naturdubbing

Har en liten fråga om naturdubbing typ harmask
ekorrsvans. Behandlas dessa mot ohyra av något slag.
T.ex när man olyckligtvis kört ihjäl en ekorre och vill ta reda på svansen, kan det vara bra att motivera
det för tanten, att den är decifinerad i alla fall. Även om hon tycker det är makabert :-D
 
Harmask o ekorre har jag inte testat, men nån bit rådjursskinn har jag fått av en jagande kompis. Då har jag sett till att torka skinnet ordentligt och sedan frysa det (i en påse) i minst 14 dagar, jag vet inte hur lång tid som krävs egentligen, men hellre några dagar för länge i frysen än ett nyinköp av allt flugbindningsmaterial :cool:

Än så länge har jag klarat mig utan fadäser i alla fall...

Henrik
http://www.edgeflyfishing.com
 
så här kan du göra

Efter du har flått viltet så brukar man börja med att täcka hela köttsidan med grovt salt, snåla inte. Det är viktigt att salta noggrant i alla veck och skrymslen annars kan det börja ruttna och håren släppa.

Sen skall skinnet ligga i c:a en vecka. Skinnen sköljes fria från salt och får torka lite innan skrapning börjar. Fett och hinnor skrapas bort med hjälp av skinnskrapor. Efter detta kan man välja om man vill frysa, torka eller garva skinnet, garvning e väl inte aktuellt till flugbindningsmaterial.

Jag e långt ifrån nån expert på området men jag har varit med vid några tillfällen och gjort på det här sättet..

Graip är oxå Jägare och fiskare så vi hoppas på att han kommer in och ger sin synpunkt i det här ämnet.

:)

.

[Ändrat av FJS90/91 2002-09-13 kl 09:38]
 
Nja, jag är inte heller någon expert på skinnberedning.
De gånger jag själv har tagit tillvara något skinn, har det varit från kanin och hare och då för att linda runt apportdummisar åt unghundars träning.

I princip, har jag skrapat ganska rent från början och sedan gjort enligt Patrics recept.
De har hållit i åratal, men passupp för silverfisken, den älskar dessa skinn.;)

/Björn
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.