Svamp doftar Vanilj.

Det finns en hel drös som är gula varav en är (svagt) giftig och de är svåra att skilja åt. Det vet man.

MEN, det kan också vara så att man är olika känslig. En del kanske inte blir sjuka av den giftiga och andras magar kanske inte tål ämnen i de ätliga som man ännu inte känner till. Det är så med vissa andra svampar.

Man vet inte allt om svamp. Första delen av 1900-talet gick svampboksförfattarna omkring och provåt svampen. Blev de inte sjuka klassades den som matsvamp. Cortin t.ex. gjorde så. Mer än en av dessa svampar är idag giftsvampar.

Den gamla svampbok jag använde när jag var ung klassade t.ex. pluggskivling som ätlig och god. Idag är den en giftsvamp, mycket lömsk dessutom. Den kan orsaka magsjuka hos vissa individer, men den kan också orsaka ett allergiliknande tillstånd där de röda blodkropparna förstörs. Det lömska är att ju fler gånger man ätit den, desto större är risken att råka ut för detta. Så folk som ätit den som unga och tänker att den tål jag ju är de som löper störst risk.

Honungsskivling är en annan f.d. matsvamp. Den har jag själv mumsat i mig av, men gör inte längre. Orsaken är samma som för fingersvamp. Det är egentligen ett stort komplex av arter som är svåra att skilja åt och en del av dem är giftiga.

Så det är mer med svampars farlighet än att känna igen de giftigaste. Till allt det andra kan läggas att vissa arter samlar på sig mycket miljögifter, t.ex. tungmetaller som cadmium. Nu älskar jag svamp, men egentligen tror jag man borde vara försiktig med all svamp, inte äta för mycket och för ofta. Men jag lever alltså inte efter detta.

Som exempel på hur lite man vet kan man ta champinjoner. Men har vetat ett tag att vissa arter (de som gulnar om man skrapar på dem) innehåller mycket cadmium och dem bör man undvika. Men de andra, inklusive odlade, har varit helt OK. Men hej och hå så visade det sig att alla champinjoner också innehåller ett ämne som antagligen är cancerframkallande. Livsmedelsverket rekommenderar högs 100g i månaden. Det är inte mycket. Det är nog ungefär vad det finns på en pizza med skinka och burkchampinjoner.

https://www.livsmedelsverket.se/liv...mp/champinjoner--risker-om-du-ater-for-mycket

Okej! Ja så kan det ju vara.
Läst om det också, ämnet i champinjoner. Förmodligen är gränsen lite överdriven.
Att svamp innehåller mycket miljögifter var jag inte medveten om däremot.

Det finns flera som är blekare, t.o.m. vita. Tror lömsk fingersvamp (den känt giftiga) aldrig blir så där knallgul, men är inte säker. Men hur som kan gul fingersvamp vara blek också. Plus det finns flera blekare t.o.m. vita, varav en del är ätlliga och andra betraktas väl som oätliga.

Vill du plocka fingersvamp är kamfingersvamp ätlig och kan inte förväxlas med något giftigt. Vad jag vet. :p
http://svampguiden.com/art/visa/clavulina_cristata

Den är liten, men växer ofta i mattor, så man kan ofta få ihop rätt stor mängd. Jobbigt att rensa bort kvistar och barr, lättast att lägga den i vatten i diskhon och röra om och sen skölja av den. Jo, numera får man skölja svamp. :)

Ingen riktig höjdare, men helt OK i smaken. Tycker den är god. Brukar torka.

Okej, den tror jag aldrig jag sett, den vita du länkade.
Haha, var det tidigare inte accepterat att skölja svamp i svampplockar kretsen?
 
Nixum pixum. Man skulle skära, skrapa och borsta. Annars sköljdes smaken bort nämligen. ;)

Är du nybörjare så satsa på trattkantareller och rödgul trumpetsvamp. De bör börja komma ordentligt nu och man kan plocka massor, ivf tattisar. Hittar man en så hittar man snart en till och sen tio och sen hundratals. Det är ju kul att få en stor skörd så man har under vintern sen. Och det är säkra svampar som är lätta att lära sig, bara man ser upp med de där små bruna. ;)
 
Jätteröksvamp e tacksamma om man vill få massa svamp på nolltid.
På rätt ställe behövs 5 minuter för att plocka 20kg svamp - ingen överdrift.
Man 10 minuters plockning kan kräva ett 230L oljefat för svampgrytans tillredning.

Ja vanliga storlekar är från några hundra gram till 3-4 kilo men 10 kg exemplar är inte sällsynta.

På bilderna har jag en i fotbollsize ,stekte den som kotletter i smör - blev stora kotletter....

Googla på jäteröksvamp och giant puffball.

Svampen är så fort den börjar komma upp storlek från andra svampar
inte förväxlingsbar heller så den är säker
 

Bilagor

  • 20170630_180413.jpg
    20170630_180413.jpg
    41.4 KB · Visningar: 616
  • 20170630_184315.jpg
    20170630_184315.jpg
    30.9 KB · Visningar: 581
Nixum pixum. Man skulle skära, skrapa och borsta. Annars sköljdes smaken bort nämligen. ;)

Är du nybörjare så satsa på trattkantareller och rödgul trumpetsvamp. De bör börja komma ordentligt nu och man kan plocka massor, ivf tattisar. Hittar man en så hittar man snart en till och sen tio och sen hundratals. Det är ju kul att få en stor skörd så man har under vintern sen. Och det är säkra svampar som är lätta att lära sig, bara man ser upp med de där små bruna. ;)

Har ännu inte hittat någon rödgul trumpetsvamp eller några trattkantareller.
Däremot svart trumpetsvamp och gul kantarell.
Idag hittade vi ett helt gäng fjälliga taggsvampar, är dom goda?

Vi hittade även en svamp med skivor och vit/lila/ljus brun hatt som luktade rengöringsmedel. Vet du vad detta kan vara? Tog tyvärr ingen bild.

Samt denna svamp som ser ut som en bröstvårta, hittar den inte i boken.
xaNhsPk.jpg


Och denna vita svamp.
jlLmzwy.jpg

2QV9Io7.jpg



Samt en skivling som jag heller inte hittar, helt grå! Både skivor, stam och hatt i samma klar gråa nyans. Ingen bild men du kanske vet spontant vad det kan vara?



Jätteröksvamp e tacksamma om man vill få massa svamp på nolltid.
På rätt ställe behövs 5 minuter för att plocka 20kg svamp - ingen överdrift.
Man 10 minuters plockning kan kräva ett 230L oljefat för svampgrytans tillredning.

Ja vanliga storlekar är från några hundra gram till 3-4 kilo men 10 kg exemplar är inte sällsynta.

På bilderna har jag en i fotbollsize ,stekte den som kotletter i smör - blev stora kotletter....

Googla på jäteröksvamp och giant puffball.

Svampen är så fort den börjar komma upp storlek från andra svampar
inte förväxlingsbar heller så den är säker

Oj den var maffig.
Aldrig sett.
 
Jätteröksvamp i Göteborg

Runt Volvo Torslanda och speciellt Arendal utanför staketena hittar ni maffiga exemplar , finns massa ibland mellan(och innan) gräsklipparna har snaggat.

Sen har ni vid motet vid ST1 oljeraffet(närmast Älvsbrogsbron) , den höga bergsformationen norrut som byggts av sprängmassor från Götatunnelns b.la - den branta slänten har massa vita prickar nu.Hyfsad storlek men antagligen mindre exemplar på 2-5kg - eller mindre - finns nog många hundra kilo där just nu...för den som gillar svamp
 
Jätteröksvamp i Göteborg

Runt Volvo Torslanda och speciellt Arendal utanför staketena hittar ni maffiga exemplar , finns massa ibland mellan(och innan) gräsklipparna har snaggat.

Sen har ni vid motet vid ST1 oljeraffet(närmast Älvsbrogsbron) , den höga bergsformationen norrut som byggts av sprängmassor från Götatunnelns b.la - den branta slänten har massa vita prickar nu.Hyfsad storlek men antagligen mindre exemplar på 2-5kg - eller mindre - finns nog många hundra kilo där just nu...för den som gillar svamp

Blir lite långt för mig att fara från Norrbotten för att hämta en röksvamp
men...

eeb7c54bcbd3a16af0145beee5ef8ea22c8f9d50453eae90da81e3c7c15d3b00.jpg
 
Doktorklas eller någon annan kunnig...

Hur tillagar jag motaggsvamp?
Fungerar det bra att bara steka några minuter?
Ska man rensa bort taggarna på hatten eller äter man dom också?
Har ett större exemplar med ganska långa taggar på undersidan, ser lurvig ut. Den är inte angripen men gissar att dessa större exemplar har sämre matvärde?

Tacksam för svar.
 
Större exemplar av motaggsvamp & fjällig taggsvamp kan vara lite beska, man rekommenderar mindre exemplar.

De klassiska sätten att tillaga dem är att steka i pyttipanna eller att lägga in i ättika i stället för sill! Man tar inte bort taggarna
 
Större exemplar av motaggsvamp & fjällig taggsvamp kan vara lite beska, man rekommenderar mindre exemplar.

De klassiska sätten att tillaga dem är att steka i pyttipanna eller att lägga in i ättika i stället för sill! Man tar inte bort taggarna

Okej, vilken storlek brukar du ta vara på, när är anses dom vara för stora? :)
Hur är smakupplevelsen på svampen i sig? Antar att det är individuellt men påminner den om något annat livsmedel smakmässigt?
Blir faktiskt väldigt intressant, tycker de har en ganska trevlig doft.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ljo002 Torka svamp enkelt och billigt Bär och svamp 6
Oaker Vilken svamp är detta? (häxring-typer) Bär och svamp 1
fowwe Läderboll eller annan svamp? Bär och svamp 9
malinb2 Ätbar svamp? Bär och svamp 3
Adine Vad är detta för svamp Bär och svamp 2
Knalle12 Vad är detta för svamp. Bär och svamp 1
Bubblor Hej! söker någon som vill plocka svamp med mig. Bär och svamp 0
kattentassar Hjälp med artbestämmning av svamp på min uteplats Bär och svamp 1
sece Vad är detta för svamp? Brunsopp? Bär och svamp 2
awad Vilken svamp? Bär och svamp 1
Zarran89 Svamp och bär i Luleå? Bär och svamp 5
Småtärna Svamp i Jämtland? Bär och svamp 1
Peos3145 Karl-Johan svamp Bär och svamp 4
iphonefisken Vad är detta för svamp? Bär och svamp 3
Sunniva Hur länge håller sig svamp? Bär och svamp 5
the_raz konstig svamp! Bär och svamp 10
honkydory Tokigt mycket Karl Johan svamp! Bär och svamp 2
Wolf25 Vilken svamp har vi plockat? Bär och svamp 19
Krysmynta Vad är detta för svamp? Bär och svamp 3
dave1 Svamp i Skåne Bär och svamp 0
thomasj Svamp i närheten av Sälen? Bär och svamp 1
teresia svamp i Öresundsområdet Bär och svamp 2
thomasj Vilken svamp kommer tidigast? Bär och svamp 2
5212 Vilken sort svamp Bär och svamp 2
prl Hur är det med svamp i Stockholmstrakten nu? Bär och svamp 8
Mysmatilda Svamp i göteborgstrakten? Bär och svamp 8
Atle svamp Bär och svamp 7
Rodluvan Soppa på svamp?! Bär och svamp 6
leif_frisk Svamp Bär och svamp 1

Liknande trådar