Kåta eller bastutält för vildmarksbastu?

Jag och en god vän har börjat att intressera oss för att kunna ta med oss en portabel bastu, dvs bastutält ut i naturen. Bland annat vid paddlingar med övernattningar. Kollat in Mobibas bastutält vilket verkar fungera bra. Min fundering är hur en kåta som tex. Helsport Pasvik med kamin står sig i en jämförelse. Kan man få upp värmen i kåtan tillräckligt?

Tack på förhand =)
 
Tveksamt

Jag har en Rennosti (typ Mobiba) som är 3 meter lång och 2 m bred. För att få upp värmen i bastudelen, som är 2/3 av ytan, så skickar dom med en häftigt stor bastuugn. (Eftersom jag inte använder den som bastu så har jag skaffat en G-stove som är mycket mindre.) Så det troliga är väl att kaminen inte klarar av att värma upp tältet. Bastuugnen har jag kvar om ni är intresserade.
 
Borde fungera men tidsfaktorn är lite oklar.
Jag tänker t ex på hur varmt det kan bli i ett militärtält med vedkamin.

Thure
 
Fördelen med Mobiba (och liknande) är ju att i en bastu vill man "upp mot taket", i en kåta/tipi sitter man ju lågt (den högsta delen i tältet är upptaget av skorstenen).
Så lite beroende på hur man kan lösa det med sittplatser en bit upp från marken, så kan nog båda eldas till något så när bastutemperatur till slut.
 
Den finska verkar helt rätt tänkt. Liten volym och högre där man vistas. Hur löser man bänk att sitta/ligga på?

Nån som testat?

Thure
 
Kåtan går ju bra eller det här bastutältet från Finland. Men kaminen kan nog bli knepigare att få ned i Måsen..

Men en lättviktskamin t ex i titan och det finska bastutältet kan jag bli lite sugen på. Återstår att lösa bänken (drivved?)
Är det Kåre Ankervik som är kompisen?

Thure
 
Mobiba har en ryggsäcksmodell som inte finns med på deras svenska webb som skulle fungera storleksmässigt. Men om en kåta uppfyller liknande kriterier så har den fler användningsområden kände jag, men kanske bättre med ett renodlat bastutält.
 
Rennosti?

Jag har en Rennosti (typ Mobiba) som är 3 meter lång och 2 m bred. För att få upp värmen i bastudelen, som är 2/3 av ytan, så skickar dom med en häftigt stor bastuugn. (Eftersom jag inte använder den som bastu så har jag skaffat en G-stove som är mycket mindre.) Så det troliga är väl att kaminen inte klarar av att värma upp tältet. Bastuugnen har jag kvar om ni är intresserade.

Är detta företag seriöst?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Kåta eller Knäppetält? Bo och sova 7
brigas Tunneltält eller kåta Bo och sova 8
T.S Kåta eller Lavvu? Bo och sova 18
RolandF Bison kåta Bo och sova 0
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
Rejk Lättvikts Tipi/Kåta/Lavvu för 2 Bo och sova 1
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
såg vad sägs om detta tält på sommare och kåta på vintern. Bo och sova 10
xtrem Kamin till kåta? Bo och sova 3
xtrem Impregnera kåta? Bo och sova 3
prosper0 Beslutsångest större tält (kåta?) för vandring Bo och sova 58
meier TIPI 6 kåta erfaringer ?? Bo och sova 1
jahogs Kåta uppsättning Bo och sova 1
anjoua Prisskillnad på kåta, varför? Bo och sova 9
anjoua Lättvikts kåta Bo och sova 8
Sinegraf Traditionell lavvu/kåta Bo och sova 0
ABL Billig kåta Bo och sova 9
gro Kåta-funderingar Bo och sova 2
Britta GF vilken lavvo - kåta ? Bo och sova 0
JGK Bo i kåta Bo och sova 7
Fjällkjell Kåta för 1 - 2 personer Bo och sova 3
-Patric- Kåta i Svensk Jakt Bo och sova 15
ixa Tält kåta Bo och sova 3
bredviken Eldningsteknik i kåta Bo och sova 5
granbom Säkra kåta på sjöis...? Bo och sova 8
Punkarn köpa kåta? Bo och sova 4
vildmannen Sy egen kåta Bo och sova 1
Håkan K Golite kåta? Bo och sova 2
markus82 kåta i ett år... Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...