Södra sverige -> Nordkap, cykel 2007

Hej alla erfarna äventyrare!

Har en tanke sedan något år tillbaka att cykla till kebne och bestiga det, men så slog det mig i sommras; "Varför inte passa på att cykla till Nordkap när man ändå håller på?"

Är väl ganska grön på området expeditioner, och undrar om ni har några tips och trix?

Det som jag kört fast mest på är karta. Man vill ju gärna ha en detaljerad karta med vägar och geografisk info. Den bör ju inte vara allt för tung och framför allt inte dyr. Att köpa 1:100000 blåkartan skulle ju kosta skjortan och vara fett opraktiskt. Bilatlas(otillräcklig?), GPS(dyrt?), Solen och stjärnor(svårt?). Skämt åsido. Vad använder man?

Hoppas det finns många rutinerade äventyrare....

Fredrik
 
frehje; sa:
Det som jag kört fast mest på är karta. Man vill ju gärna ha en detaljerad karta med vägar och geografisk info. Den bör ju inte vara allt för tung och framför allt inte dyr. Att köpa 1:100000 blåkartan skulle ju kosta skjortan och vara fett opraktiskt. Bilatlas(otillräcklig?), GPS(dyrt?), Solen och stjärnor(svårt?). Skämt åsido. Vad använder man?

Hej!

Röda (Översikts-)kartan 1:250000 brukar iaf jag cykla till om jag ska lite längre. Fullt tillräckligt detaljerad om man inte ska in på småvägar i nån stad eller nåt tycker jag.. Är 9 kartor på höjden i Sverige; lite mindre än blå iaf...

Lycka till,
//Daniel

EDIT: stava är svårt..
 
cykelleder

I Sverige finns många markerade cykelleder, ytnyttja dem om du kan ..
Jag startade själv hemmifrån utan karta för några år sedan söderut från Uddevalla. Hittade snabbt cykelled längs kusten söderut, sen kom jag till Köpenhamn o därifrån fanns markerad cykelväg till Berlin, osv...

Så ett tips är att kolla upp om det finns en markerad led.
 
Cykla genom Sverige

Tjena igen.

Du kan köra på 1:250 000 utan problem. Jag cyklade 3-riksröset-Smygehuk i sommras och mellan röset och Mora körde jag på en 1:750 000 då jag följde 45 hela tiden. Faktiskt en bra väg sånär som mellan Meselefors-Östersund Sveg-Mora då trafiken här var väl livlig och vägrenen väl smal.

Sedan körde jag Insjön-Dalafloda-Malingarna-Ludvika-Gränges-Örebro-Motala-Jönköping-Värnamo-Osby-Smyge. Jag rekomenderar verkligen Dalafloda och Malingarna, här ska du tälta på vägverkets rastplats. men sedan ska du köra Gränges-Hjo-Bankeryd-Värnamo-Osby eller Vittsjö-Höör-Smyge. Östra sidan av Vättern är SKIT!! Smal väg, 2-1, Bilar, Bilar, Bilar, fy fan säger jag bara. Och Örebros camping kostar 180 spänn för en ensam cyklist med tält.

Vill du ha fler tips kan du höra av dig.

Stiffe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.