäller.

Joakim Ekendahl
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.