Val av fluga i Rogen

Helt ny på flugfiske, har inte fått spöt än 😀
Men ska upp till Rogen, med start Kärringsjön V35
Vad ska man ha för flugor då?
För det är väl lite vilka insekter som är ute just vid den tidpunkten?
Eller några andra bra tips inför detta. Har aldrig flugfiskat så jag har mat med mig 😀
 
Helt ny på flugfiske, har inte fått spöt än 😀
Men ska upp till Rogen, med start Kärringsjön V35
Vad ska man ha för flugor då?
För det är väl lite vilka insekter som är ute just vid den tidpunkten?
Eller några andra bra tips inför detta. Har aldrig flugfiskat så jag har mat med mig 😀

I Kärringsjön är väl fokus på harr, om jag minns rätt. Och om jag bara fick välja en fluga för sjöfiske efter harr den årstiden så skulle jag välja Streaking Caddis, storlek 10 och 8. Gnid in den med lite fett, kasta ut och dra hem den på ytan med små, korta hemtagningar (någon cm i taget). Om vädret är riktigt kallt och dålig kan det vara kärvt att fiska med torrflugor. Mitt val skulle då falla på Guldhuvat haröra i storlek 12.

Med dessa två flugmönster klarar du dig väldigt långt när det gäller harrfiske.
 
I Kärringsjön är väl fokus på harr, om jag minns rätt. Och om jag bara fick välja en fluga för sjöfiske efter harr den årstiden så skulle jag välja Streaking Caddis, storlek 10 och 8. Gnid in den med lite fett, kasta ut och dra hem den på ytan med små, korta hemtagningar (någon cm i taget). Om vädret är riktigt kallt och dålig kan det vara kärvt att fiska med torrflugor. Mitt val skulle då falla på Guldhuvat haröra i storlek 12.

Med dessa två flugmönster klarar du dig väldigt långt när det gäller harrfiske.

Tackar....
Vi startar vid Kärringsjön men ska ut inRogen också och där finns väl lite öring gissar jag.
Bra med lite tips 😀
 
Tackar....
Vi startar vid Kärringsjön men ska ut inRogen också och där finns väl lite öring gissar jag.
Bra med lite tips 😀

De där flugorna fungerar bra även på öring, men du bör nog ha lite fler alternativ då eftersom öringen kan vara betydligt kinkigare. Om öringen där vakar så är det troligen på nattsländor och då finns inget bättre än just Streaking Caddis enligt mig. Men om du vill fiska öring dagtid eller i sämre väder får du troligen gå ned under ytan och även om guldhuvade harörat fungerar ypperligt så skulle jag nog komplettera med någon streamer, tex Montana eller Muddler Minnow. Men kolla på flugor.se - de har ju också boxar och "collections" som håller bra kvalitet. Generellt har de bra flugor där (även om inget slår hemma-bundna... :))
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...