Costa Rica/Tikal/Belize

Åker till Costa Rica, Guatemala, Belize över jul nyår. Det blir Corcovado och Sarapiqi i Costa Rica, Tikal i Guatemala och Dykning i Blue Hole/Lighthouse Reef/Turneffe Island i Belize. Kommer att fota en hel del!
Har du varit där?
Det mesta är redan planerat men är tacksam för ev restips rörande bla:
-Klädsel i regnskogen?
-Fotoutrustning?
-Något annat som kom extra väl till pass?
-Vad kan man lämna hemma?
-Buss/flyg i Guatemala?
-Boende i Belize?
 
Grattis du kommer att få en fin tur, till Tikal flyger man från GuatemalaCity och åker buss upp. Kläder för svensk sommar.
Costa Rica fint, men det är dyrt...
Belize är lätt och lagom. Lycka till!

Go tur
 
"-Klädsel i regnskogen?"

I Cocovardo hade jag gympaskor, medan infödingarna hade gummistövlar. Tror att nått orm-säkert är bra på fötterna. Wilmas Nordic Summer (myggmedel) och vattenreningstabletter kan vara bra, de lokala myggmedlen var helt odugliga mot knott.

Fotoutrustning... Vid stränderna kan du klara dig med vad som helst, se till att inte byta objektiv för ofta bara, sand är inte kul att få in. I djungeln är det bra med ljusstarkt objektiv och snabb film. Blixt är bra liksom macro-objektiv. Ingen fjutt-blixt, utan en rejäl, gärna med kabel så att du kan ha den till macro.
 
Det är alldeles för länge sedan jag var där

men några saker gäller säkert fortfarande.

Det är fattigt, vilket innebär att du är ett vandrande bankvalv utan polisbevakning. När jag var där var fattigt folk från Honduras de som hade svårast att få sin försörjning. Aldrig har min känsla av obehag av den anledningen varit större än i Belize City.

Varmt och fuktigt är det i regnskog. Det innebär att det är svårt att få saker att torka. Syntet eller siden är därför att föredra.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.