SPÖ

Inget är svårt

Ingen av klasserna är svåra att börja med, även om 6/7 är mest "allround" eftersom den ligger i mitten. Utgå istället som föregående talare föreslog, ifrån vad för art du ska fiska och vad för flugor du kommer att använda eftersom de också styr vad för klass du behöver.

Förslag:
5/6: Lättare fiske efter t ex harr, öring och röding.
6/7: "Allround" men mindre harr och öring känns lite tunnt. Mitt gamla 6/7 är perfekt efter mindre gädda men klarar inte så stora flugor.
7/8: Havsöring, lätt lax, gädda. Inget för mindre fisk. Perfekt för kustfiske och arter som kräver tuffare spö och lite större flugor.

Håller övriga med?

Peppe
 
Håller med!

Jag håller med Peppe!

Fast jag skulle nog gå på ett 5/6 i alla fall.
Jag tycker det fungerar bra allround och klarar större flugor bara det inte blåser. För mig var det lättare att lära mig kasta med lättare spö. Sedan är det mycket användbart vid sjö och kustfiske även efter abborre.
Min personliga reflektion dock.

Mvh Niclas
 
5/6

Köpte mig ett Strömsländan III i 5/6 klass använder det för öring harr regnbåge och abbore och har absolut inga proble att kasta stööre flugor (men i stark vind blire klurigt) jag tycket ett 5/6 spö e ett bra val
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.