Kråkbär i Stockholmstrakten?

Hittade nyss min sedan länge bortgångne mormors kråkbärssaft recept och undrar nu om någon kanske vet om det finns något bra skogs område i Stockholm eller strax utanför där dessa små nyttigheter växer?( Vet att de kan finnas lite var som helst, men jag tänkte ett mer specifikt område)
Så tacksam för svar!
 
Välj ett område som enligt Artportalen har många fynd, den är med all sannolikhet grovt underrapporterad
 
Kråkbär hittas det mest av i skärgården. På fastlandet kan man hitta kråkbärsris närmast havet, men inte alls i samma mängd.
 
De lite myriga sjöarna kan ha också.
Jag vet att jag stått och smakat på bären intill Långsjön i Paradiset i Huddinge.
Kan tänka mig att det finns vid t.ex. Kvarnsjön i Ågesta.
 
Kråkbär vill ha ganska karga /magra växtplatser, växer gärna ihop med fetknopp av olika slag. Här på västkusten är de vanliga kring klipphällarna på skärgårdsöarna, i fjällen på torra hedar (gärna på sandåsar). Brukar mogna kring mitten av Juli och in i augusti.
 
Jag tar tacksamt emot receptet om du vill dela med dig. Tänkte ge mig på att göra något användbart av kråkbären i höst, mest för att det är så många av de och ingen annan som plockar det.
 
Liknande trådar

Liknande trådar