Runningline vs skjutlina

Någon därute som kan hjälpa mig?
Skillnaden på Running & Shootingline??

För & nackdelar??

//TG
 
Hm::!!
Är det med sanningen överensstämmande??
(Varför ifrågasätter jag en mästare)

Är inte den ena gjord i nylon och den andra i samma material som fluglinan..??

Och i så fall, är inte de i nylon jobbigare att hantera?
Om jag vill ha en som är i samma material som linan 6 som flyter. Vilka är då att föredra??

Många frågor blev det!
 
Nja...

deras funktion är densamma, material och sammansättning är dock lite varierande...

En Shootingline kan vara monofil, dvs i ett enda material. Loop hade en sådan som de sålde (säljer) som var oval. Det finns även shootinglines i spunnen Dacron, som i princip är behandlad backinglina.

Runningline är precis som du påpekar i stor utsträckning liknande en "vanlig" fluglina i avsenden gällande komposition och material.

När det gäller deras för- respektive nackdelar så är Runningline att föredra:
- går att sy med
- flytande (vanligtvis)
- mindre benägen att få så kallade kinkar ("veck")
- lättare att hålla i handen

För Shootingline gäller det omvända från ovan, dvs det är nackdelarna, men en av de få fördelarna med Shootingline är att om man vill kasta EXTREMT långt så kan det vara läge med en sådan. Men då åker precision och presentation åt tjotahejti åxå...

Ett råd gällande din 6:a (om du nu ska byta..) är att köra med en runningline, exempelvis Loops Runningline i dimension 0,029:a (http://www.looptackle.se/swe/showroom/lines/custom.htm) eller en Sientific Anglers Ultra3 Runningline i dimension 0,027 (har ingen länk tyvärr...)

(Mästare ?! nja, snarare en högljudd amatör ;))

/Anders B
[Ändrat av brook 2002-06-27 kl 12:48]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.