Overruns och skatbon

Hej!

Använder en Ambassadeur 5601C4 PD Special med flätad 0,35 lina.
Fiskar mest med jerkbaits. Har ställt in bromsen efter anvisningar men har ett återkommande problem med skatbon och "overruns"

Hjälp sökes.

/ W
 
Hur många bromsvikter kör du med? Hade en del problem med min rocket när alla bromsvikterna var aktiverade. Tryckte in två st så nu kör jag med 4 av 6. Det blev mer följsamma kast och bättre kontroll. Har den mekaniska bromsen rätt löst åtdragen.
 

Cannonball

Gäst
Hur kastar du?
Du kan inte snärta iväg betet som man kan med en haspelrulle!

Kasta med en svepande rörelse och va med och stoppa spolen samtidigt som betet träffar vattenytan.

Kontrollera hur många bromsvikter som är lösa på c-bromsen (spolen på vevsidan).
Vad är det för fabrikat på linan?
Är linan påspolad hårt?

Träna med försiktiga kast i början och öka kraften vartefter du känner dig säkrare, när du lärt dig kasta riktigt med en multirulle, så är konstruktionen vida överlägsen en haspelrulle!
 
Hur kastar du?
Du kan inte snärta iväg betet som man kan med en haspelrulle!

Kasta med en svepande rörelse och va med och stoppa spolen samtidigt som betet träffar vattenytan.

Kontrollera hur många bromsvikter som är lösa på c-bromsen (spolen på vevsidan).
Vad är det för fabrikat på linan?
Är linan påspolad hårt?

Träna med försiktiga kast i början och öka kraften vartefter du känner dig säkrare, när du lärt dig kasta riktigt med en multirulle, så är konstruktionen vida överlägsen en haspelrulle!

+1

Kasta med haspel och multirulle är två helt olika saker.
Jag tränade på gräsmatta när jag lärde mej det på 90 talet
Lämpligt spö är ett mjukt med hel eller halv aktion.

Träna också på att låta tummen släpa på spolen så att du känner när spolen snurrar.
När spolen övervarvar så känner du att det blir mjukt / luddigt under tummen (början till skatbo), låt då tummen släpa lite hårdare en sekund på spolen.
När du gör det rätt så kan du släpa med tummen 2-3 ggr lite hårdare mot trumman utan att kastet avbryts.
Kastet kan bli kanske 5 meter kortare.
 
Svepande kast istället för snärtiga och att bromsa upp spolen med tummen precis innan nedslag (samt vara beredd att bromsa lite även under kastet) tycker jag är det viktigaste att tänka på som nybörjare.

Första tiden får man acceptera något kortare kast, därefter kan man öka längden och ta i hårdare allteftersom tekniken blir bättre.
 

Cannonball

Gäst
Tänk även på att inte spänna den mekaniska bromsen för hårt (den lilla gängade hatten innanför stjärnhjulet) det står i beskrivningen till rullen att betet ska sjunka 20-30 cm när du knycker till med spöt, men den ska justeras precis så att inte spolen glappar i sidled (lite anspänning går bra om man är nybörjare, sen ska den vara lös)
Annars sliter du upp plastdrevet i gaveln (23403) då kan man inte centrera spolen i stativet, med fel linupplägg som följd.

Vill även nämna att det går utmärkt att kasta multi med styva spön och snabb aktion.

Lycka till! :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...