Hjälp med val av multifuelkök

Då är ett optimus polaris beställt. Ska kika med morsan om jag kan ärva hemmet trangiakök, annars blir det köp på det också. Tror ni det går hitta ett alternativ till trangias lägerkittel som är lättare? Tänker mig en vanlig kastrull som man modifierar.

Köpte för övrigt polarisbrännaren utan flaska(1350 på xxl). Måste man ha optimus bränsleflaska eller är det standardgängor så man kan ta primus istället (lägre vikt)?

Vad var tanken med multidisc? Underlag eller durkslag?

Tystbrännathatt införskaffad senare.

Tack för tipsen!
 
... Köpte för övrigt polarisbrännaren utan flaska(1350 på xxl).
Måste man ha optimus bränsleflaska eller är det standardgängor så man kan ta primus istället (lägre vikt)?
Bränsleflaska som bränsleflaska... De flesta har samma gänga i halsen.
Så att ta en Primusmärkt bränsleflaska går på ett ut mot en Optimusmärkt bränsleflaska.

Vad var tanken med multidisc? Underlag eller durkslag?
Både och. En multidisc använder du som skärbräda, durkslag och (kompletterad med grillfolie)
som köksunderlag på snö. Den där sista uppgiften är bättre löst med en Trangiatallrik
- den tål brinnande utspillt bränsle bättre iom sitt aluminium...

Du glömde fråga om kittelstödet...
Som används när du vill nyttja en kittel eller kaffepanna som är för smal/för liten för att passa
i vindskyddets kastrullhållare...
 
Bränsleflaska som bränsleflaska... De flesta har samma gänga i halsen.
Så att ta en Primusmärkt bränsleflaska går på ett ut mot en Optimusmärkt bränsleflaska.

Både och. En multidisc använder du som skärbräda, durkslag och (kompletterad med grillfolie)
som köksunderlag på snö. Den där sista uppgiften är bättre löst med en Trangiatallrik
- den tål brinnande utspillt bränsle bättre iom sitt aluminium...

Du glömde fråga om kittelstödet...
Som används när du vill nyttja en kittel eller kaffepanna som är för smal/för liten för att passa
i vindskyddets kastrullhållare...
Antar att kittelstödet avser de tre skruvarna som lämpligt installeras med mutternit som jag läste om i en annan tråd?

Frågan om flaskan är främst för att lokala handlaren inte har optimus utan primus flaskor, vilka ju även som jag nämnde är lättare. Köket fick jag loss för 1350 så att köpa till bränsleflaska blir billigare och jag kan köpa större.

Aluminiumtallrik har jag redan så då kommer den väl till pass.

Tackar för allt engagemang!
 
Antar att kittelstödet avser de tre skruvarna* som lämpligt installeras med mutternit
som jag läste om i en annan tråd?
Nix,
kittelstödet är ett Trangia originaltillbehör: Kittelstöd (art. 612527).
Medans skruvarna är väldigt långt ifrån något Trangiaoriginal... ;-)

Frågan om flaskan är främst för att lokala handlaren inte har optimus- utan primusflaskor,
vilka ju även som jag nämnde är lättare. Köket fick jag loss för 1350 så att köpa till bränsle-
flaska blir billigare och jag kan köpa större.
Klart du ska köpa den lokalt om du kan!
Och som sagt, det går på ett ut för dig som användare om det står Primus,
eller Optimus, på din bränsleflaska...

Aluminiumtallrik har jag redan så då kommer den väl till pass. !
Bra!


* Skruvarna är för att kunna använda lämplig Lägerkittel på Trangiaköket, placerad tätt ovanför brännaren.
Dvs utan övre vindskyddshalvan monterad...
 
Nix,
kittelstödet är ett Trangia originaltillbehör: Kittelstöd (art. 612527).
Medans skruvarna är väldigt långt ifrån något Trangiaoriginal... ;-)

Klart du ska köpa den lokalt om du kan!
Och som sagt, det går på ett ut för dig som användare om det står Primus,
eller Optimus, på din bränsleflaska...

Bra!


* Skruvarna är för att kunna använda lämplig Lägerkittel på Trangiaköket, placerad tätt ovanför brännaren.
Dvs utan övre vindskyddshalvan monterad...

Logiskt nog så sålde inte mitt lokala naturkompaniet bränsleflaskor med de saluförde flertalet multifuelkök... Spännande tänk...

Morsans trangia får fortsätta som spritkök då det är av äldre modellen Utan hål för gasslang samt är halvkilot tyngre.

Hittade en gammal 3 liters mjölkspann på secondhand. Kvalar in på <350 g och står perfekt i trangiat. Lite liten hals att få ner snö i dessvärre men det går ju smälta i liten gryta och slå över till kannan.

En sak som slog mig dock är hur man tänder köket. Funkar en gas-bras-tändare när det är kallt eller ska man köra på tändstickor?
 
Kör man på trangias kök och grytsystem så är skillnaden mellan dessa och en kylflänsad gryta så liten att det tar uppemot en vecka att tjäna in den extra vikten för kylflänsarna i form av bränslebesparing gentemot trangias planbottnad gryta.


Jag har gjort tester i vindstilla på 1L vatten av samma starttemperatur och jag kunde inte med hjälp av köksvåg mäta fram någon skillnad i bränsleåtgång för att nå kokpunkt mellan Trangia 25 med stekpanna som lock respektive Primus 1L Primetechgryta med aluminiumfolievindskyddet som följer med Omnilite Ti.

Jag hade antagligen fått en skillnad om jag kört brännaren lugnare, då värmeväxlaren gör större nytta, å andra sidan är det nästan aldrig vindstilla i naturen, så min slutsats blev iaf att Trangia vinner i alla lägen, för även Trangia vinner mycket på att eldas lugnare.

Min enda slutsats är Trangians viktnackdel sommarhalvåret, men på vinterhalvåret upplever jag att fördelarna vinner ganska kvickt då bränsleåtgången blir väldigt hög utan inkapsling.

Är jag helt snett på bollen..?IMG_0645.jpg
 
Du gjorde rätt val av brännare! Hur mycket jag än gillar mitt Omnilite, så räcker inte krämen till för en 4,5L gryta som hamnar så långt ovanför brännaren, jag vet inte hur Trangia tänkt, men det går fortare att tända en eld på ved & sköta koket där än på stormköket om det bara blåser det minsta.

Inte ens Polaris räcker till, för iom att det kan blåsa emellan grytan & vindskyddet, så blåser all varmluft bort. Nu kör jag iofs inte på fotogen, för då kan man kräma ut kanske 500w till (någon som kan räkna på det?), men att koka upp 4L iskallt vatten en blåsig dag suger ENORMT med bränsle.
 
Har gjort en snabb mätning på CO-halter med trangiat. Skriver op mobilen sp det blir inte så snyggt presenterat.

Förutsättningar för mätning 1: Optimus polaris monterat i en x2 kopp i trangiat med ca3-4 dl vatten i 1,75 l kastrull, inget lock, mäter ca 50-60 cm ovanför köket. Fullt pådrag på kök resulterar då i ca 70 ppm CO. Utan gryta ger set klart lägre halter på ca 5 ppm.

Mätning med samma förutsättningar fast en GB74 ger ca 10 resp 3 ppm med och utan gryta.

CO mätare av portabel modell. Kalibrerad i förrgår.

Ingen exakt vetenskaplig mätning så ta det för vad det är. Har dessvärre ingen flänsad gryta att jämföra med.

Lägre pådrag men med gryta gav också betydligt lägre halter. Verkar inte som om det riktigt får tillräckligt med syre vilket ju kanske inte är konstigt då det är konstruerat för 800W brännareffekt och inte 4200W... Kör mitt trangia omodifierat för tillfället men ska borra upp det lilla hålet för slangen så jag får igenom flaskkopplingen, bör ge litet bättre lufttilgång.

Tror ni att även större hål i X2 koppen kan hjälpa? För att få in mer luft till förbränningsszonen?

Mvh Erik.
 
Senast ändrad:
Simulera snösmältning med riktigt kallt vatten , is eller snö i - det är ju ofta då CO halten är intressant då man kan sitta i snöka/tält eller så.
 
Ja kallt kärl kyler ned lågan och mer CO.

Vill du se extremt höga CO värden som får fåglar att trilla ned från 1km höjd skall du smälta snö/is i flänskärl.

Testa om du kan , mät även i stängd absid/halvöppen absid och allmänt i tält så får du se på skräckvärden.
 
Intressant med en kalibrerad CO-mätare!

Snösmältning ger kall kastrull och långa uppvärmningstider. Man tycka att skillnaden inte borde vara så stor men kastrullens temperatur verkar ha en inverkan som inte är marginell. Tiden är viktig, i en mindre volym som ett tält ökar halten efterhand och framförallt byggs co-halten i blodet upp över tiden om vi pratar faror.
Prova att öka avståndet mellan brännare och kastrull, gärna tills du ser att lågorna hinner "brinna färdigt" innan kastrullens botten. Det bör vara ett ganska säkert sätt att få bättre resultat. Det hänger ju även ihop med ditt mätresultat utan kastrull. De flesta kök verkar vara för låga för att vara optimerade map CO. Det är ju gaserna som värmer kastrullen så det bör inte heller påverka effektiviteten nämnvärt - så länge det inte ger ökad exponering för blåst... Att ändra luftmixen kommer ju naturligtvis att påverka, men det känns osäkert vilket sätt och hur mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
DrChris Hjälp! Vilket kök? Kök och brännare 36
avslutad120814 Krångel med Varifuel! Hjälp! Kök och brännare 4
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
Livetiskuggan Hajkbricka för multifuelkök Kök och brännare 16
Skipper_ I Multifuelkök, skall man eftersträva så stort munstycke som möjligt? Kök och brännare 0
Avslutat Medlemskap 201709 Veke till multifuelkök Kök och brännare 9
Nåsten Bränslen till multifuelkök Kök och brännare 24
srpp Multifuelkök med gasmöjligheter... Kök och brännare 28
adventure_transport Stort multifuelkök Kök och brännare 15
CrossM Nytt Multifuelkök till Trangia Kök och brännare 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...