Helsport Alta 85

Någon som har denna ryggsäck och kan dela med sig av erfarenheter?

https://www.xxl.se/helsport-alta-85l-m-l-helsport-green-green/p/1125862_1_style

Den är egentligen 10l för stor men topplocket kan ju demonteras och den verkar ha dom funktioner jag letar efter i övrigt.
Hur funkar bärsystemet vid 20-25kg och hur är kvaliteten i övrigt?

Sneglat lite på FR Kajka också men känner att jag betalar en slant bara för namnet där och jag har tält från Helsport som jag verkligen är toppen nöjd med.
 
Nej, jag vet inget närmare om den här säcken, men Helsport gör väl inga dåliga grejor. Dock ser jag ingen uppgift om vikten, en betydelsefull detalj enligt min mening.

Om priset har betydelse vill jag bara peka på att det finns många obetydligt begagnade ryggsäckar till salu. Här på Prylmarknad såg jag alldeles nyss en Kajka 85 liter för 2000 kr. Rejäl säck men alldeles för tung tycker jag.

Om man gillar FR äldre ramsäckar kan man få både bra volym och låg vikt för inga pengar alls.

Lycka till med ditt köp. Hälsn Pelle.
 
2200g vill jag minnas den vägde. Kändes betydligt lättare än ex Lundhags motsvarande storlek.
Ingen annan med åsikter?
Jag var nere o kände o klämde på den nu, storlek och funktioner är vad jag vill ha men upplever tyget som väldigt tunt, mer som en tunn tältväv. Likaså var spännen rätt tunna saker, typ som Osprays som jag äger några av. På dom stör inte den tunna plasten då dom är mindre i storlek men på en 80l säck känns dom lite väl tunna men det kanske håller..
 
Men vilken beslutångest......
Kajkan väger in på 3450g, rejält mkt i mina öron. Är den extra vikten värd det i bärkomfort? Helsport Alta 2200g.
Finns det andra säckar än dessa jag inte får missa att titta på, säckar som är liknande då.
Dessvärre ser det ut som jag får beställa säcken utan att testa förutom Helsport då som jag har en butik i närheten som har hemma.
 
De som har Kajkan brukar tycka det. Personligen har jag har svårt att förstå hur man kan köpa en ryggsäck som väger så mycket när det finns ryggsäckar som klarar att bära tungt bra för mindre än halva vikten.

Men du kan om du vill fundera så här; köper du Kajkan ska du bära mer än ett kilo extra, alltid, alltid. Är den så mycket bättre som ryggsäck att den är värd det är en bra frågeställning. Man kan tänka på vad man får med istället:

- Är det bättre att ha Kajkan än att ha Alta och en extremt bekvämt liggunderlag och en extra gosig och varm sovsäck?

Är det bättre att ha Kajkan än att ha en Alta och ett rymligt tremanstält istället för ett trångt enmanstält? Osv.

Det kanske kan vara nån hjälp. Du kanske inte har utrustning eller pengar till att göra just de valen just nu, men i längden brukar det gå att lösa, så det är inte fel att fokusera på viktvalen.
 
Tack för hjälpen i min vånda.

Det är inte pengarna det handlar om, även om det så klart är bättre att lägga tusen spänn mindre. Men säcken ska ju följa med några år är tanken och jag vill inte gå omkring och känna att det skaver eller liknande fast jag sparade ju 1000spänn.....

Den extra vikten Kajkan har lägger jag bra mkt hellre som du säger på lite extra mat eller ett skönt liggunderlag.

Du nämner säckar som gör jobbet lika bra fast för betydligt mindre vikt, vilka tänker du på då?
Sneglade på Lundhags V12 75l på nätet, några synpunkter på den?
Värdelöst egentligen att diskutera sånt här på nätet, det är ju som att fråga om kängorna passar eller inte, finns ju tusen olika parametrar som gör att en säck passar mig men inte dig osv....
Fast det känns bättre.......
 
Ang Kajka 85L

Hejsan,

Jag släpar sedan några år runt på en Kajka 85. Och visst är det så att det medför att jag alltid bär på ett kilo mer än jag hade behövt med tanke på den höga egenvikten. Men när jag vandrar, ofta med startvikt runt 18kg, så är det inget jag tänker på. Jag upplever den inte som (för) tung. Men jag har å andra sidan inte gjort någon sida-vid-.sida jämförelse under en vandring.

Det finns lika många åsikter om detta som det finns ryggsäcksbärare men för mig är hur bra ryggan passar mig och min rygg väsentligt mer viktigt än ryggans egenvikt.
Jag sprang runt i butikerna i Stockholm och testade ett antal olika ryggor med vikt, gick upp o ned för trappor och knallade otaliga varv runt i butikerna, bad personalen om hjälp att ställa in den etc, för att känna efter. Jag gjorde även som du och frågade i trådar här på forumet. I slutändan blev sedan valet ganska enkelt, Kajka 85L. Den satt helt enkelt bekvämast på min rygg. Jag har inte ångrat mitt val.

Kajkan är en riktigt bra ryggsäck, men byggd som en stridsvagn i tjockt tyg, tjocka remmar, tjock vaddering, rejäla spännen och blixtlås. Det ger självklart en högre vikt. Men den är å andra sidan oöm med få (läs inga) svaga detaljer.
Men med det sagt är den inte perfekt för alla, eftersom vi alla har olika fysionomi, olika krav, olika förutsättningar och begränsningar.

Bortsett från kanske vissa billiga no-nameprodukter så finns det nog inga dåliga ryggor idag. Till viss del får man vad man betalar för men man behöver inte lägga 3500:- för att få en bra rygga. För mig så var dock Kajkan prisvärd trots hög prislapp och vikt eftersom bärkomforten för mig är helt överlägsen de andra ryggorna jag testade.

Utifrån min högst personliga synvinkel kan jag starkt rekommendera Kajka 85L men det absolut viktigaste du kan göra är att testa olika ryggor och känna efter hur den sitter på just din rygg. Även den bästa ryggan är helt fel om du får ont i ryggen av den....
 
Tack för hjälpen i min vånda.

Du nämner säckar som gör jobbet lika bra fast för betydligt mindre vikt, vilka tänker du på då?

Jag har ganska nyligen skaffat en sån här:
https://seekoutside.com/divide-4500-ultralight-backpack-gray/

Den är inte billig och det är kanske inte ett val alla gör att skicka efter en ryggsäck från USA. Jag vet ingenstans i Sverige eller ens Europa man kan köpa den. Men jag gillar säckar med extern ram, de ventilerar ryggen bättre och brukar sitta bra på mig, vilket även den här gör. Den väger 1,25 kg och jag har inte lastat den så jättetungt än - brukar försöka undvika tunga laster - men enligt samstämmiga uppgifter klarar den att väl bära allt du själv är kapabel att bära, >50 kg. Bärsystemet är utvecklat med tanke på jägare som kan behöva bära hem mycket kött när de har lyckan med sig. Det är en kanonsäck men jag skriver om den nu kanske mer för att du frågade än som rekommendation.

Att prova sig fram är en bra idé om man är osäker och då underlättar det om man handlar i Sverige, men kom ihåg att nätbutiker har bra returvillkor, du kan köpa flera ryggsäckar, prova varje hemma i köket med last några timmar och sedan skicka tillbaka de du inte gillar. Du behöver inte begränsa dig till fysiskt lätttillgängliga butiker.
 
Japp. Jag köpte min 4800 direkt från SO i USA men någon på forumet här nämnde för ett tag sedan att han skulle börja importera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bulgakov Helsport Langåsen 65L 500kr nåt att ha? Transportera 2
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...