Alternativ Fiskelina

tspcdj@hotmail.com (Nybörjare)

Gäst
Om man inte har fiskelina av nylon kan man då använda tråd?, och i så fall vilken slags tråd är bäst.
 

Guest

Gäst
svar: Alternativ fiskelina

Tjenare! Rent allmänt måste jag rekommendera berkley fireline eller liknande stum lina. Helt överlägsen nylonlinor.
- Tunnare, påverkar inte betet lika mycket och syns mindre
- Stummare, du känner vad som händer i andra änden av linan och krokar oerhört mycket bättre.

Henning
 
stumt är bra..

det är jättebra med stum lina såsom "fireline"enda nackdelen kan va vid fiske med nultiplakotorrulle då linan kan ha en tendens att skära ner inunder underliggande linvarv,speciellt då vid hård belastning.
 
Jag måste nog säga att fireline och liknande linor passar främst till UL-fiske. Vid grövre fiske tycker jag att dessa linor är mycket knutkänsliga, har förlorat många drag vid kast med lite tyngre vikter, men mycket få då linan är i vattet. Jag uppfattar linorna som mycket dragtåliga men ryckkänsliga. Har gått i från dessa linor efter ett par års erfarenhet till förmån för nylon, undantaget UL-fiske där de passar väldigt bra. Många säger att man måste använda en viss sorts knutar för fireline, jag har prövat de flesta nya knutar men ingen har fungerat bra
 
Visst finns det bra allternativ!

Hejsan..
Allternativet till traditionella nylonlinor är många på marknaden i dag, pris och kvlitets skilnader är lika stora som på nylon.
Dessa "nya" stumma linor har både sina fördelar och nackdelar. En fördel är slitstyrkan och tjockleken samt att dessa är totalt stumma, ett suveränt allternativ när du fiskar på väldigt långa vastånd eller mycket djupt. Jag annvänder dessa vid Havsfiske,ispimpel med haspel( tänk på temperaturen vid kallare än +-0 fryser vattnet på linan) Har även provat flitigt på både Lax och Havsöring men kommit fram till att Nylon ändå är det bästa allternativet på dessa arter.
En annan nackdel är att dessa stumma lintyper inte håller samma nötnings krav som en Nylon, vid ofta återkommande kontakt med t.e.x sten vid bottenregionen nöts linan väldigt fort och du har tappat all slitstyrka i linan. Priset på en bra stum lina ligger kring 1.20-1.50 kr metern och en bra nylon ungefär runt 80 öre. Tänk även på att om du skall prova dessa stummalinor att du har nylon lindat i botten på spolen annars får du inte den stumma linan att greppa runt spolaxeln. Vad gäller knutar så finns det massor av bra knutar till just dessa linor ett tipps är att besöka några av alla bra fiskesidor på nätet. här kommer ett exempel på en länksida..
http://user.tninet.se/~fgb927c/links.html

Competition Fishing Club Sundsvall
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.