Kupol eller tunnel?

Hilleberg har och säljer 10 mm stänger till flera red label-tält. Jag har köpt 10 mm till både Allak och Unna. Ofta går längderna igen på modellerna så man kan ha tur och redan ha passande 10 mm från ett annat tält. T.ex. har Enan, Akto och Nammatj 2 samma längd. Unna och Staika likaså.
 
Att välja ett kupoltält om man tältar mycket i storm verkar vara ett stort argument.
Men själv tänker jag precis tvärt om. Jag åker alltid på mina vinterturer själv, och har ofta råkat ut för busväder.
Jag är väldigt osäker om jag överhuvudtaget skulle lyckas att slå upp ett kupoltält mitt i en storm helt själv.

Tunneltältet lägger jag mig på och förankrar det rejält i backen först, sedan när faran är över kan jag föra in tältstängerna.

Så jag väljer tunneltältet före kupol just för att känna att jag kommer ha mycket större chans att få upp mitt tält när det blåser på rejält.
 
Nog för jag verkligen gillar mitt Anjan men det är ju ett av det klenare (och klart lättaste) tälten i Hillebergs sortiment. Om inte Kaitum känns stabilt nog är nog inte byte till Anjan det första som slår mig :)

Just stängerna är ju de samma, men risken för att väven revas bör vara högre i Anjan. Dessutom är jag själv lite orolig för vad som händer om vinder får grepp om springan mot marken som är klart större på Anjan än tält med dedikerade ventiler.

Dock kul med testet i länken, ser dock ut som tältet står perfekt placerat vilket inte alltid blir fallet när vinden vänt kl 3 på natten som tidigare diskuterats i tråden. Hade varit kul att se vad som hänt om de vridit det 90 grader.

Sen är ju 64km/h "bara" ~18m/s :)

Dock imponerande för ett tvåmanstält på nätta 1.7kg

/G
 
Att välja ett kupoltält om man tältar mycket i storm verkar vara ett stort argument.
Men själv tänker jag precis tvärt om. Jag åker alltid på mina vinterturer själv, och har ofta råkat ut för busväder.
Jag är väldigt osäker om jag överhuvudtaget skulle lyckas att slå upp ett kupoltält mitt i en storm helt själv.

Tunneltältet lägger jag mig på och förankrar det rejält i backen först, sedan när faran är över kan jag föra in tältstängerna.

Så jag väljer tunneltältet före kupol just för att känna att jag kommer ha mycket större chans att få upp mitt tält när det blåser på rejält.

Jo, jag testade att slå upp mitt Allak is kulingvindar (kanske drygt 20m/s i byarna) och fick lov att avbryta då jag var rädd att skada tältet. Jag hade förankrat det stadigt med skidorna i snön, men jag lyckades helt enkelt inte! Några stångsektioner böjde sig t o m något under försöket. Mitt Nammatj upplever jag som enklare då det bara är att föra in stängerna genom de färdiga kanalerna från ände till ände.
 
Många tips som vidgar vyerna!

Har förkastat 10mm stänger endast grundat på ett antagande från min sida. Tankegången var att 9mm även om svagare vad gäller bärlast är mer flexibel och böjlig utan brytas?

Sett en del rapporter om stångbrott hos keron bla, instinktivt kändes black lebel tunnel mer representativt vid den typen av skada. Den typen av tält utsetts dock vanligen för hårdare väder så det kan bli väldigt missvisande
data.
Önskar man hade labbtester vad gäller skillnader mellan 9 och 10 mm stänger och hur mkt de tål så man slapp spekulera.

Någon mer som har erfarenheter vad gäller jämförelsen mellan 9 och 10mm stänger?
 
Jo, jag testade att slå upp mitt Allak is kulingvindar (kanske drygt 20m/s i byarna) och fick lov att avbryta då jag var rädd att skada tältet. Jag hade förankrat det stadigt med skidorna i snön, men jag lyckades helt enkelt inte! Några stångsektioner böjde sig t o m något under försöket. Mitt Nammatj upplever jag som enklare då det bara är att föra in stängerna genom de färdiga kanalerna från ände till ände.

Det var både intressant och oroande.
Kanske hade det hjälp att fästa även linorna (iaf från vindsidan) medan man
jobbar sig uppåt med att monterar tältet?
Kan tänka mig att det blir isf att ganska komplicerad och riskfylld uppsättning när man gör det på egen hand.

Tråkig upplevelse, skönt att det inte slutade illa.
 
Hilleberg har och säljer 10 mm stänger till flera red label-tält. Jag har köpt 10 mm till både Allak och Unna. Ofta går längderna igen på modellerna så man kan ha tur och redan ha passande 10 mm från ett annat tält. T.ex. har Enan, Akto och Nammatj 2 samma längd. Unna och Staika likaså.

Kan tänka mig att Allak tältet blir väldigt styv med 10mm stänger.
Svårare att sätta upp då man måste ta i mer?
Hur upplever du skillnaderna mot 9mm, särskilt i hård väder?

Vet du hur mkt viktökning det blev?
 
Många tips som vidgar vyerna!

Har förkastat 10mm stänger endast grundat på ett antagande från min sida. Tankegången var att 9mm även om svagare vad gäller bärlast är mer flexibel och böjlig utan brytas?

Då det är samma material och design på stängerna, avgörs böjmotständet helt på rörets diameter och i andra hand godstjockleken. Böjmotsåndet på ett 10mm rör (förutsatt samma godstjocklek) är betydligt högre än för motsvarande rör i 9mm diameter, detta är avgörande både för vilken last röret tål innan plastisk deformation inträffar (dvs permanent deformation) eller senare brott.
 
Kan tänka mig att Allak tältet blir väldigt styv med 10mm stänger.
Svårare att sätta upp då man måste ta i mer?
Hur upplever du skillnaderna mot 9mm, särskilt i hård väder?

Vet du hur mkt viktökning det blev?
HB Staika är av samma design som Allak, men med 10mm stänger. Själv har jag ex Nammatj 2GT (10mm) och Kaitum 2 (9mm), inte kan jag säga att jag upplever någon som helst skillnad på att sätta upp tälten.
 
HB Staika är av samma design som Allak, men med 10mm stänger. Själv har jag ex Nammatj 2GT (10mm) och Kaitum 2 (9mm), inte kan jag säga att jag upplever någon som helst skillnad på att sätta upp tälten.

Hade en gång lite bekymmer med mitt jannu när fingrarna var frusna, ännu styvare stänger hade inte varit kul med det tältet vid det tillfället.
 
Anjan

Nog för jag verkligen gillar mitt Anjan men det är ju ett av det klenare (och klart lättaste) tälten i Hillebergs sortiment. Om inte Kaitum känns stabilt nog är nog inte byte till Anjan det första som slår mig :)

Just stängerna är ju de samma, men risken för att väven revas bör vara högre i Anjan. Dessutom är jag själv lite orolig för vad som händer om vinder får grepp om springan mot marken som är klart större på Anjan än tält med dedikerade ventiler.

Dock kul med testet i länken, ser dock ut som tältet står perfekt placerat vilket inte alltid blir fallet när vinden vänt kl 3 på natten som tidigare diskuterats i tråden. Hade varit kul att se vad som hänt om de vridit det 90 grader.

Sen är ju 64km/h "bara" ~18m/s :)

Dock imponerande för ett tvåmanstält på nätta 1.7kg

Visst är det så. Men jag har även sett en film där en person testar Anjan mitt i vintern i Franrike under storm vilket fungerade över förväntan. Här kommer ytterligare en film där Anjan testas i 27m/s.https://www.youtube.com/watch?v=3eFAyKMz314 . Hur som helst är det inte ett tält för extremt extremväder, men det är extremt bra om du frågar mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
emparasso Tunnel eller kupol, främst för vandring Bo och sova 2
axell frågan är tunnel eller kupol Bo och sova 0
Pezeb Kupol eller tunneltält? Bo och sova 22
gmg kupol eller tunneltalt Bo och sova 4
Sunky Kupol eller tunneltält Bo och sova 20
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
flanell familje tält, jofa 80-tal stuket VS 2010 nylon kupol Bo och sova 7
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...