Kupol eller tunnel?

Bild jämförelse storlek Helsport Rondane 3

Hej igen,
som lovat kommer här en bild på Rondane 3 tältet, ihoppackat alltså, i jämförelse med en sidoficka från Berghaus Atlas, Fjällkartan och en känga. :)

Rondane3.jpg
 
Re: Bild jämförelse storlek Helsport Rondane 3

Jonas_K4_9596; sa:
Hej igen,
som lovat kommer här en bild på Rondane 3-tältet, ihoppackat alltså, i jämförelse med en sidoficka från Berghaus Atlas, Fjällkartan och en känga. :)

Ser grymt bra ut!
Men då har du bågarna (eller "pålarna" som de så lustigt kallas på addnature.com :)) i separat påse?
 
nope,

de var i "paketet", men frågan var nästan väntat, så här kommer nu en bild till på paketets innehåll (2 stänger fortfarande i "stångpåsen").

Rondane3b.jpg


stängerna har kortare sektioner, men än har jag inte sett nåt problem med det, även om det säkert finns nån expert som säger att längre stänger är bättre, för mig är kortare bättre för att tältet ryms var som helst.

och lätt är det ju ochså som sagt var, med ca. 2,3 kg med stänger och "pinnar".
 
Och vart kan man köpa helsport tält? Finns det någon på nätet (i sverige) som säljer?

Och finns det någon butik i mälardalen som har helsport i sitt sortiment?

Blev jättesugen på att dra iväg och känna lite på deras tält nu.

// EmSt
 
Re: nope,

Jonas_K4_9596; sa:
de var i "paketet", men frågan var nästan väntat,

Haha! Det var en fälla med andra ord!
Du bara satt och väntade på att nån skulle hugga...

Hur som helst verkar det vara ett riktigt bra alternativ till Nallo 3 GT.
Men hur är innerhöjden? Kan man sitta upprätt om man är över 190?

På de bilder jag sett verkar dessutom öppningen till innertältet vara 20 cm lägre än takhöjd, vilket borde tvinga en långskånk som jag att krypa ut på alla fyra.
[Ändrat av Nordesjö 2004-04-19 kl 15:36]
 
Re: innerhöjd

Nordesjö; sa:
Haha! Det var en fälla med andra ord!
Du bara satt och väntade på att nån skulle hugga...

Hur som helst verkar det vara ett riktigt bra alternativ till Nallo 3 GT.
Men hur är innerhöjden? Kan man sitta upprätt om man är över 190?

LOL! :)

ang. innerhöjd - 85cm sägs det i Globetrotter katalogen. det är ett relativt lågt tält, det är det ju, och det är ett tag sen jag satt i det men för allt vad jag minns räcker det bra - nu är ju jag närmare 175 än 190, men det är ju inte alls lika trångt som ett TNF Tadpole för att nu igen hacka runt på det ;-)

Alla mått och lite detaljbilder hittar du hos Globetrotter.de om du söker efter Rondane, och sen klickar på "Handbuchseite/PDF"
den här linken kanske funkar ochså:

http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=ir_11051&GTID=f7ddcd8b52c1342b6356efcb8e9337c1

/Jonas
 
en kund hos Globetrotter är förresten 190cm - han tyckte det var för lågt i tak om man måste stanna inne en hel dag pg.a. regn. det är väl alltid en sak som fattas för att det ska vara det "perfekta tältet", vill man ha ett tält med låg profil & mindre vindfång måste lite sitthöjd kostas på. nog mera ett tält för lite kortare personer evtl.
 
Fliesbergs?

Emst; sa:
Och finns det någon butik i mälardalen som har helsport i sitt sortiment?
Förra året hade Fliesbergs vid Sergels torg Rondane uppslaget i sin tältutställning. Vet inte hur det är i år - har inte varit där på ett tag - men Helsport finns kvar i sortimentet enligt http://www.fliesbergs.se.

Det verkar som sagt vara ett sjysst tält. Men det är bra lågt. Kan tänka mig att det är trevligt att gräva ur på vintern. Enligt min uppfattning är det jämnt skägg mellan Nallo och Rondane i den här klassen.
 
Raskesven; sa:
Förefaller enklast att kolla på Helsports hemsida om man vill ha besked om mått etc. för Helsports tält;-),

Men nu är det "ergonomiska mått" och inte längdmått på enstaka ställen vi är ute efter.
Måtten i cm får man ju där (om man inte redan hade dem), men det säger ju inte allt om hur trångt det är. Till exempel är som sagt öppningen till innertältet betydligt lägre än taket. Vilket ju är ganska korkat eftersom det gör att tältet känns ännu trängre.
Takets lutning spelar också roll.

Nu är min tyska bara snäppet bättre än min ur-arameiska, men det här handlar väl om det:
"Warum kann das Innenzelt nicht komplett geöffnet werden und an der Seite befestigt werden?"

Det känns som att fullvuxna nordbor får bita i det sura äpplet och lägga på en tusing för ett Nallo, som ju är en decimeter högre, och dessutom lutar mindre i ändarna (vad jag kan bedöma).
[Ändrat av Nordesjö 2004-04-19 kl 16:23]
 
Nordesjö; sa:
Men nu är det "ergonomiska mått" och inte längdmått på enstaka ställen vi är ute efter.
Måtten i cm får man ju där (om man inte redan hade dem), men det säger ju inte allt om hur trångt det är. [Ändrat av Nordesjö 2004-04-19 kl 16:23]
Tja, jag tyckte väl det fanns en poäng att visa att Globetrotters angivna 85 cm tydligen är felaktigt.

Raskesven
 
"felaktigt"

Hejsan,
nu vet jag inte om det fel mått i Globetrotter Katalogen (jag ska ta med tumstock om ca. 3 veckor när vi test-tältar i föralperna söder om München!), men generellt kan jag säga att Globetrotter-teamet brukar ta ett eller annat eget mått, resp. lägga till egen bedömning av temperatur-mått vid sovsäckar etc. Det är mer än en tillverkare som har hittad lite reducerade informationer i Globetrotter katalogen jämfört med "Original-Katalogen". som sagt vad som gäller Rondane tältet ska bilder och info följa om några veckor senast, skicka önskemål om ni vill ha några speciella detaljer fotograferade eller mått önskas.

Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
emparasso Tunnel eller kupol, främst för vandring Bo och sova 2
axell frågan är tunnel eller kupol Bo och sova 0
Pezeb Kupol eller tunneltält? Bo och sova 22
gmg kupol eller tunneltalt Bo och sova 4
Sunky Kupol eller tunneltält Bo och sova 20
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
flanell familje tält, jofa 80-tal stuket VS 2010 nylon kupol Bo och sova 7
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...