Vinterbestigning av Kjerag?

Är det nagon som vet om det har gjorts nagon vinterbestigning av solsemester(Kjerag?)
Skulle vara intressant att fa veta vilka väderförhallanden som rader där i mars?
Gar det nagon tur uppför Predikstolen?

Peder
 
Kjerag

Nej jag tror inte att en vinterbestigning av Kjerag i mars är ett bra alternativ.

Min gissning är att det är säkrare tidigare under vintern.

Påsken som var i år var mycket sen, men jag försökte skaffa information om väggen innan och lägen var detsamma även en månad tidigare. Det bildas is i övre delen av Kjerag.

Är det tillräckligt varmt så lossnar den isen och splittras över väggen. Även en bra bit från klippan på marken nedanför hamnar en hel del goa isklumpar eftersom det är så brant.

Hocka Hey ligger visserligen en bit åt sidan, men jag satt på andra sidan fjorden i påskas och tittade. Det behövdes ingen kikare för att de hur isbitarna bland annat slog ner på "lysebotn camping".

Bra information kan du säkert på via BRV's hemsida
Bratte Rogalands Venner.

Att tas sig till Lysebotn vitertid går endast med färja. Hurtigbåten är bra, du behöver ingen bil med dig till Lysebotn. Hurtigbåten kan även släppa av er nedanför insteget.

Vägen till Lysebotten skottas vanligtvis fram i mitten av maj.

Hälsningar Björn
 
I en Norsk Klatring för några år sedan, framgick att Kjerag har klättrats vintertid. Vill minnas att det var kring påsk. Då gick de förvisso inte Hoka hey. Vid närmare eftertanke har jag nog läst om en nytur som gjordes vintertid av Karlsen/Hjulsrud på Smellveggen.
 
Re: Tänk inte ens tanken

Daniel!

Ack! Du vet väl att fallande is inte gör ont!
Hemligheten är att befinna sig över den
fallande isen!

Hare gott! Peder

(Ps. Börja ladda för Rukan! Ds.)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...