MINSTA möjliga sovsäck?

Inte alltför långt ifrån din budget är Cumulus Lite Line 300. Själv kör jag på en 400 modell i samma serie som jag är mycket nöjd med.

Nog är de nyare säckarna i ännu lättare material och utan huva än lättare och mindre när de komprimeras. Men då spricker budgeten.
 
Har kört haglöfs lim down +1 mina senaste 3 sarekturer, den köpte jag för typ 1800 på rea och den packar mindre än 4l. Är nog lite för kall för höst kanske, men ok på sommaren.
 
Är det MINSTA packvolym du eftersträvar behöver du gå upp i dunkvalitet resp prisklass, men även eftersträva en så slimmad sovsäck som möjligt (minst tygvolym). Det senare är inget jag föredrar som i-vändare, varför du också bör fråga dig hur du sover och vad du prioriterar?
Jag har själv en Marmot Hydrogen som är en ren sommarsäck i fjällen för mig. När jag är ute övriga säsongen med risk för frostnätter väljer jag min varmare sovsäck en Marmot Pinnacle.

Prisskillnaden mellan Never Winter och Sawtooth är några hundralappar (billigast jag hittar på Marmot Sawtooth regular just nu är 2081 kr, med extrarabatten på 100kr inräknat, på Wiggle) som jag tror du kommer att uppskatta som välinvesterade. Är det MINSTA volym du eftersträvar med en 3-säsongssäck är tipset ex Marmot Helium (men då spricker din budget).

Bra input och tänkvärd info. Verkar alltså som att du föredrar komfort framför utrymme i ryggsäcken. Är beredd att hålla med och ställer därför en följdfråga:
Never Winter, Sawtooth eller Never Summer? De priserna jag har tillgång till är 1607, 1967 respektive 2327kr (studentrabatter på Bikester). Är det värt att gå på en Never Summer? Den tar mest plats av alla och är tyngst, men har överlägsen temperaturhållning. Dessutom älskar jag orange...

Går inte alla dunsäckar att komprimera rätt rejält? Min mountain equipment helium 600 väger 1 kg och kan tryckas ihop enormt mycket till oval A4-size och 5-7 cm tjock. Köpte den för 2600 på rea

Oval A4 ??
 
Bra input och tänkvärd info. Verkar alltså som att du föredrar komfort framför utrymme i ryggsäcken. Är beredd att hålla med och ställer därför en följdfråga:
Never Winter, Sawtooth eller Never Summer? De priserna jag har tillgång till är 1607, 1967 respektive 2327kr (studentrabatter på Bikester). Är det värt att gå på en Never Summer? Den tar mest plats av alla och är tyngst, men har överlägsen temperaturhållning. Dessutom älskar jag orange...

För sommarbruk hade jag inte valt Never Summer, den blir nog för varm. Sawtooth är den bästa 3-säsongskompromissen för ditt tänkta bruk.
Min son har en Sawtooth Long (äldre modellen med 650CUIN vitt gåsdun) och den går att komprimera i en Sea-to-Summit eVent compression dry sack storlek Medium på turen.
 
japp :)...tänk A4-ark med rundade kanter. brukar lägga sig fint i botten av ryggsäcken och va si så där 5-7 cm hög.

Hänger lite på hur man packar och kompromerar säcken på tur. I en lite rymligare drysack som man komprimerar under knäna blir det ett plattare paket, eller om du som vi använder en drysack med kompressionsremmar då blir ett ett rundare paket.
 
Absolut är den varmare, dock tar den mer plats än en Never Winter...

Vi som har vandrat ett tag vet att 0° sovsäck ger emellanåt eländig sömn, som när det blir snö och hagel, därför bär vi på en -5° säck och får god sömn.

Du kan aldrig styra över vädret bland bergen. Jodå jag har varit med om över 20 oxså. Bra tillfälle att bruka sovsäcken som täcke.

Har sett 1 kg fyllnadsvikt sovssäck komprimeras till under litern, under enormt arbete. Lat som jag är gitter jag inte det. Accepterar att den fyller lite, då slipper jag nämligen skaka ur den rejält för att kunna bruka den som avsett.

go tur
 
Hänger lite på hur man packar och kompromerar säcken på tur. I en lite rymligare drysack som man komprimerar under knäna blir det ett plattare paket, eller om du som vi använder en drysack med kompressionsremmar då blir ett ett rundare paket.

jo absolut, jag kör silnylondrybag som jag pressar med knäna. kan kännas väl "brutalt", men funkar rätt bra och säcken verkar inte ta skada för kortare perioder.
 
Vi som har vandrat ett tag vet att 0° sovsäck ger emellanåt eländig sömn, som när det blir snö och hagel, därför bär vi på en -5° säck och får god sömn.

Du kan aldrig styra över vädret bland bergen. Jodå jag har varit med om över 20 oxså. Bra tillfälle att bruka sovsäcken som täcke.

Har sett 1 kg fyllnadsvikt sovssäck komprimeras till under litern, under enormt arbete. Lat som jag är gitter jag inte det. Accepterar att den fyller lite, då slipper jag nämligen skaka ur den rejält för att kunna bruka den som avsett.

go tur

Självfallet tar jag gärna i mer än ligger på gränsen. Sawtooth känns rimlig. Läste också någonstans att det är en av de mest köpta sovsäckarna så det säger väl en del. Många har också rekommenderat mer okända märken som trots allt har bra specs, men som jag helst undviker pga garantier som större tillverkare har. Servicen brukar också vara överlägsen hos större återförsäljare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.