Kupol eller tunnel?

Lätta tunneltält

Visst finns det lätta kupoltält. Men, jag har dumpat mina 2.4 kg Sierra Designs för två, i nödfall tre, personer till förmån för ett tunneltält. Det som fällde avgörandet var en vecka i regn, vilket blev outhärdligt med obefintlig absid.

Jag betvivlar att det överhuvudtaget går att hitta kupoltält med en absid som rymmer ryggsäckar plus matlagning och som väger under ett kilo per användbar sovplats. Faktum är att de enda tält jag känner till som uppfyller dessa krav hjälpligt är Hillebergs Nallo GT och Helsports Rondane. För mig blev det Nallo på grund av bättre sitthöjd. Nästa gång skulle det kunna bli Rondane. Finns det månne fler som uppfyller kraven?
 
Broder Bob; sa:
Jag har själv ett kupoltält, som jag använt året runt både i fjäll och skogsland. Även om det funkar fint (Staika) önskar jag att jag köpt ett tunneltält. Detta främst på grund av lägre vikt och mer utrymme. Visst är det bra att vid lugn väderlek kunna sätta upp tältet på en klippa utan att använda pinnar, eller att kunna slå upp det oskyddat utan att behöva fundera på från vilket håll vinden blåser, men det känns ändå som om dessa fördelar inte är värda vikten, utrymmet och priset.
Funderar man lite innan man sätter upp tältet kan man oftast hitta en någorlunda skyddad plats. Men om man absolut känner man att man måsta vara förberedd på allt är det väl kupol med dubbel uppsättning tältstänger och stormmattor som gäller...

Sen finsn det ju en hel del Tunneltält som har lägre bågar fram och/eller bak - då blir det mindre "vägg" sett från sidan som vinden kan ta tag i. Rondane klarade Sarek flera gånger fint (utriktade f.ö. tältet alltid så att sovplatsen blev bra, har då alldrig, varken i lumpen eller civilt grejat om tältat på natten pg.a. vindändring - hallo?!) , och nog blåste det rätt hårt och regnet smattrade emot med bra fart.
 
saivo

Har själv en saivo från hilleberg, verkar lika sällsynt på forumet som en mammut i Gamla Stan… Har den överallt till och med nere i kayaken, den är härligt! Rejäl absid och plats för fyra om man är goda vänner. Det går så mycket snack om vikt, jag kommer ihåg mycket tyngre packningar på scout åren i norra England!
 
Står kåtan i "lä" med en kulle i nordväst när stormen kommer från nordväst går det bra. Är mittstången förstärkt med hylsor som dras över mittstångens skarvar vid storm utan vindbrytande kulle, och om extra stormslingor applicerats en bit ovanför originalen, klaras läget även utan vindbrytande kulle.

Vad som händer vid orkan vill jag inte gärna spekulera i. Det troliga är dock i det läget stångbrott om kåtan står oskyddad. Kolla Moskoselkåtans hemsida, min recension samt diverse trådar här, t.ex om "konsten att förbruka mittstänger" eller "tåpptält frå Moskoselkåtan" mfl. Kåtan kräver mer än ett kupol eller tunneltält vid val av lägerplats, men ger också mer.

Raskesven
 
Snygg bild Raskesven! Ser att du måste kåta upp vid något stenröse varje gång för att få nog med förankringar. Annars kommer kåtan nog att se ut som en kantarell i vinden ..*LOL*... Är bilden tagen på Skuollavaldda? // RJ
 
walk_alone; sa:
Snygg bild Raskesven! Ser att du måste kåta upp vid något stenröse varje gång för att få nog med förankringar. Annars kommer kåtan nog att se ut som en kantarell i vinden ..*LOL*... Är bilden tagen på Skuollavaldda? // RJ
Sten har hittills varit ett av mina minsta problem;-) Bilden togs på Plássavárddo i Laisdalen förra sommaren. Bergskammen är Ertektjåkkå.

Raskesven
 
Re: Bibler Fitzroy

pottan; sa:
Kupoltält för 2 personer under 3 kg. "Bombsäkert" enkelvävstält. 699 USD. Eller Bombshelter för 3 personer under 4 kg med 2 mindre absider. Vem har sagt att kupoltält behöver vara tunga?

/Pottan
Dessa biblertält, de ser mycket trevliga ut för tex expeditioner och höghöjdsklättring, men hur fungerar de i svensk vildmark, ventilation tex?
* I ett tunneltält kan man zippa upp ingångarna och låta vinden blåsa rakt igenom tältet och fortfarande slippa myggen.
* Hur lagar man mat på vintern i ett singelskin tält?
* Hur funkar det om det regnar mycket?

Okej, jag skulle vilja ha ett biblertält för vissa äventyr men ej för allmänt bruk...
 
Re: Re: Bibler Fitzroy

[/QUOTE]
* I ett tunneltält kan man zippa upp ingångarna och låta vinden blåsa rakt igenom tältet och fortfarande slippa myggen.
* Hur lagar man mat på vintern i ett singelskin tält?
* Hur funkar det om det regnar mycket?
[/QUOTE]

Det går att zippa upp ingångarna på ett Bibler också. Det är ett "zippbart" myggnät på insidan också.

Maten kan ju vara ett poblem om man inte har absid. Jag lagar oftast mat utomhus, såväl på vintern som på sommaren. I ett fåtal fall har jag lagat maten i den lilla absiden. Bibler har också en hängande köksanordning som ser ganska innovativ ut. Har inte provat den, men skulle tro att det skulle bli lite för mycket kondens i tältet.

Har aldrig haft problem med vare sig regn eller blötsnö. Visst kan jag ibland sakna en stor absid att använda i ruskväder, framförallt regn. Då jag oftast använder tältet på vintern tycker jag ändå vikten och stabiliteten är viktigare för mig.

/Pottan
 
Raskesven>>Nu måste jag bekänna att jag skulle nog välja en kåta om jag vandrade i större gäng med 4-6 personer. Det blir inte många gram per person och inte många kronor heller.
2.98 kg/4 = 0.745 kg/pers
6200 kr/40 = 1550 kr/pers
I skogen måste den vara oslagbar med kamin. På fjället är den mer stormkänslig men med debatten om knäcka bågar i Hillebergare i färsk minne så är det kanske lättare att plocka ner en kåta än ett tunneltält om stormen värker på.
Men jag är ju en walk_alone, fast jag gjort avsteg från detta, så jag håller mig till min Namatj för två personer tills väven inte längre håller.
Men blir det fler ensamvandringar så blir det nog ett Amerikanskt låtsastält. Vid min ålder måste man tänka på vikten även om jag inte är en UL-fantom. // RJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
emparasso Tunnel eller kupol, främst för vandring Bo och sova 2
axell frågan är tunnel eller kupol Bo och sova 0
Pezeb Kupol eller tunneltält? Bo och sova 22
gmg kupol eller tunneltalt Bo och sova 4
Sunky Kupol eller tunneltält Bo och sova 20
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
flanell familje tält, jofa 80-tal stuket VS 2010 nylon kupol Bo och sova 7
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.