Packlista - Lättpackning

OT basvikt & jackor

Aha. Jag är bara lite van med lighterpack-listorna och att packade kläder och alla smågrejjer ingår i basvikten.
Jag har listat enligt ungefär samma princip. Det som är packat i ryggsäcken finns i tabellen, medan allt på kroppen, i fickor etc listas punktvis nedanför, eftersom det varierar lite mer från tur till tur. Även de vikterna är angivna och summerade, så det är bara att lägga ihop de bägge, om man vill räkna "nakenvikt" :)
Tyngden av det man har på kroppen är ju inte ointressant - det kan skilja förvånansvärt mycket på klädesplagg med samma funktion och det blir verkligen skillnad i upplevelse, om man klär sig "tåligt" (oftast = tunga & stela plagg) eller lätt och luftigt. Men det är ändå ryggsäcken som är skillnaden mot vardagslivet.
En sån dunjacka skulle man haft. Jag har tänkt skaffa en billig dunjacka från Kina. Montane Minimus såg jävligt trevlig ut, dock något dyr. Jag letar fortfarande efter något prisvärt lätt regnställ.
Dunjacka: jag skulle då hellre köpa från någon av de polska tillverkarna (Cumulus, Roberts, Pajak m fl). De är mycket välgjorda, fortfarande hyggligt prisvärda jämfört med kända västmärken, det polska gåsdunet anses hålla högst kvalitet i världen, och de använder inte levandeplockat dun, vilket är svårt att garantera med kinesiska jackor. Mer om etiska aspekter här.
Montanejacka: jag köpte min på säsongsrea på Northstar, ser att den säljs till nedsatt pris nu också. 1200 kr känns inte dyrt för en jacka av den sorten. Mer om denna jacka här och här.
 
Senast ändrad:
Mycket bra att kunna hitta packlistor samlade, alltid får man någonting att fundera över.

https://lighterpack.com/r/3tudvg

Här är min från förra årets vandring på sex-sju dagar och två personer. Maten i listan delades alltså på två, men vi köpte frystorkat och lite annat på några ställen efter vägen också. Jag har utgått ifrån att försöka använda lätta grejer, men har inte hunnit eller brytt mig om att skaffa en lättare ryggsäck än, t.ex. Ska köpa en quilt till sommaren och tror ganska säkert att jag både kommer sova bättre och spara vikt.

Jag är helt ny på det här med fjällvandring, men tyckte från början att det var ganska självklart att försöka hålla nere vikten, och fick god hjälp av Jörgen Johanssons bok Vandra fjäderlätt. Att väga grejerna blev en ögonöppnare vad gäller min egen kroppsvikt också - det var lite jobbigt att inse att min övervikt var ungefär samma som precis hela den packning jag skulle bära med mig...

Att ha med paraply på fjället kommer helt och hållet ifrån Jörgen J:s idéer. Min första reaktion var att det verkade helt knäppt, och jag fnissade mest åt det. Men tanken på att använda paraply fanns någonstans i bakhuvudet, jag bestämde mig till slut för att åtminstone pröva, och jag kommer nog fortsätta med det! Fantastiskt trevligt både som regn- och vindskydd. Värd sin vikt, tycker jag.

Gå i löparskor funkade utmärkt. Blev aldrig det minsta kall när jag gick trots nästan konstant blöta skor och fötter, och inga hudproblem eller något annat. En del kyliga kvällar eller vid längre pauser hände det att jag tog av de blöta skorna och drog på mig vattentäta sealskinz-sockar. Dels för värmens skull, dels som myggskydd.

Högst upp på att-göra-listan för att spara vikt är att göra en grytmysare. Har först nyligen förstått hur mycket gas man kan spara på att använda en sådan.

(Vill också passa på att speciellt tacka Joanna H för alla bra inlägg - när jag undrat och sökt efter saker här på forumet, så är det dina/hennes inlägg som stått för en anmärkningsvärt stor del av det som varit verkligt hjälpsamt och informativt. Så stort tack, det är mycket uppskattat!)
 
Oj då *rodnar*, tack för uppskattningen, men jag har själv fått enormt mycket inspiration, tips och råd på alla tänkbara områden av Utsidans många kunniga och hjälpsamma medlemmar (ingen nämnd men ingen glömd). Utan dem hade mina egna eskapader varit tråkigare, tyngre, blötare och kallare :). Så det är inte mer än rätt att jag återkopplar när jag själv har något användbart info att komma med. Utsidan äger :)
 
Högst upp på att-göra-listan för att spara vikt är att göra en grytmysare. Har först nyligen förstått hur mycket gas man kan spara på att använda en sådan.

Halaj!

Nu blir jag lite konfys. Spara gas? Hurdå?
Alltså, jag har fattat grytmysaren som en slags ”mössa” man drar på kastrullen för att den skall hålla värmen.

När jag kokar pasta ger jag vattnet ett kraftigt uppkok och sen virar jag direkt in kastrullen i sovsäcken och så får den ligga där i 10 min. Doserar man vattnet rätt blir det inget vatten över heller och skulle man ta lite för mycket har man ju det till övrig matlagning.
Är det detta du menar med att spara gas? Att man lägger kastrullen i nåt värmeisolerande istället för att låta det stå och puttra på elden?

Jag har sett grytmysaren som ännu en meningslös pryl att släpa på, för sovsäcken värmeisolerar garanterat bättre än vad en grytmysare gör.
Men jag kanske missar/missförstår nåt?

//T

tillägg: får hålla med Joanna; jag har fått ruskigt mycket bra tips och hjälp här!
 
@ Tapio_ut:
Tack detsamma! Inga konstigheter här :). "Matlagning" genom eftersvällning => bränslebesparing är naturligtvis avsikten med både sovsäck och "grytmysare" som isolering. Det kan hända att sovsäcken isolerar bättre, men eftersom maten i min grytmysare också blir klar på ca 10 minuter - och då fortfarande är för het för att äta - så har jag inte saknat den fördelen.
Jag började också med att vira in kastrullen i sovsäck, rastplagg etc, men tycker att en separat grytmysare blir så mycket mer praktisk, att den med råge är värd sina 25 grams extravikt. Men det är naturligtvis helt personliga prioriteringar:
  • jag slipper oroa mig för att blöta/kladda ner sovsäcken (med utpysande ånga eller spill),
  • jag kan både laga och äta maten inkrupen i min varma sovsäck (vilket jag anser mig behöva 9 av 10 gånger),
  • jag kan njuta långsamt, eftersom maten håller sig varm under hela måltiden (jag äter med grytan i grytmysaren),
  • jag har något lagom varmt att hålla händerna på, medan jag äter,
  • jag har ett oömt, stötdämpande fodral till hela kökskittet, när det är nerpackat.

PS Min egen grytmysare ser inte ut som en "mössa", utan mer som en måttanpassad burk med lock. Isolerad botten är viktigt, där pyser det ut mycket värme om den svällande maten står direkt på marken.
 
Halaj!

Din tredje punkt har en bra poäng. Mitt favoritköks-kit har en värmeväxlare på ena kastrullen. Den sparar bränsle, men den jobbar tyvärr åt andra hållet också. Jag äter alltid direkt ur kastrullen. Under måltiden förmedlar värmeväxlaren värme till omgivningen. Den sista tuggan är kall! En mysare hade förhindrat detta.
Man kan tycka att värmeväxlare är en fjantig gimmick, men de funkar verkligen!

//T
 
Här satte jag ihop en uppdaterad packlista för mig själv och en vecka, där jag kan se hur vikten skulle bli om jag tänkte till lite med maten och skaffade de grejer jag planerat - ett enmanstält och en lättare ryggsäck framförallt.

https://lighterpack.com/r/pwlzv

Vad gäller köksutrustningen kopierade jag in Joanna H:s set rakt av, ensam behöver jag bara en enda mindre kastrull. Jag utgick även från hennes matberäkningar där jag räknade med en lite lägre energitäthet samt gångrade energibehovet med 1,5 vilket verkar rimligt för mig. Tror inte jag ligger så värst högt vid "normala" dagsetapper, men det kan nog också behövas ändå mer om jag matar på längre sträckor. (Ska även införskaffa en sådan där Green Hermit drybag efter att ha sett den i hennes lista, den verkar mycket användbar genom att den dubblar som dagsturssäck om man ska upp och titta på utsikten någonstans.)

Jag hamnar på en basvikt på 6,59 (6,27 utan paraply) och har svårt att se hur jag skulle kunna komma ner så mycket lägre. Det är i så fall den än så länge icke-existerande ryggsäcken som kanske kunde vara några hundra gram lättare, men i praktiken tror jag knappast det blir så. Med kaffekokning är det inte rimligt att räkna med en lägre gasanvändning heller, jag kommer behöva kring 200g.
 
Här satte jag ihop en uppdaterad packlista för mig själv och en vecka, där jag kan se hur vikten skulle bli om jag tänkte till lite med maten och skaffade de grejer jag planerat - ett enmanstält och en lättare ryggsäck framförallt.

https://lighterpack.com/r/pwlzv

Vad gäller köksutrustningen kopierade jag in Joanna H:s set rakt av, ensam behöver jag bara en enda mindre kastrull. Jag utgick även från hennes matberäkningar där jag räknade med en lite lägre energitäthet samt gångrade energibehovet med 1,5 vilket verkar rimligt för mig. Tror inte jag ligger så värst högt vid "normala" dagsetapper, men det kan nog också behövas ändå mer om jag matar på längre sträckor. (Ska även införskaffa en sådan där Green Hermit drybag efter att ha sett den i hennes lista, den verkar mycket användbar genom att den dubblar som dagsturssäck om man ska upp och titta på utsikten någonstans.)

Jag hamnar på en basvikt på 6,59 (6,27 utan paraply) och har svårt att se hur jag skulle kunna komma ner så mycket lägre. Det är i så fall den än så länge icke-existerande ryggsäcken som kanske kunde vara några hundra gram lättare, men i praktiken tror jag knappast det blir så. Med kaffekokning är det inte rimligt att räkna med en lägre gasanvändning heller, jag kommer behöva kring 200g.

Blir nyfiken på din Cumulus Comforter -- på vilket sätt är den modifierad?

Och sen undrar jag om du har länk till isolermuggen som finns i din lista?
 
Blir nyfiken på din Cumulus Comforter -- på vilket sätt är den modifierad?

Och sen undrar jag om du har länk till isolermuggen som finns i din lista?
Den ska ha vattenfrånstötande dun och extra fyllning, och så ska jag själv sy i hällor med gummikord utefter långsidorna, och kardborreband så att man snabbt och enkelt enkelt kan få ihop en fotbox. Garantin ryker antagligen, men att beställa en färdig från usa blir mycket dyrare. Muggen är ett loppisfynd. En bra variant som finns att köpa tycker jag sea to summit insulmug är, lite stor för bara kaffe kanske (470ml), men man kan ha den till mat också. Och om man som jag ofta ändå dricker två koppar kaffe på morgonen är det smidigt att kunna brygga bägge på en gång.

Jag håller dock på att klura på en hemmagjord isolerad lättviktsmugg med lock, den borde väga max 50 g... ;) Blir den bra kommer det väl en tråd med den lite senare.
 
Personligen vill jag alltid ha en kastrull på absolut minst 1 liter med mig. Beror såklart lite på vad du lagar för mat, men till och med om allt är frystorkat är det ganska skönt att kunna koka upp både mat- och tevatten samtidigt istället för i två omgångar.

Om man sedan gör lite egna blandningar som ska värmas/kokas upp etc så har jag ibland även funderat på att gå upp ännu en storlek från min egen 1,1 eller 1,2 kastrull.

Sina egnas behov kan man bara fastställa själv. Jag har gått upp från 1 till 1,5, eftersom en del av mina blandningar kräver rätt mycket vatten.
 
Den ska ha vattenfrånstötande dun och extra fyllning, och så ska jag själv sy i hällor med gummikord utefter långsidorna, och kardborreband så att man snabbt och enkelt enkelt kan få ihop en fotbox. Garantin ryker antagligen, men att beställa en färdig från usa blir mycket dyrare. Muggen är ett loppisfynd. En bra variant som finns att köpa tycker jag sea to summit insulmug är, lite stor för bara kaffe kanske (470ml), men man kan ha den till mat också. Och om man som jag ofta ändå dricker två koppar kaffe på morgonen är det smidigt att kunna brygga bägge på en gång.

Jag håller dock på att klura på en hemmagjord isolerad lättviktsmugg med lock, den borde väga max 50 g... ;) Blir den bra kommer det väl en tråd med den lite senare.

Köpte själv en Cumulus Comforter M400 med hydrofobiskt dun och den med insydda öglor för gummikord utan att jag själv behövde sätta dit dem. Har du beställt utan sådana öglor för att själv sy dit dem?


Just isolermugg hade jag gärna kommit under mina nuvarande ~120g för ca 2.5 dl kapacitet vilket är ett loppisfynd med som snart kommer att gå sönder.

Inte ens om man är beredd att gå upp i pris och tittar på titaniumvarianterna så verkar det väldigt svårt att närma sig 50g.

Mina krav är egentligen inte så höga: kaffet ska vara varmt i upp til 30 minuter, lock som det går att dricka ur, minst 2 dl kapacitet, under 80 g vikt, helst lägre.
 
Ja just det, man kan kanske använda öglorna direkt för gummikord - ska kolla på det. Kardborre eller blixtlås i nederdelen vill jag definitivt ha iallafall - vill inte hålla på och trilskas med knutar och snören om jag vaknar mitt i natten och behöver stänga till fotboxen.

Angående koppen behöver jag väl inte vara så hemlig - jag tänkte ta antingen en honungsburk eller en Apetina vitostburk och isolera med tunt liggunderlag, limma fast det, och stansa ut en dricköppning och lufthål i kanten på locket. Det är tunn men hållbar polypropen (PP 05) med snäpplock, rymmer 3,5-4 dl vardera och väger 20 gram. Finns säkert andra lämpliga förpackningar också, men jag hade en sådan där honungsburk fylld med smör som höll hur bra som helst lös bland all annan mat i packningen förra sommaren. Jag använde en soppburk i plast med lock som mugg tidigare, men den hade gängor till locket där det blev brottanvisningar, så den sprack.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 17
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...