Kvinna saknas på Kebnekaise

Man blir djupt berörd när det händer något som det här. En resa som gruppen säkert sett fram mycket emot och som förvandlas till något förfärligt.

Kanske måste det funderas över hur vår fjällvärld marknadsförs numera. Finns det en slags lättsinnighet i kontakten med en av våra tuffaste naturformer fjällen som saluförs idag av företag, organisationer och turismbranchen.

När vi saluför vår fjällvärld till konsumenter numera även utanför vårt land bör i anständighetens namn det göras på ett sätt som inte bara speglar lättsinnighet.

Denna diskussion pågår säkert redan i många sammanhang men kan naturligtvis bli ännu bättre. Jag har inte nära kontakt med många privata företag/personer som på något sätt jobbar med friluftsliv i fjällen, men de få jag har kontakt med är - som jag bedömer det - mycket ansvarsfulla. De lever nära naturen och ser mycket tokigt som fjällbesökare gör. De är bekymrade och rycker ibland ut för att hjälpa även om de inte skulle få en krona för besväret. Sedan är även svenska staten inblandad, både med information och krav angående säkerhet men även i egen marknadsföring av fjällvärlden. Och sedan har vi de böcker och guider som skrivs. Det är inte ovanligt att utländska turister bara läst guideböcker på sitt eget språk och kvalitén på dem kan säkert vara väldigt olika. Däremot vill jag inte spekulera i bakgrunden till just denna olycka, men en bred diskussion om säkerhet måste ju ständigt föras.
 
En mycket tragisk händelse.

Blir lite förvånad när detta händer efter att stationen är stängd för säsongen. Man ställer sig massor av frågor.

En grupp Koreaner som anländer till Nikkaluokta på senhösten och vandrar iväg 2-3 mil in i fjällvärlden utan att ha haft kontakt med någon arrangör låter helkonstigt. Det skulle vara väldigt intressant att höra hur/varför de befinner sig där såhär sent på året.
Fjällstationen stängde för en vecka sedan, De andra stugorna är redan stängda. Går ens bussarna nu?

Kan det vara så att många utländska besökare är vara vid en mer "tillrättalagd" vildmark och inte kan tänka sig att det inte finns öppen restaurang och boende vid ett så populärt resmål som Kebnekaise...?

/M
 
En grupp Koreaner som anländer till Nikkaluokta på senhösten och vandrar iväg 2-3 mil in i fjällvärlden utan att ha haft kontakt med någon arrangör låter helkonstigt. Det skulle vara väldigt intressant att höra hur/varför de befinner sig där såhär sent på året.
Fjällstationen stängde för en vecka sedan, De andra stugorna är redan stängda. Går ens bussarna nu?

Kan det vara så att många utländska besökare är vara vid en mer "tillrättalagd" vildmark och inte kan tänka sig att det inte finns öppen restaurang och boende vid ett så populärt resmål som Kebnekaise...?

/M

Singi har enligt STFs hemsida öppet till 30/9.

https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-singi-fjallstuga/

Detsamma gäller Sälka, Nallo, Vistas, osv.

Men fjällstationen stängde 23/9.
 
Polisen gör normalt en utredning vid liknande dödsfall / olyckor.

Om nån av er tar del av den utredningen kanske ni kan referera i tråden. Måhända finns nyttiga lärdomar.

Thure
 
Stugorna längs hela Kungsleden har öppet till slutet av September.
Jag träffade på enstaka som började vandra Kungsleden när jag hade bara 4 dagar kvar (2veckor sedan). Skulle tro att det finns folk kvar längs Kungsleden.
 
Jag är rätt säker på att jag träffade på det Korianska sällskapet (en kvinna och två men) längs Kungsleden mellan Adolfsström och Ammarnäs (tror det var den 7. September). De kom söderfrån och skulle vandra hela Kungsleden. Vi hejade och växlade några ord, mer var det inte. Minns att jag önskade de "Good Luck".
Om de har gått vanliga dagsetapper, borde de har varit vid omkring Sälka den aktuella dagen. Kanske hade de tänkt att pröva gå upp på Keb, vet ej. Oerhört tragiskt är det, jag tänkte inte på det kunde vara de, först när jag läste om gruppens antal & kön slog det mig. Jag blir ledsen och tänker hela tiden på det mötet.
 
För att förstå fjällen bättre så måste man nog ha varit med på flera lite längre halvkris-turer med dåligt väder & trötthet & kyla & vind. För att fatta hur det kan bli och hur man funkar och vad som behövs.
Om man bara är van vid fint väder och sen ger sig ut på en långtur i Keb med många höjdmeter trots dålig väderprognos kan det snabbt bli kris, om man har lite otur med vädret.

Väldigt Tråkigt, men hur ska man informera turister och andra om detta ? Det räcker uppenbarligen inte med lite text på hemsidor osv.
 
För att förstå fjällen bättre så måste man nog ha varit med på flera lite längre halvkris-turer med dåligt väder & trötthet & kyla & vind. För att fatta hur det kan bli och hur man funkar och vad som behövs.
Om man bara är van vid fint väder och sen ger sig ut på en långtur i Keb med många höjdmeter trots dålig väderprognos kan det snabbt bli kris, om man har lite otur med vädret.

Väldigt Tråkigt, men hur ska man informera turister och andra om detta ? Det räcker uppenbarligen inte med lite text på hemsidor osv.

Stora holografiska instruktioner på olika språk i självlysande text centralt på varje fjällstation. Både visuellt och hörbart.

Tydliga och enkla video framställningar av risker och väderprognoser för kommande dagar.
 
För att förstå fjällen bättre så måste man nog ha varit med på flera lite längre halvkris-turer med dåligt väder & trötthet & kyla & vind. För att fatta hur det kan bli och hur man funkar och vad som behövs.
Om man bara är van vid fint väder och sen ger sig ut på en långtur i Keb med många höjdmeter trots dålig väderprognos kan det snabbt bli kris, om man har lite otur med vädret.

Väldigt Tråkigt, men hur ska man informera turister och andra om detta ? Det räcker uppenbarligen inte med lite text på hemsidor osv.
Finns det en olycksrapport nu? Eller varifrån har du fått info om att gruppen bara var vana vid fint väder, var oinformerade, och att turen var många höjdmeter för dem?
 
Kan det vara så att många utländska besökare är vara vid en mer "tillrättalagd" vildmark och inte kan tänka sig att det inte finns öppen restaurang och boende vid ett så populärt resmål som Kebnekaise...?

/M

Varför skulle det vara så? Många områden runt om i världen har betydligt högre seriositet än svenska fjällen.
 
Stora holografiska instruktioner på olika språk i självlysande text centralt på varje fjällstation. Både visuellt och hörbart.

Tydliga och enkla video framställningar av risker och väderprognoser för kommande dagar.

Problemet är att lyckosökare kommer att ta sig runt alla skyltar. Hade Christopher McCandless struntat i alla bege sig till Alaska om det hade funnits tydliga anslag eller Outside hade slutat göra reportage därifrån? Kebnekaise finns där och är Sveriges högsta berg. Även om Kebnekaise fjällstation och Nikkaloukta strösslas med varningsskyltar på ett dussin språk så kommer det att finnas folk som inte förstår sitt eget bästa och prövar lyckan ändå.
 
Lite OT men inom samma ämne. På väg ut genom Routesvsagge förra sommaren mötte vi ovanligt många vandrare och flera av dessa inte i vårt tycke fullt förberedda på att ge dig in i Sarek. Frågor om var leden gick ock avstånd till nästa stuga förekom, mest från vandrare från Centraleuropa. Senare fick vi förklaringen att det fanns ganska aktiva Facebook grupper i ex Tyskland som aktivt bidrog till intresset, och givetvis i dessa grupper var vädret alltid soligt och upplevelsen positiv.
Risken är att de bilder och berättelser som marknadsför vår fjällvärld i ex sociala medier inte alltid ger en korrekt bild och förbereder besökarna även för de utmaningar och svårigheter ett besök eller vandring kan innebära på dessa nordliga breddgrader.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
millimeter Kvinna återfunnen i Vistasdalen Fjällvandring 4
BrittMarie Ensamvandrande kvinna Fjällvandring 34
Cocido 71-årig belgier saknas i fjällen Fjällvandring 0
Maua Ungt par saknas i fjällen. Fjällvandring 72
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 2
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...