Protestera mot laxfisket

Sportfiskare?

Är sportfiskarna ute för att rädda laxens överlevnad eller sitt fiske???
Dom var märkligt tysta när man ville stoppa torskfisket.
Fast naturligtvis så är det inte lika roligt att pimpla torsk i Östersjön som att fiska lax i en älv.
Men ska man verka för fiskens överlevnad ska man göra det för all sorts fisk inte bara för det som är rolig att fiska.
PS: jag har även skrivit på listan.
MVH
KIM


peppe_malmqvist; sa:
Gå in på Sportfiskarnas hemsida och fyll i formuläret under protestsidan:

http://www.sportfiskarna.se/

Peppe
 
Nu är du ute och cyklar

Hej Kim!

Läser du igenom texten så ser du att initiativet är taget av Gunnar Westin och Göran Clareus. Sportfiskarna har hjälpt till så att de kan få fler underskrifter på sina listor genom att lägga upp den på sin site.

Det innebär inte att de inte bryr sig om torsken eller att de fokuserar på fiskar som bara är "roliga" att fiska.

Startar du ett upprop för torsken lägger de säkert upp det på deras site också.

Peppe

Ps. Fast sedan tycker jag *personligen* att de skulle göra helt rätt i att fokusera på de fiskar som Sportfiskarna är intresserade av. Förbundet ska framförallt ta tillvara sina medlemmars intresse och inte vara ett allmänt miljöförbund - då kan man vända sig till Greenpeace istället.
 
Re: Re: Sportfiskare?

Ok det var ju bra att dom verkar för alla fiskarters överlevnad.
Där hade jag fel ber så mycket om ursäkt.
MVH
KIM
Stadan; sa:
kim1; sa:
Är sportfiskarna ute för att rädda laxens överlevnad eller sitt fiske???
Dom var märkligt tysta när man ville stoppa torskfisket.

Sportfiskarna har inte varit tysta i torskfrågan. Läs här http://www.sportfiskarna.se/overfisket/index.asp

Men andra aktörer har fått mer medieutrymme, något som inte är Sportfiskarnas fel.

Självklart skrev jag under listan!

mvh Staffan
 
Re: Nu är du ute och cyklar

Kanske jag är ute och cyklar.
Men min åsikt är denna.
Jag tycker ju att en förening som hjälper till eller är en av orsakerna (om än så liten) till att laxen minskar ska också aktivt (praktiskt) verka till att laxbeståndet inte minskar mer än man fiskar upp.

Ja jag vet att de flesta sportfiskare släpper tillbaks fisken i älven igen (men inte alla).

Uppmanar man folk till fiska mer så får man faktiskt ta konsikvenserna av det tycker jag, men det är ju bara min åsikt och alla har vi ju en egen sådan.

Jag undrar om sportfiskarna skulle stå bakom ett fiskestopp på lax om det visade sig att laxens överlevnad var hotad. Dom ska ju verka för medlemmarnas intressen.
I Sverige är det många som ropar "gör något någon" men egen tid eller egna pengar är svårt att ställa upp med. MEN detta är en annan diskussion som inte hör hemma här på utsidan.
MVH
KIM


peppe_malmqvist; sa:
Hej Kim!

Läser du igenom texten så ser du att initiativet är taget av Gunnar Westin och Göran Clareus. Sportfiskarna har hjälpt till så att de kan få fler underskrifter på sina listor genom att lägga upp den på sin site.

Det innebär inte att de inte bryr sig om torsken eller att de fokuserar på fiskar som bara är "roliga" att fiska.

Startar du ett upprop för torsken lägger de säkert upp det på deras site också.

Peppe

Ps. Fast sedan tycker jag *personligen* att de skulle göra helt rätt i att fokusera på de fiskar som Sportfiskarna är intresserade av. Förbundet ska framförallt ta tillvara sina medlemmars intresse och inte vara ett allmänt miljöförbund - då kan man vända sig till Greenpeace istället.
 
Re: Re: Nu är du ute och cyklar

kim1; sa:
Jag undrar om sportfiskarna skulle stå bakom ett fiskestopp på lax om det visade sig att laxens överlevnad var hotad. Dom ska ju verka för medlemmarnas intressen.
MVH
KIM
Medlemmarna vill naturligtvis kunna fiska lax även i framtiden. Därför skulle skulle det vara i medlemmarnas intresse att Sportfiskarna skulle stå bakom ett fiskestopp på lax om det visade sig att laxens överlevnad var hotad.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.