Handskar för vinterklättring

Jag ska gå en klätterkurs i kebnekaise i mars. Jag har mycket lite erfarenhet av sådant innan och har bara isklättrat med topprep.
När man ska lägga/plocka säkringar behövs ju en viss finger rörlighet men man vill ju samtidigt inte frysa fingrarna av sig.

Jag har ett par skaltumvantar från north face (expedition system mitts) med tillhörande polartec innervantar, och ett par windstopper handskar också från TNF.
Tummvantarna är väldigt klumpiga och varma.
Windstopper handskarna är välförstärkta men inte särskilt tjocka. Kommer det att hålla?

recommendationer?
förslag?

gustaf
 
Yllevantar

Klättra med yllevantar och var inställd på att de kommer att bli blöta! Ylle värmer som bekant en del även när det är blött. Tumvantar är naturligtvis varmare än femfinger som har fördelen att de är smidigare när utrustningen skall hanteras. En variant är kronans gamla trefingervante i ylle. Tumme och pekfinger stickade var och en för sig, resten av handen i en "påse". Dessa vantar ger en bra kompromiss mellan värme och smidighet. I och med att yllet töjer sig kan man också pressa in pekfingret med de andra fingrarna när man inte direkt hanterar utrustningen, t.ex. vid själva klättringen. Klättrade med ett par sådana i söndags då det var 30 grader kallt och det fungerade bra. Att rekomendera är att alltid medföra ett (två) par vantar/skalhandskar(med innervante) som alltid skall vara torra. Vid behov tar du på dessa på standplats eller när det är nödvändigt i övrigt. Ta på de (eventuellt) blöta yllevantarna när du fortsätter klättra. Mitt inlägg baseras på min förmåga att aldrig någonsin ha hållit mig torr i skalvantar under hård fysisk aktivitet.

Lycka till!
/war
 
Yllegrepp!

Det beror ju på vad man vill greppa. Att hålla i yxan går utmärkt - både i skaftet och huvudet. Det är ju i hududsak handledsremmen som "bär" dig. Om man klättrar med enbart yllevantar blir det inte heller så mycket byls mellan handen och yxan vilket gör att "greppet" får en relativt liten diameter vilket inte är lika tröttande som när man bär tjockt på händerna. Ylle greppar också, när det är blött, bra direkt i isen. Att ta grepp på klippa med ylle har jag ingen erfarenhet av men gissar att det finns bättre alternativ.
Ett alternativ till ylle kan vara att använda tunna skidhandskar (syntetmocka i handflata/fingrar) avsedda för längdåkning - fungerar bra för mig ned till minus 10 så länge man håller igång. Om de inte är för stora får man också förvånansvärt bra känsla på klippa. De blir också blöta naturligtvis och värmer tyvärr inge vidare då. Men som sagt - Man jobbar sig varm och anpassar klädseln m.h.t. aktiviteten, även om det innebär ett frekvent bytande av handskar.

Vilken kurs ska du gå?
/war
 
prova olika handskar

Jag har provat windstopper hanskar med "påklistrat" mönster i handflatan och de verkar inte tåla så mycket gnuggande innan de sakta börjar att lösas upp(oavsett fabrikat). Nu när jag var nere i Chamonix så hittade jag Millets windstopper handskar som hade ett tunn påsydd förstäkning i handflatan, kanske kan det vara en lösning som håller bättre...
Tidigare så har jag provat Neoprenhandskar, windsurfing handskar gjorda av neopren/läder samt stickade femfingerhandskar i ren ylle förra sommaren då jag klättrade alpint i Cham. De billiga yllehandskarna var de som kom till mest användning då vi gjorde längre turer. Greppet är ok, och de känns någorlunda sköna/varma även då de har blivit blöta. Snön som fastnar på handskens yta verkar att "rugga upp" ytan och gör handskarna "tätare"...
Vid kortare klättring så var windsurfinghandskarna oöverträffade då det käller känsla, neoprenet på utsidan av handen är skön isolering mot den kalla och hårda isen men lädret/friktionsytan i handflatan är tunnt och blir snabbt blött, och hela (dykar)neoprenhandskar är lite klumpligt tycker jag.
Ta med dej MÅNGA par handskar och se till att ha ett par torra att ta på då du rastar.
Hellre många billiga handskar och många byten än ett fåtal dyra.
Det finns nog många som tycker om skalhandskar i goretex, men jag har svårt att tänka mej att ha en handske om inte sitter tajt på handen då jag klättrar.



Lycka till!
/
Hasse

P.S. Glöm inte att ta av ev. ringar på fingrarna INNAN knogarna är ömma och uppsvullna !
 
Vantar

Jag skulle vilja rekommendera Lovikka vantar eller Charlet Moser Cascade fingervantar. Bägge värmer gott även i blött tillstånd och man behåller grep och rörlighet. Om det blåser rejält kan nog en handske i gore-tex vara att föredra.

Hoppas du får det kul och håller dig varm om händerna.


Laila.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ix HANDSKAR!! Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.