Color Preserver & Lack

Har i helgen hunnit med att stryka 2 lager Color preserver på mitt hemmabygge. Fick mig dock en ordentlig chock då jag för 1:a ggn skulle använda preservern,, den är ju som gele..!!??. (Gudebrod)

Så till en Lackeringsfråga.
Låter ni spöt rotera även under lackningen.?
Om inte, börjar inte lacken att rinna.?

Mvh
// TG
 
Colorpreserver

Ingen colorpreserver på mina spön, i alla fall.

Tanken med preservern, är att bevara trådens färg, så att den inte ändras och att öglebenen inte skall synas, när sedan epoxylacken skall på.

Använder man inte preservern, blir tråden oftast lite mörkare och samtidigt genomskinlig.

Som Brook sa i ett tidigare inlägg, VARNING!, denna kulurta glädje, kostar hållfasthet.
Tråden är helt enkelt redan mättad av preservern, när du skall på med epoxylim/lacken, som ju är den viktiga för att ringarna överhuvudtaget sitter kvar på plats.

Olika bud om detta, men blotta möjligheten, får mig att avstå.

På nya Sage SLT, har man tydligen tänkt till och undvikit preservern, ringfötterna syns tydligt, genom tråd och epoxy.

/Björn
 
Re: Colorpreserver

Graip; sa:
Ingen colorpreserver på mina spön, i alla fall.

Tanken med preservern, är att bevara trådens färg, så att den inte ändras och att öglebenen inte skall synas, när sedan epoxylacken skall på.

Använder man inte preservern, blir tråden oftast lite mörkare och samtidigt genomskinlig.

Som Brook sa i ett tidigare inlägg, VARNING!, denna kulurta glädje, kostar hållfasthet.
Tråden är helt enkelt redan mättad av preservern, när du skall på med epoxylim/lacken, som ju är den viktiga för att ringarna överhuvudtaget sitter kvar på plats.

Olika bud om detta, men blotta möjligheten, får mig att avstå.

På nya Sage SLT, har man tydligen tänkt till och undvikit preservern, ringfötterna syns tydligt, genom tråd och epoxy.

/Björn

Jag skulle givetvis kollat detta innan.
(F-n ta alla byggarkurser på nätet) :)

Nåväl, hur gör du med lackningen,?
lackar medans det roterar eller lackar först & roterar sedan?

// TG
 
Jepp

Lacka medan spöt roterar, så får du en jämntjock och kantskarp lackfilm.

Se till att lacken väter och tränger igenom ordentligt.

/Björn
 
Color Preserver eller inte.....Du behöver inte förlora nån sömn på grund av att du har satt på C.P. Spöet fiskar lika bra och jag tror även att spöringarna kommer att hålla lika bra....

Har gjort det själv och kommer att fortsätta med det...

/Greger
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
axen290 Lack till cane spön Fiske 2
TG Köpa lack.! Fiske 1
TG Lim & Lack Fiske 4
sna_ke lack av klinga? Fiske 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.