Presta-ventil lossnar!

Vad gör jag för fel när jag pumpar mina däck? Jag har ett par Continental slangar på min touringcykel. Flera gånger när jag har pumpat däcken med min lilla Lezyne micro floor pump så har hela ventilen fastnat i pumpen när jag skulle skruva ut den. Hela gummipackningen följer med och slangen blir helt tom på luft.
 
Jag skulle prova att skruva fast prestaventilen hårt.

På dom flesta av mina slangar med prestaventil har ventilen inte gått att skruva av, utan bara lossa/öppna. Men på någon enstaka slang har det gått att skruva av den helt från slangen. Kanske sådan slangar du har!?
 
En fråga, lossnar ventilen utan möjlighet att sätta fast/skruva tillbaka den?

Jag är på väg att beställa cykeldelar från en webbshop, däribland Contislangar med Prestaventil. Om ventilen inte går att sätta tillbaka, så får jag välja annat fabrikat.
 
Det finns slangar där själva ventilmekanismen är löstagbar från röret som sitter fast i slangen. Bra ifall man vill använda tätningsvätska i slangen. Eller ifall man skulle råka skada själva ventilkäglan.
Har man inga planer på att använda tätningsvätska och är OK med risken att skada ventilkäglan är det bara att låta bli att köpa slangar med löstagbara ventiler. "Removeable valve core" kan det kallas.

Eller så drar man bara fast ventilkärnan lite hårdare. Brukar finnas två verktygsflator för att göra det lättare. Vill man verkligen slippa problemet utan att byta slang, ta ur ventilkärnan, lägg på en droppe gänglåsning och skruva tillbaka den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Saker som lossnar Landsvägscykling 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...