Mentor i alpinism

Hej!

Jag har länge velat lära mig grunderna inom alpinism och det var av den anledningen jag en gång började klättra. Men efter att ha fastnat lite i klätterhallen pga av en förslitningsskada i ljumsken som gjort att jag inte vågat utsätta mig för större belastning känner jag mig nu redo!

Tanken var att gå en grundkurs nere i Chamonix nu i sommar men det verkar bli väldigt kostsamt och tidskrävande utan att kunna garantera en toppbestihning av Mont Blanc, man behöver 21 dagars förkunskap innan man ens får gå toppnestigninskursen på 13 dagar, allt detta till en kostnad på ca 40-50.000.

Eftersom klättring historiskt sett har vart en sport som man lär sig av äldre erfarna klättrare i en mentors/lärlings relation så slog mig tanken att det mest ultimata hade vart att hitta någon som brinner för sporten som behöver en extra man i sitt lag. Min förhoppning ligger nu på att hitta någon som ska ge sig ut i sommar och som har lust och tålamod att ha med en lärling på sin tur.

Jag tränar regelbundet 4-5 gånger per vecka oftast klättring, led samt bouldering (kan leda 6C och topprepa 7A) men även löpning och traditionellt gym.

Jag blir 30 i vår, studerar för tillfället så har fritid under alla lov - Sport-Påsk-Sommar-Vinter men blir färdig i juni 2019 och då är tanken att tillägna all min tid åt klättring.

Har bestigit Kebnekaise så har liten erfarenhet av att gå på glaciär och av anmarchsvandring.

Bor i Göteborg men i vilken stad du är bosatt är av mindre betydelse.

Hoppas att du/ni som är villiga att föra sporten vidare finns där ute.
På återseende!
 
Hej!

Vad kul att du vill ut och klättra i fjällen - det kan vara en av de rikaste klätterupplevelser en kan vara med om. Det kan även var ångest och andra starka känslor, lite som livet är i stort!

Jag känner igen mig i din situation - fjällen är vackra och skrämmande på samma gång och en undrar hur i hela friden ska man bära sig åt för att komma till toppen eller till insteget.

Det här med en mentor kan vara lurigt. Fjällklättring är en av de mest krävande formerna av klättring - vid en klättertur är det massor med saker en ska hålla reda på. Väder och vind, navigation samtidigt som man ofta måste klättra i hyfsat tempo för att komma upp - och inte minst ner!

Om du känner någon gammal eller ny räv som har koll på fjällen så är det såklart bra att klättra med hen, men tänk även på att det är vanskligt att ta med en nybörjare i denna komplexa miljö. Att vilja klättra till tops är inte samma sak som att ha förmågan att göra det. Om det sedan händer något med "mentorn" och nybörjaren inte har koll på läget hamnar båda i en knivig sits.

Mitt lite tråkiga råd är att skynda långsamt. Ta det lugnt i början. Lär dig hantverket.

Ett av de vanligaste misstagen jag har sett bland nybörjaralpinister är att de sällan behärskar hantverket. En standplats ska riggas som ett rinnande vatten, stegjärnen ska vara perfekt justerade(inge skrammel eller glapp när du sparkar i isen), absolut ingen stoppknut efter att du knytit dubbelåttan ... och undvik den största synden av dem alla: fleeceplagg!(för mycket friktion mellan klädlagren, går inte att röra sig)

Jag ser att du bor i Göteborg - Bohuslän, Bohuslän Bohuslän!

Den kurs du nämner verkar fasligt dyr. Flera medlemmar här på utsidan har gått UCPA:s alpinkurser i Chamonix och de flesta verkar nöjda, kolla upp det.

Men vad fan, skit i vad förstå-sig-på-are skriver på internetforum! Ut och klättra - allt möjligt, under alla årstider, oavsett väder. Det är klättersäsong året runt. Isklättra på vintern, klippa på våren-sommaren, aida på senhösten.

Här är ett par länkar för inspiration:

http://frozenturf.blogspot.se/

http://olsendriver.blogspot.se/

Hoppas att något jag skrev är till hjälp.

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Jag är en snart 30 årig alpinist som söker klätterpartner med ett väl utvecklat säkerhetstänk. Kanske inte riktigt den äldre mentorn du söker men kan vara väl värt att utforska. Jag klättrade i Chamonix i somras och jag har bestigit ett gäng 4000-metare i alperna för egen maskin, varav även den nästa högsta toppen(Dufourspitze på 4634 möh). Har för avsikt att köra Mont Blanc inom en ganska snar framtid(senast nästa sommar). Känner mig rätt bekväm vad gäller hög höjd.

Bor hyfsat nära Götet med. Släng iväg ett meddelande om det låter sköj.
 
Jag har för gått UCPA fortsättningskurs alpinism i Argentiere (Chamonixdalen). Den var riktigt bra och billig.

Lärde mig under kursen att självständigt kunna klättra alpina turer i Alperna. Innan hade det mest varit klippa eller lätta alpina turer i Sverige (typ Syltraversen) och snäppet svårare i Norge.

Är ju betydligt mer skidåkare än klättrare. Har sett UCPA-gäster vallas runt i Chamonix på vintern och inte varit så imponerad över deras skidnivå. Tänkte att de vara ovana klättrare, men hade helt fel. Fransmännen och fransyskorna håller nog bättre nivå som klättrare än skidåkare. De flesta kunde lätt leda 6a å både kil och bult, men det var inget krav.

Mitt tips är UCPA, plus så klart gärna klättra mycket i Bohuslän, hitta kompisar att klättra med, men skippa drömmen om Mont Blanc. MB är ett överbefolkat berg utan charm. Det finns mängder med bättre toppar att vandra upp på, eller fina klätterleder att klara av. Stort lycka till.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...