Kroka havsöring från flytring

Efter att ha inhandlat en bra flytring har jag varit ute 4 gånger på Ingarö och flugfiskat havsöring. Ikväll bommade jag tre. Totalt på 4 gånger har jag bommat 6 havsöringar. Det hela går alltid till likadant: jag får hugg och sedan varar fighten i 10-30 sekunder och sedan släpper de (ok, en sumpade jag när jag skulle håva den).
Nej, jag har inte slöa krokar. Men vad f*n kan det vara? Jag börjar bli nästan desperat.
Den sista ikväll tyckte jag nästan att jag slet in kroken i a'la mothugg för gammelgädda, men ändå släppte den. Till saken hör att jag tagit ett par från land utan problem.

Tycker visserligen det är svårare att hålla bra sträck på linan från flytringen när havsöringen kommer mot en, men finns det något trick mot det? Hög spöföring, låg spöföring??

Peppe
 
Du får avslöja...

vilken typ av krok och storlek på dessa, som du använder.

Är du säker på att det inte var gäddor?

/Björn
 
Laxkrok

Jag kör med följande krokar:
dubbel laxkrok (Loops) i storleken 8
dubbel laxkrok (okänd märke) i storlek 10
enkel laxkrok (Gamakatsu) i storlek 8.

På dessa har jag krokar från land men det kanske är svårare att sätta kroken bra ifrån flytring?

Sista kommentaren angående gäddor: såvida de inte blivit silverfärgade, fått fettfenor och gillar att hoppa över vattnet så är jag nog säker på att det inte är gäddor...

Peppe
 
Flytring har jag...

aldrig provat, men båt likväl.

Krokarna verkar ju inte helt fel, men det kan ju tänkas att dina fiskar var felkrokade, det har hänt mig ett antal gånger.
Hade en gång krokat i ryggen, upptäckte jag efter en mycket jobbig drillning, där jag till slut landade fisken.

En annan teori; vinkeln blir annorlunda om du krokar nära flytringen, eller att du fiskar djupare helt enkelt och vinkeln blir rakt upp/ner.

Sen är det ju det där med att vid flytflugefiske, skall man avvakta och vid djupfiske skall man det inte, enl skolböckerna.

Har tyvärr inga andra förklaringar.

Gäddor i 2-3kg klassen kan vara nog så hoppvilliga och prickiga.;)

/Björn
 
Tips....

från en nordmann som diskar mycket havsöring om sommaren.

Jag fiskar helst från båt, dorgar, som det kallas på norska. Då håller jag en 5-6 knops fart med et silver bett med medels stor krok.

Er kroken för stor kan det vara svårt för fisken at bita över den. Er kroken för liten hänger den dårligt.

Er farten för liten biter fisken löst och släpper altför fort.

När fisken biter är det viktigt at du håller lite igen, inte ge den för mycket slack med en gång, men känna at den hänger för du ger låter den kjempa ut lite.

Var kroken hänger i munnen har mycket at säga. Midt i munnen är brusken tynnast och man kan lätt dra kroken ur munnen. Samtidigt har man betre styring på fisken om den biter slik. Biter den i mundvikerna hänger den ofta bettre för kroken festar sig bettre. Då kjempar ofta fisken mer, av två själ: Den vil gärna dra sig lite sidelänges när den kjempar emot och det käns tyngre, och den känner mer smerta der.

Havsöringsglugor bör gärna vara dubbelkrokade.

Mvh Lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
quid Kroka abborre, undvika gädda? Fiske 12
Ahvenet Havsöring - utrustning och teknik Fiske 150
Erijon Vandrande havsöring i Stockholm Fiske 4
sodden73 Havsöring i älv Fiske 5
telleus havsöring i göteborg Fiske 4
PikeMike Havsöring i Kalix/Haparanda Skärgård! Fiske 14
UmeRobban Kustfisket Umeåtrakten efter Havsöring-Lax Fiske 0
Cbratne Havsöring Fiske I kolmården Fiske 0
Avslutat1005 Har någon provat att meta havsöring?????? Fiske 9
virto Havsöring på västkusten Fiske 3
vuogga Havsöring vid norrlandskusten... Fiske 4
streamer Havsöring Öland Fiske 1
vuogga Havsöring - NU!! Fiske 16
peking Havsöring st:anna Fiske 1
johansson_79 Fiske efter havsöring i bohuslän Fiske 4
streamer Havsöring Fiske 7
jmlove Havsöring i Stockholm! Fiske 8
poppe_uk Havsöring i Skärgården? Fiske 1
storfiskarn? Havsöring i Herrhamra Fiske 5
Izumi Havsöring fisket igång! Fiske 2
Peakerman Havsöring på den sydskånska kusten? Fiske 0
Freddan75 Havsöring i Skåne. Fiske 9
sma Havsöring på västkusten? Fiske 1
robocop Havsöring på Åland Fiske 0
friluftsrookie Hjälp mig hitta en bra och packbar flytring! Fiske 12
Kokkola flytring Fiske 4
nannes Flytring? Fiske 0
vuogga FLYTRING I KOLÅSEN?? Fiske 2
Lucius bra flytring Fiske 1
Graip Flytring Fiske 36
Nappe Flytring? Fiske 2
peppe_malmqvist Tips om flytring Fiske 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...