Pulsujoki

Hejsan

Vi är ett gäng som planerar att paddla Pulsujoki med start i Pulsujärvi och ner till övre Soppero.
Är det någon som har erfarenhet från den sträckan? Svåra forsar, bra fiskeställen osv.

Mycket tacksam för svar!

Oscar
 
Min bror har paddlad pulsujoki med kanot en gång, det var tydligen bland de jävligaste han vart med om i paddlingsväg. Riktigt stenigt, våran alu-kanot var inte vacker efter den turen. Var lite torrare sommar än vanligt, men inte extremt. Så borde förmodligen funka att paddla under en "normal" sommar.
 
Jag har bara paddlat en del av den sträcka som ni tänker paddla, delen från Jårkastakka ner till övre soppero. Det va fin paddling hela vägen med en del roliga forsar. Vi paddlade runt den 15 juni ungefär och då va det gott om vatten och jag upplevde det inte så stenigt. Men jag kan mycket väl tänka mig att det kan kännas stenigt om man paddlar senare.
 
Jepp, sträckan Jårkkastakka-nedre soppero ska tydligen vara väldigt fin paddling.

Ett annat hett tips är att ni paddlar från Enonhaara(där Taava-Rostu går ihop till Lainoälven) till antingen Jårkkastakka eller nedre soppero. Försök få tag på någon lapp från Saarivuoma eller Lainiovuoma sameby som kan skjutsa er och grejerna med fyrhjuling till Enonhaara. Min brorsa och hans kompis gjorde så, en kille före kanoten och packningen dit med fyrre så knallade dem utan grejer de där 5km, tror det kostade så mkt som en flaska sprit. Paddlade själv sträckan Rovvijavri-Jårkkastakka i somras, och etappen emellan Enonhaara-Jårkkastakka var väldigt fin, inte allför mkt folk heller.
 
Jag har paddlat den 2ggr för ca 6år sen!! Jag var där för fisket som var sagolikt,Fick 2 otroligt stora harrar..Hoppas ni utövar c&r för de bör man i ett så känsligt vatten,Gillar ni harr fiske så kommer ni stortrivas,gillar ni inte mygg så blir det eran värsta resa någonsin =)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.