Att använda promenader för att gå ner i vikt.

Det fungerar tyvärr sällan så, eftersom kroppen har inbyggda skyddsfunktioner. Vid näringsbrist (=svält) så börjar kroppen hushålla med sin energi. Så fasta tömmer inte fettreserverna.

Det är därför det är så viktigt att hålla citronsyracykeln igång med ett lagom stort intag av kolhydrater. (500 kcal om dygnet nämns i överlevnadslitteraturen, och stämmer säkerligen även för de som försöker gå ner i vikt.)

Kroppen har nog vissa skyddfunktioner mot svält, men fasta och svält är inte samma sak som du ju vet. fasta är en medveten och tillfällig handling då du endast äter ett minimum de dagar du fastar. Svälta gör man när man är fattig och inte har möjlighet att äta eller är sjuk och inte klarar av att äta.

målet vid tillfällig fasta är att komma in i ketos där kroppen börjar bryta ner fettet. morgonen efter kan man känna av detta ganska tydligt. kroppen stramas åt och andedräkten inte så mysig. Men jag gillar tillståndet då man känner vilken nytta det gör. "islossningen i frysen har tagit fart", men tillskillnad från avfrostningen så fortsätter man inte till all "skit" är borta, utan återgår till det normala. detta är periodisk fasta - man bryter den och äter normalt igen. Svält är nog inget att eftersträva eftersom den leder till döden i längden.
 
Om du fastar så äter du inget. Svält kan inträffa om man fastar tillräckligt länge men också om man inte får tillräckligt med mat. Tanken om att ketos är en fördel vid viktnedgång gav de flesta upp för 10 år sedan, kroppen är duktig på att bränna det som finns tillgängligt och bränner därför fett även om man inte är i ketos.
För effektivt hanterande av energi behöver kroppen däremot en period på 14-30 dagar så vid omställningar av kosten kan man gärna göra det gradvis.
 
Om du fastar så äter du inget. Svält kan inträffa om man fastar tillräckligt länge men också om man inte får tillräckligt med mat. Tanken om att ketos är en fördel vid viktnedgång gav de flesta upp för 10 år sedan, kroppen är duktig på att bränna det som finns tillgängligt och bränner därför fett även om man inte är i ketos.
För effektivt hanterande av energi behöver kroppen däremot en period på 14-30 dagar så vid omställningar av kosten kan man gärna göra det gradvis.

Fråga de som fastar idag om de undviker mat helt och hållet i längden och hur de i såna fall mår. Tror det är ganska ovanligt att man kör 0 kalorier in under en fastediet under flera år. Man kan köra det som en kickstart nån vecka kanske, men i längden - stort nej.

Ketostänk figurerar väldigt mycket idag med olika dieter som nånting man vill befinna sig i under en tid. Definitivt inget bortglömt.

Svält - en ofrivillig viktminskning som om den inte bryts leder till döden.
Fasta - en frivillig och medveten metod att behålla/minska vikt och låta kroppen återhämta sig.

Så ser jag på saken.
 
1 kg i veckan är enormt mycket. Det representerar ett kaloriunderskott på 1100 kcal per dag. Det kan funka första veckorna då man också förlorar vätska. Under lång tid så verkar det varken lätt eller hälsosamt att ligga på den nivån.

Man kan ju köra med bantningspulver, det går att leva på det flera månader i streck. Modifast som man köper på apoteket tex smakar helt okej.
Jag har precis käkat gröten till frukost, den är ungefär som pulvervaniljsås med havregrynssmulor i. 200 kalorier. Ska äta fyra sådana måltider idag vilket blir 800 kalorier per dag.
 
Kroppen har nog vissa skyddfunktioner mot svält, men fasta och svält är inte samma sak som du ju vet.

Förklara det för kroppen.

Kroppens funktioner är väldigt enkla: Om kroppen märker att man stoppar i sig mycket mindre energi än man gör av med så gör kroppen allt för att hushålla med reserverna. För kroppen vet inte om att du medvetet fastar, kroppen tar för givet att du stoppar i dig så mycket mat du kan.
 
Förklara det för kroppen.

Kroppens funktioner är väldigt enkla: Om kroppen märker att man stoppar i sig mycket mindre energi än man gör av med så gör kroppen allt för att hushålla med reserverna. För kroppen vet inte om att du medvetet fastar, kroppen tar för givet att du stoppar i dig så mycket mat du kan.

Rent hypotetiskt kan du berätta det för kroppen genom att samtidigt som du fastar eller svälter håller upp kött, fett och socker framför näsan och visar på så sätt kroppen att mat finns, men du vill gå ned i vikt innan den får äta av det.

Det tar nog skruv ska du se!

För det många inte förstår är att en människa inte är ett enda väsen, utan miljarder med små väsen som alla samarbetar och lyder under en ledningscentral, vilket är du så som du tror att du är.

Snacka med din kropp, visa den vad som gäller och hur förutsättningarna är. Kom överrens med dina själv så ska du se att det blir bra. Men var också med på att dina dig kan göra våldsamt motstånd och rösta emot dig.
 
För den som vill lära sig mer om intermittent fasta så rekommenderar jag sammanställningen nedan. Den ger källor till sina påståenden.

https://www.healthline.com/nutrition/intermittent-fasting-guide


Denna TEDx går igenom kemin bakom viktminskning.
https://www.youtube.com/watch?v=vuIlsN32WaE


Fogar in ett citat jag hittat som stämmer väl överens med min egen erfarenhet av fasta :)
Diets are easy in the contemplation, difficult in the execution. Intermittent fasting is just the opposite — it’s difficult in the contemplation but easy in the execution.
 
För det många inte förstår är att en människa inte är ett enda väsen, utan miljarder med små väsen som alla samarbetar och lyder under en ledningscentral, vilket är du så som du tror att du är.

Det många inte förstår är att hur kroppen fungerar är nåt som har utvecklats under miljoner år och inte går att ändra på i en handvändning.

Kroppen lyder primärt under sina egna funktioner, vad vi vill att kroppen ska göra spelar sällan nån roll. Vi kan inte mentalt påverkar kroppens biokemiska funktioner.
 
Denna TEDx går igenom kemin bakom viktminskning.
https://www.youtube.com/watch?v=vuIlsN32WaE

Det han inte tog upp där var ju hur denna omvandling sker. Han beskrev det bara som "biochemistry" motsvarande 3 års universitetsstudier.

Fett kan inte spontant omvandlas till koldioxid och vatten (då skulle vi ha problem att behålla smör och matolja hemma). I kroppen sker denna omvandling främst via citronsyracykeln, och den kräver kolhydrater för att fungera. Så utan kolhydrater kan kroppen inte bryta ner fett lika bra som med ett litet intag av kolhydrater.

Som jag nämnde tidigare är detta inget som jag har lära mig via viktminskningsråd, utan det kommer primärt från överlevnadslitteraturen. Där är man ju ut efter att på bästa sätt utnyttja (d.v.s. förbränna) kroppens fettreserver.
 
Förklara det för kroppen.

Kroppens funktioner är väldigt enkla: Om kroppen märker att man stoppar i sig mycket mindre energi än man gör av med så gör kroppen allt för att hushålla med reserverna. För kroppen vet inte om att du medvetet fastar, kroppen tar för givet att du stoppar i dig så mycket mat du kan.

Hört talas om våg? Det är en bra manick som man få feedback på om ens diet funkar. Skulle dina skyddsfunktioner stoppa viktminskningen vid fasta så skulle inte vågen visa mindre efter en fastedag.

Jag skulle nog säga att dessa ev skyddsfunktioner är lätta att övervinna då de inte stoppar energiförbrukningen utan bara minskar den.
 
Det han inte tog upp där var ju hur denna omvandling sker. Han beskrev det bara som "biochemistry" motsvarande 3 års universitetsstudier.

Fett kan inte spontant omvandlas till koldioxid och vatten (då skulle vi ha problem att behålla smör och matolja hemma). I kroppen sker denna omvandling främst via citronsyracykeln, och den kräver kolhydrater för att fungera. Så utan kolhydrater kan kroppen inte bryta ner fett lika bra som med ett litet intag av kolhydrater.

Som jag nämnde tidigare är detta inget som jag har lära mig via viktminskningsråd, utan det kommer primärt från överlevnadslitteraturen. Där är man ju ut efter att på bästa sätt utnyttja (d.v.s. förbränna) kroppens fettreserver.

Formatet på ett TEDx brukar vara så. Det får inte vara för långt och det ska vara lätt att ta till sig.

Frågan de flesta personer inte kunde svara på är vart massan tar vägen och det är det föredraget handlar om. Att det krävs energi för att omvandla molekyler är nog mer allmänt känt. Det validerar väl, på sätt och vis, även tesen att det inte finns några genvägar för viktminskning utan det som gäller är: ät mindre och rör dig mer (andas mer).

I avsaknad av kolhydrater ställer kroppen om för att förenkla upptag av lagrad energi. Läs under rubriken "How It Affects Your Cells and Hormones" på första länken i mitt tidigare inlägg. Forskningen visar att detta även leder till en tillfällig ökning av basalomsättning (BMR) vilket är positivt om man vill minska i vikt.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10837292
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2405717
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...