Irriterande reklam

Episoden fortsätter, nu är det inte dejtingporr utan rena bedrägerier. "Gå med i det här programmet som utför automatisk bitcoinhandel, tjäna €40.000/mån med lätthet och få ett härligt liv." Komplett med bilder på en snubbe som glider yacht i tropikerna

Jo tjena.

Vilka tjänar på reklamen? Tjänar Utsidan något på den, får man betalt för klientladdningar snarare än klickar numera?

Isåfall finns det ju en poäng, men känns märkligt.
 

clindh

Forumvärd
Det är korrekt att klick inte betalar sig längre.

Jag har inte sett såpass dåliga annonser själv, men svårt att säga vad som går ut för olika personer får ju olika annonser.

Det går ju att blockera själv i webbläsare så att man inte får personlig utvalda annonser, men min erfarenhet är att man då får man mer sådant "skräp" - fn ser jag själv rätt relevanta saker som fiskeprylar, resmål, ekonomirelaterat etc.

Om annonsen har ett "X" i övre högra hörnet kan man klicka där för att blocka den. Rapportera den gärna till Google också om den nu är uppenbarligen bedräglig.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2019-03-28 kl. 11.17.10.png
    Skärmavbild 2019-03-28 kl. 11.17.10.png
    29.6 KB · Visningar: 613
Det tråkiga med googles kak-baserade reklam är att de inte begriper om man köpt eller inte köpt. Har jag surfat på skidor och precis köpt ett par behöver jag nog inte ett part till direkt. Men google öser på med raklam för skidor som om jag behövde ett obegränsat antal ytterligare.

Inget är gratis, antingen betalar man med pengar, tid eller intregritet.
För utsidan betalar jag gärna med pengar.


/Patrik
 
Ja, visst är det irriterande? Fattar inte att annonsörerna vill ha det så.

Lite trist också. Förut hände det ju faktiskt att man någon enstaka gång såg reklam om något man blev intresserad av. Nu ser man nästan bara saker man redan känner till.
 
Jag är inte mycket för välgörenhet och inte speciellt ädel, så blockar allt som går. Finns fortfarande reklam här på utsidan som inte blocken tar.
 
Jag får ofta reklam från företag där jag varit och handlat några dagar tidigare. Det räcker med det jag redan köpt, möjligtvis med undantag av cykelslangar då det alltför ofta nu blir punka på cykeln (vasst grus som är kvar från i vintras och krossade glasflaskor).

Fast just nu får jag här reklam från City Gross, Tui och Calazo (mina bokhyllor är överfulla).

Per
 
Ju irrelevantare annonser desto större är sannolikheten att jag väljer att blockera dem.

AdBlock blockerar allt om man vill. Man kan dock tillåta de annonser som visas på utvalda ”siter” genom en personligt anpassad och selektiv vitlistning av dem.

Är en stor del av annonserna på en ”site” irrelevanta ser jag till att inte se dem. Det är i vanlig ordning upp till de som annonserar att se till så att annonseringen är relevant och inte påträngande.

Jag är dessutom ingen bra mottagare av denna typ av annonser då jag aldrig klickar på dem. Och mycket sällan påverkas positivt. Snarare negativt.

Om annonserna ”rullar” och således byts ut hela tiden gör det inte saken bättre. Snarare sämre.

/Birger
 
Blockeringen funkar dåligt

Det är korrekt att klick inte betalar sig längre.

Jag har inte sett såpass dåliga annonser själv, men svårt att säga vad som går ut för olika personer får ju olika annonser.

Det går ju att blockera själv i webbläsare så att man inte får personlig utvalda annonser, men min erfarenhet är att man då får man mer sådant "skräp" - fn ser jag själv rätt relevanta saker som fiskeprylar, resmål, ekonomirelaterat etc.

Om annonsen har ett "X" i övre högra hörnet kan man klicka där för att blocka den. Rapportera den gärna till Google också om den nu är uppenbarligen bedräglig.

Jag har ett antal gånger klickat på krysset på till höger på Vårruset annonserna (flera annonser under varandra samtidigt) och valt ”sett annonsen förut” och även ”inte intresserad”. Men annonserna återkommer.

Jag Googlade på Vårruset för någon vecka sedan för jag ville veta vilken dag Vårruset är där jag bor, för just den dagen/kvällen stänger dom av ”min väg” när jag ska till dit jag har kajaken.

Jag har nyligen shoppat några fler tältpinnar och en förbandspåse på Outdoorexpeten (cykelavstånd) så att den annons kommer upp förstår jag, även om jag nu redan köpt det som annonserna visar

/Per Brune
 

Bilagor

  • Annons utsidan.jpg
    Annons utsidan.jpg
    230.1 KB · Visningar: 242
  • Annons utsidan_2.jpg
    Annons utsidan_2.jpg
    26.2 KB · Visningar: 246
  • Annons utsidan_3.jpg
    Annons utsidan_3.jpg
    241.1 KB · Visningar: 239
  • Annons utsidan_4.jpg
    Annons utsidan_4.jpg
    208.3 KB · Visningar: 228

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...