Vi som använder HB Unna för och nackdelar

Kollade gamla bilder. Jag har gjort olika. Någon gång en väldigt liten grop mellan inner och ytter och någon gång en större grop helt utanför yttertältet.

Det är ingen exakt vetenskap. Prova dig fram :)

Unna är ju en stor kompromiss på vintern iom avsaknad av förtält/absid.

Tänk så här. Du vill i alla normala fall köra köket utanför men det går att göra en grop så att du kan sitta i tältet och ha fötterna i gropen, eventuellt med delvis vindskydd genom att spänna upp halva dörren. Att köra köket med Unna helt stängt är inte kul och något du bara vill göra i nödfall.
 
Ventilation

Kul. Har du länk till "kinatältet"?
Går det att fästa upp hela vägen som originalet? Så man får bra innerhöjd

Unna är ju väldigt mångsidiga och användbara året om för 1-2 pers. Får in 2st Exped Synmat bredvid varandra och det räcker ju för 2 personer.

Kollade gamla bilder. Jag har gjort olika. Någon gång en väldigt liten grop mellan inner och ytter och någon gång en större grop helt utanför yttertältet.

Det är ingen exakt vetenskap. Prova dig fram :)

Unna är ju en stor kompromiss på vintern iom avsaknad av förtält/absid.

Tänk så här. Du vill i alla normala fall köra köket utanför men det går att göra en grop så att du kan sitta i tältet och ha fötterna i gropen, eventuellt med delvis vindskydd genom att spänna upp halva dörren. Att köra köket med Unna helt stängt är inte kul och något du bara vill göra i nödfall.

Öppen ventil upptil och något under kanten nere så det blir en öppning så skulle jag inte tveka att köra ett kök för att torka kläder osv.

Ett alternativ vore att göra en sittgrop och sedan flytta hela tältet över gropen.

Men får prova mig fram och olika väderlekar ger olika lösningar. Men stor absid med bra grop för fötter är njutbart.
 
Vi som använder HB Unna för och nackdellar

Hela jävla livet är en kompromiss, så det gäller att gilla de minst usla...

Varför Unna?
Basal design som funkar utan att krampa sönder sovandet. Vill egentligen haft ett Soulo XL, för i Soulo får jag inte plats i sovdelen med vintersovsäck, så då blev det Unna.

Hur tänker jag använda det?
Vandring senhöst-vår, i kajak. Fastskruvat på flotten.

Skulle jag ta mig upp på fjället så är val av plats ihop med Unna mitt bästa alternativ. Det kanske kommer en dag när man biffar med 10 mm, men jag köpte ett mesh inner istället.

På sommaren sover jag helst i tarptältet, men det är inte nödvändigtvis lika piffigt på sjön.

Och inget annat tält känns lika gediget som jag har. Hilleberg gör mig lycklig.
 
Unnaägare sen ett par månader. Tycker det är ok men är ju inte nåt ultralight precis, ganska präktigt och rejält. Innertältet har jag fortfarande inte använt då det e för varmt på sommaren. Kör min egna uppsättning jag skrivit om här förut. 650 g för ett innerält för 1 person är riktigt dåligt tycker jag. För kass ventilation i det också. Innertältet är mest för att sova i och då kan det va ännu mindre och lättare.

Själva kupolen tycker jag är bra, och speciellt den stora öppningen. Duken släpar allt som oftast i marken vilket e rätt dumt och framförallt onödigt. Den borde sluta 5-10 cm upp för att slippa förslitningsskador plus bättre ventilation. På vintern har man väl andra krav men jag är ingen vintercampare.

Min variant md pyramidinnertält har funkat fint hela sommaren. Svalt, skönt och lättare. 1800 g allt som allt.
 
Själva kupolen tycker jag är bra, och speciellt den stora öppningen. Duken släpar allt som oftast i marken vilket e rätt dumt och framförallt onödigt. Den borde sluta 5-10 cm upp för att slippa förslitningsskador plus bättre ventilation. På vintern har man väl andra krav men jag är ingen vintercampare.

Min variant md pyramidinnertält har funkat fint hela sommaren. Svalt, skönt och lättare. 1800 g allt som allt.

Du kanske skulle ha skaffat dig ett Niak istället, uppdragna kanter, bättre ventilation, lättare samt en fungerande absid!
 
En oviktig fråga. Vilket håll har ni huvudet i ett Unna när ni sover. Själv har jag fötterna där fickan är.

Sovriktningen beror på.. Helst sover jag med huvudet nere vi öppningen, för att lätt kunna dra upp blixtlåset o kolla väder, släppa in luft om solen gassar osv. Men oftast är inte marken helt plan eller vinden ligger på åt fel håll, då blir det huvudet åt andra hållet.

Jag uppskattar enkelheten och kvalitén hos Unna. Lätt att sätta upp, även på små ytor, tål det mesta och lyxigt för en person. Kanske något tungt men eftersom jag uteslutande använder det när jag paddlar är det ingen stor grej. Har inte direkt saknat absid utan får in de mesta av prylarna i tältet eller längs sidorna mellan inner/ytterduk. Ventilationen kunde nog vara bättre men mest jobbigt om man sover två i kall eller fuktig väderlek. En liten Clas Ohlson-pressening kan också vara bra om man tältar på klippor o inte vill nöta hål i golvet. Brukar ha med en tarp som komplement, antingen att sova under eller om det skulle regna/blåsa mycket och/eller man vill ha mer yta.

Så jag är mycket nöjd med mitt Unna. Så nöjd att jag är inne på mitt andra, det första är numer nedgraderat till ett ganska rosa ”festivaltält”.. :)

/ Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
avslutmedlemskap0904 Unna med tre tältstänger Bo och sova 4
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
username2 Unna eller Soulo Bo och sova 25
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
utsida Unna + ljus av nå slag..? Allmänna tips! Bo och sova 4
andy69 Ventilation på HB Unna..? Bo och sova 2
Sarvi HB Unna + innertält i myggnät? Bo och sova 2
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
franzjosef Hilleberg Unna - långt nok for långa folk Bo och sova 7
Knut2 Hilleberg Unna vs Mountain Hardwear Skyledge Bo och sova 1
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
jjjjy66 Unna mig ett Hilleberg? Bo och sova 14
Se hit alla UNNA-ägare.. Bo och sova 2
Ringnes Unna Bo och sova 2
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Nya Unna!!! Bo och sova 1
Unna eller Akto? Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Teknikern Fördelar - nackdelar med era tält. Bo och sova 15
avslutat080903 Hilleberg Keron 3 GT, nackdelar? Bo och sova 12
Eberg Nackdelar med fyrsasongstalt? Marmot Odyssey? Bo och sova 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...