Vem driver Sverigeföraren / extremt med spam

Tror det finns något princip beslut sen gammalt att man inte skall driva nåt sånt här, mycket nog att hålla accessdatabasen uppe och snurra.

Man borde väl kunna ha en "virtuell" ideell förening som driver en site, Medlemsavgiften underhåller siten, och sen kanske det skulle gå att få bidrag från förbundet för en del, eventuellt.

Är det någon som har något bra namnförslag?
 
Det är inte så att vi skulle kunna försöka hjälpas åt att exportera datan som finns tillgänglig till t.ex Mountain Project eller 27Crags? Det borde ju ligga även i deras intresse att fylla på med mängder av fina leder i Sverige.

Är det någon som vet hur datan finns tillgänglig idag?
 
Ett problem med både 27crags och Mountain Project är att de har en licensmodell där de tar över copyright av inskickat material, och därmed inte förenlig med GNU Free Documentation License.

Så det är tyvärr inte ett alternativ.
 
Den gamla sverigeföraren underhölls såvitt jag vet gemensamt av många olika klättrare, och en motsvarande sida bör troligtvis inte kräva någon större insats av någon enskild.

På den tredje punkten håller jag dock med helt och hållet. Personligen skulle jag inte ha något emot om den nya sverigeföraren blev bra till slut (det finns ju inget direkt egenvärde i att hålla fast vid en gammal lösning bara för sakens skull). Men de har haft ett tag på sig nu utan att lyckas få till det, så man undrar ju om ambitionen finns kvar.

Frågan är ju hur stora problem den nuvarande plattformen har. Behöver vi bara försvåra för spam (typ modda ett formulär eller två) eller är även hela plattformen utdaterad och behöver ändå uppgraderas/migreras till en annan? Och finns det fler användbarhetsproblem/önskemål som man vill åtgärda samtidigt? Nu har jag inte använt siten på många år så det kanske bara är jag som undrar, men behoven avgör ju i högsta grad arbetsinsatsen. Man underskattar alltid hur lång tid det tar att uppgradera eller migrera, och om det behövs så måste definitivt en eller två kunniga ta ett helhetsansvar.

Ett alternativ, om det nu skulle behövas uppgradering/migrering eller vidareutveckling av siten, kanske vore crowdfunding? Det behövs nog inga jättesummor för att göra det mer intressant för enskilda att investera tid.
 
I så fall kan man ju hyfsat enkelt återskapa hela webbplatsen på en annan domän.

Problemet är att skurkarna som startade den "nya" sverigeföraren, och som efter att ha gjort hela klättersverige förbannade lade upp den gamla versionen på www.gamlasverigeforaren.se, nu verkar ha raderat allt innehåll där.

Jag kanske kan hjälpa med problemet :)
AriGold och alla som är intresserade, skicka ett PM till mig.
 
Jag fick syn på den här tråden och kände att jag borde chippa in lite :)

Som av en händelse planerar jag och en kompis att starta en ny sida på ideell basis. Vi har satt upp en liten prototyp och testar lite olika koncept. Vi kan webbutveckling ganska bra och tänkte skapa en plattform för att sprida och administrera informationen helt enkelt. Vårt mål är att skapa en sida som underhåller sig själv med användarskapat innehåll (Wiki-modellen, ungefär).

Vad gäller licenser och likande så vill inte vi äga något, både information på sidan men även källkoden. Vi tänkte utveckla sidan som ett opensource projekt vilket innebär att vem som helst kan vara med och bidra till den tekniska utvecklingen. Så även om vi tröttnar efter något år så kan näste man/kvinna ta upp fanan.

Några tankar/mål vi har pratat om:
- En användbar sidan som faktiskt lockar användare. (Kritiskt, om sidan ska bli "självförsörjande")
- Integrera accessinfo.
- Skapa en tvåvägskommunikation (Tex om någon upptäcker en lös bult -> ska man kunna meddela ansvarig klubb/bultkommité och likande)
- Lokala klubbar har redigeringsrättigheter för "sina klippor". Tanken är att dela ut ansvar och decentralisera administrationen. Användare ska helst kunna ge "förslag" på ändringar som sen godkänns.

Framförallt bygger vi sidan på en framtidssäkrad och utbyggbar plattform (AWS, Django REST, Ember, Github, CircleCI för er som är lite tekniskt lagda),

Vad är era tankar kring bra funktioner/möjligheter? Är det vettigt att försöka engagera lokala klubbar?
 
Vad kul att ni vill dra igång ett så bra och viktigt projekt på ideell basis!

Ett förslag är att ni engagerar några intresserade klättrare i en referensgrupp, som ni kan bolla idéer med under utvecklingen. Sedan när det börjar likna en färdig produkt så kan några klubbar erbjudas att komma med synpunkter, samt individer t.ex. i en tråd här på utsidan. Om ni tycker att upplägget låter vettigt så anmäler jag mig som frivillig i referensgruppen.
 
Integrera accessinfo.
Bästa är nog att länka till access.bergsport.se så mycket som möjligt.

- Skapa en tvåvägskommunikation (Tex om någon upptäcker en lös bult -> ska man kunna meddela ansvarig klubb/bultkommité och likande)
... genom att länka till klubbens hemsida, själva föraren behöver inte vara kommunikationsplatform, det finns redan e-post och facebook.

- Lokala klubbar har redigeringsrättigheter för "sina klippor". Tanken är att dela ut ansvar och decentralisera administrationen. Användare ska helst kunna ge "förslag" på ändringar som sen godkänns.
Eller kanske ha den funktionalitet att kunna kräva godkännande men aktivera den bara om och där det uppstår vandalism.

Vad är era tankar kring bra funktioner/möjligheter?
Domännamn sverigeforaren.se, sorterbar tabell med alla leder som på 27crags.
 
Jag är gärna med i ett sånt här projekt! Jag tycker att det borde vara klätterkollektivets prio nr 1 att jobba med (eller nr 3, efter access och säkerhet). Vi skapar och underhåller "råmaterialet" och så kan alla som vill låna informationen och sälja snygga pappersförare.

Jag tror man så långt som möjligt ska undvika att begränsa rättigheten att editera. En klätterförare är en klockren tillämpning av wiki-konceptet, och det finns inga direkta skäl att begränsa åtkomsten. Snarare bara nackdelar. Ju fler som är med och bidrar desto bättre! Jag tror att det var här nya Sverigeföraren gick bet.
 
Vad är era tankar kring bra funktioner/möjligheter? Är det vettigt att försöka engagera lokala klubbar?

Jag gillade gamla wikin skarpt, men den hade svagheten att den krävde liiite wiki-vana. Optimalt är att ha två nivåer på UI - ett där man tex fyller i ett formulär med fördefinierade fält för att skapa en ny led, och ett där man betydligt friare kan redigera en sida.

En funktion som jag saknade men som borde gå att bygga med dagens webbteknik vore ett hjälpmedel att rita in leder. Exempelvis möjligheten att lägga upp ett bakgrundsfoto eller en skiss över själva berget, och sedan ett "kartlager" med vektoriserade linjer, lednamn, mm. Om varje linje dessutom går att logiskt koppla till beskrivningen så vore det ännu bättre! Man skulle på så vis slippa behovet av egen färdighet i ritprogram, skapa enhetliga bilder på sajten, osv.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...