Lim & Lack

Då var klinga, handtag & rullfäste beställt.

Klinga - Loop Blue-Line 595 #5-6 4 delat.
Rullfäste- PB 172-T
Handtag - Wittmore Halfwell

Nu till nästa fråga.!

Vilket lim skall användas? Det finns ju epoxy som härdar från 5 min till 24 tim.

Lättflytande eller trögflytande lack?

PS.
Lackeringsmaskinen är klar
Ds.
 
Tidsnöd

Jag använde 5 minuters epoxylim till rullfästet och korkhandtaget (färdigt handtag).

Jag hade 25 grader varmt i rummet, vilket resulterade i att gelningen startade redan efter 2 minuter.
Under ett raseriutbrott med uppbådande av alla mina fysiska krafter, lyckades jag få till det, trots allt.

Alltså, det kan vara en fördel, att sätta dit rullfäste och handtag, vid samma limningstillfälle, så att de linar ihop. Du slipper då en massa karvande i korken på det viset.

Men för husfriden, använd Araldit 24 timmars, så kan du lossa och torka rent, om något skulle gå galet, eller behöva justeras.

Till ringarna/lindningarna, skall också användas ett epoxylim (sk lack) med låg viskositet (lättflytande), det skall väta och tränga igenom tråden.
Förslagsvis Flexcoat Lite, som också är långsamttorkande, så du hinner ångra dig och torka rent.
En flaska Aceton, bör finnas till hands.

/Björn
 
lim

Hej igen Graip, jag kommer ihåg att du hade
Orre's video. Varför använder d inte Casco
limmet han rekomenderade? Är det för kladdigt,
mindre hållbart e.t.c
 
Re: Lim

Inget fel på Caskos polyuretanlim, jag har använt det till möbelsnickerier.
Kruxet är, att det jäser och man får då vara utomordentligt noga med att låsa (fixera) de detaljer man limmar, så att de inte pressas isär.

Aralditen epoxyn, är lättare att jobba med (jäser inte), men man får då vara noga med att applicera tillräckligt mycket lim, så att det inte bildas stora luftfickor.

Toppöglan tex, valde jag att fästa med termolim.
Ett litet limstift Fuji Hot Glue + cigarettändare.
Helt omöjligt att få in något annat lim i denna lilla hylsa. Min personliga uppfattning.
Sedan blir den ju utomordentligt lätt att byta ut, om minsta repa i metallen skulle upptäckas.

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
axen290 Lack till cane spön Fiske 2
TG Köpa lack.! Fiske 1
TG Color Preserver & Lack Fiske 4
sna_ke lack av klinga? Fiske 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.