Om man möter ett vildsvin?

Hejsan, jag undrar vad sjutton man ska göra om man möter ett vildsvin, om man ser ett som springer mot en så är man körd då?eller vad kan man göra så att han inte ska ''attackera'' mig?jag har aldrig mött nån men man vet ju aldrig om man kommer göra de förr eller senare. hos farmor finns det en del vildsvin så ja tänkte om man åkar stöta på något då;)

Dessutom så enda vapnet jag lär ha på mig är en kniv, alltså ingen bössa eller ngt.

så nu vill jag ha svar på vad jag ska göra om man står öga mot öga med ett, springa?gå sakta tillbaka? eller vad?

Tack på förhand

/Markus
 
Normalt så springer den förbi dig, eller gör ett anfall, då kan de va bra o skrämma den med nåt ljud, skrik högt eller ställ ifrån dig ryggsäcken o packa upp kastrullerna eller stekpannan o skramla med dem så högt du kan....skämta bara...om kastrullerna alltså, det hinner du inte. stå där o packa upp....

Ger den sig på dig så brukar man inte kunna springa ifrån den, de där små benen går som trumpinnar på dem, så det är att ge sig upp på en stor sten, eller klättra upp lite i närmsta träd.
Försök ha någonting mellan dig o vildsvinet så att den inte kan skada dig med betarna.

Stå still till att börja med, och se vad den hittar på först.

Älg vet jag aktar sig för en lång slana man visar tydligt för den o håller upp mot älgen, den vet att den kan bli skadad av den, så de brukar försöka gå runt o då får man lite tid att komma undan, men har inte provat på vildsvin så jag vet inte hur det funkar med den metoden.

Kanske någon som är mera erfaren på utsidan ska svara dig istället ?
 
Agera som vid möten med björn - spring inte men om du blir anfallen.

Hinner du så ta av dig ryggssäcken och ha som sköld - kasta den mot svinet o pip upp i ett träd eller whatever.

Nu är ju risken minimal att ett vildsvin angriper - men dom kan göra det vissa delar av året.

Även om du är beväpnad så är det som vid björnjakt , skjut inte om du inte kan mata ett skott till
för om du skadeskjuter så är djuret ilsket.

Men som sagt risken för angrepp är minimal.

Men skadorna kan bli fatala - det diskuteras om att vildsvinsjägare skall ha kevlarförstärkta byxor som krav.
 
fotografera det.

vildsvin ser skitdåligt. om du möter det på en stig, gå åt sidan. det följer stigen, men kan mycket väl vara omedveten om dig.
 
fotografera det.

vildsvin ser skitdåligt. om du möter det på en stig, gå åt sidan. det följer stigen, men kan mycket väl vara omedveten om dig.


Håller helt med, kommer vildsvinet imot dig är det troligen skrämd av något och har inte sett dig (har råkat ut för samma sak på en skogsstig med en älgko, de är JÄVLIGT stora på en armlängds håll...).

För säkerhetsskull kan man ta av sig ryggan och vara beredd att kasta mot grisen och spana in ett klätterbart träd, gris jagas ju och man kan ju ha oturen att råka på ett skadskjutet som därför är ganska förbannat.
 
Är det någon som känner till...

... något dokumenterat fall där en gris (vildsvin) oprovocerat ( dvs inte skadeskjuten eller nåt i den stilen) gått till anfall mot en människa?
Skulle vara kul att veta eftersom det liksom påverkar relevansen av frågeställningen.


/O.
 
Nej jag har aldrig hört talas om några sådana angrepp, däremot vet jag en jägare vars hund blev ganska illa åtgången. Så blir de trängda så kan det vara ganska otäcka djur.

Själv har jag mött vildsvin ett större antal gånger och min erfarenhet är att så länge man inte befinner sig mellan mamma och ungar så kastar svinet och försvinner så fort det får vittring av dig, de är riktigt skygga.
 
Nej jag har aldrig hört talas om några sådana angrepp, däremot vet jag en jägare vars hund blev ganska illa åtgången. Så blir de trängda så kan det vara ganska otäcka djur.


Har man hund så kan det hamna i ett annat läge.
Svinet anfaller hunden som söker skydd hos husse, gissar att många björn attacker sker just på grund av detta. Vad man får tänka på är att en knähund som springer lös också då kan reta upp vildsvinet...
 
Eftersom våra förutseende förfäder utrotat de aggresivaste vildsvinssläktingarna är nog risken minimal. Men alla grisar går inte undan..... om det beror på en dålig morgon eller tidigare påskjutning är nog irrelevant.
Bett och tramp av gris är inget man själv vill råka ut för.....så se upp....vandringsstav kan brukas till mycket...... Grisar må se illa men deras känslighet för värme leder dem rätt mot var ni är varmast för tillfället......nog om det.
Jag vet om att vildsvin som frekvent blev störda har mycket låg rettröskel......och har gått till anfall tillsynes utan kultingar i "fara".
 
fotografera det.

vildsvin ser skitdåligt. om du möter det på en stig, gå åt sidan. det följer stigen, men kan mycket väl vara omedveten om dig.

Nej jag har aldrig hört talas om några sådana angrepp, däremot vet jag en jägare vars hund blev ganska illa åtgången. Så blir de trängda så kan det vara ganska otäcka djur.

Själv har jag mött vildsvin ett större antal gånger och min erfarenhet är att så länge man inte befinner sig mellan mamma och ungar så kastar svinet och försvinner så fort det får vittring av dig, de är riktigt skygga.

Jag vette fanken om de ser dåligt, men det stämmer säkert... Jag har suttit i en gran i drygt en timme efter att ha blivit jagad av en sugga. Cyklade på en liten skogsstig och hamnade mellan sugga och kultingar. Trodde kultingarna var en kattflock men så kom jag på att katter inte lever i flock (...), ungefär då anföll suggan ut ur buskarna. Cyklade ett par meter innan jag körde på en rot och föll, annars kanske jag hade hunnit undan. Tog sikte på närmsta träd, som råkade vara en unggran med rätt spinkiga grenar. Men med rätt motivation kan man klättra upp i sådana träd också. Sedan satt jag där och svor åt grisen ett bra tag. Hon och kultingarna spatserade runt nedanför, retsamt lugna (eftersom inte jag var det). Det här var före mobiltelefonernas tid så det var bara att vänta...
 
Tog sikte på närmsta träd, som råkade vara en unggran med rätt spinkiga grenar. Men med rätt motivation kan man klättra upp i sådana träd också. Sedan satt jag där och svor åt grisen ett bra tag. Hon och kultingarna spatserade runt nedanför, retsamt lugna (eftersom inte jag var det). Det här var före mobiltelefonernas tid så det var bara att vänta...

Uppenbarligen händer det att även människor får uppleva attacker, din berättelse är lite avskräckande. Sedan är frågan om det är som med björnar: att de först gör en skenattack mot människor för att testa resultatet. Fast det ville du antagligen inte ta reda på ;).

Med tanke på att suggan var så lugn efteråt kan man ju misstänka att vildsvinen är intelligenta nog att skilja på jägare och annat folk. Hon visste säkert att du nu var helt ofarlig, och hon hade avfört dig från listan över hot. Och då kunde hon ju lika gärna spela kung på stigen (eller säger man drottning?).

Likaltidningen här i Lund har skrivit lite om vinterns ökning av vildsvinsattacker. Men det är hund det handlar om, inte människor.

http://lund.lokaltidningen.se/de-stannar-hellre-och-slåss-/20100209/artikler/100209627
http://lund.lokaltidningen.se/fler-hundar-skadas-av-vildsvin-/20100209/artikler/100209629
http://lund.lokaltidningen.se/betarna-skar-upp-emmys-ben-/20100209/artikler/100209626

Dessa artiklar ger väl inte så mycket vägledning till just friluftsmänniskor. I Lunds kommun finns det vildsvin lite överallt, men själv har jag aldrig upplevt dem som något hot någonsin. Vissa är dessutom väldigt oskygga, även en del suggor med kultingar.
 
Jag har stött på vildsvin ganska ofta, ibland ser jag dem t o m från parkeringen. De har aldrig attackerat. Däremot har jag som nämnts ovan hört om många hundar som blivit attackerade.

På en cykeltur ner för ett berg såg ett vildsvin stå sidan om vägen. Då fortsatte jag ytterliggare 15m innan jag stannade och tittade tillbaka på det. Efter ett par sekunder gick det sakta mot mig och jag rörde mig motsvarande sträcka bort, sedan tittade vi på varandra igen och efter ytterliggare ett antal sekunder grymtade grisen till och sprang in i skogen. Jag var hela tiden i brant nerförsbacke så hade nog lätt kommit undan vid ev attack. Det här svinet hade också ungar som jag såg i närheten på min väg upp.

Utanför skäralid stötte jag på 5 vildsvin i Kvärkaskogen, de var nyfikna och gick mot mig, men när jag på ca 30m avstånd började skrika lite så vände de.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...