Lite tipps för att göra skogen lite roligare för de små.

Jag och min 11-åriga son var ute i skogen i helgen och sov i tält och vindskydd.
Och för att göra det hela roligare så får han tända brasan från grunden med tändstål tillsammans med näver eller lav. Och så dricker vi alltid nån form av skogste på kvällen. Nu i helgen blev det te på sprängticka, granbarr och älggräs. Vi plockade även upp rötter på kaveldun som vi kokade lite lätt och åt märgen på. Och vattnet till maten tog vi från en liten skogssjö. Och så fick vi ett gäng björktickor att glöda som vi lade på olika platser i vindskyddet för att hålla myggen borta (fungerar som mygspiraler)
Det hela gör det mycket mer spännande och lärorikt.
Någon som kan fylla på med lite tips för att få nästa generation nyfikna på värden utanför Facebook, datorn, och all media?
 
Ja Geocaching var ju en riktigt bra idé, pinnbröd likaså. Det hade vi med oss på våran tripp, så la vi smör i hålet där pinnen suttit i brödet. Riktigt roligt och gott.
 
Mitt tips e helt enkelt att vara ute mycket med dom i naturen. De lär sig själva till slut. När barnen är uttråkade lär de sig själva att hitta på roliga lekar. Då leker de med att samla grodyngel, studera myror, jaga trollsländor. Och är man ute mycket så får de även syn på de större vilda djuren; kopparorm, vattensnok (i vattnet där de badar :) och simmandes längre ut), huggorm, havsörn, bäverhyddor o -spår, vildsvinsspår, andra rovfåglar, hjortar som springer ut rakt framför dom, grävlingar som skräms under fullmånen, räv, fjällräv, tjäder, renar i hundratal, fjällripa, osv. Dom korta mötena med vilda djur varar oooooootroligt länge. Men de hittar även lämningar av naturen såsom vildsvinskranier, rävkranier, bäverskelett, rådjurshorn, äggskal, osv. Dessa möten gör att de själva skapar en historia bakom vad som kan ha hänt - de får använda fantasin.
 
Skaffa försvarets överlevnadshandbok , ladda ned till surfplattan http://www.bushcraftuk.com/downloads/pdf/h_overlevnad.pdf

Eller haha du ville ju liksom komma ifrån surplattor , köp boken

Maila fmv-fmcl-fbf@mil.se och uppge att du vill beställa artikel med M nummer M7732-472091

Sedan adress och personummer , skall kosta runt 100kr.

Den boken är skitkul och roa sig med , ätliga växter,fiske,skydd och allt som tillhör friluftsliv - desutom är den renskriven för nordiska förhållanden och inte så plottrig med global information som Sas survial handbook m.m i telefonkatalogssize
 
Mitt tips e helt enkelt att vara ute mycket med dom i naturen. De lär sig själva till slut. När barnen är uttråkade lär de sig själva att hitta på roliga lekar. Då leker de med att samla grodyngel, studera myror, jaga trollsländor. Och är man ute mycket så får de även syn på de större vilda djuren; kopparorm, vattensnok (i vattnet där de badar :) och simmandes längre ut), huggorm, havsörn, bäverhyddor o -spår, vildsvinsspår, andra rovfåglar, hjortar som springer ut rakt framför dom, grävlingar som skräms under fullmånen, räv, fjällräv, tjäder, renar i hundratal, fjällripa, osv. Dom korta mötena med vilda djur varar oooooootroligt länge. Men de hittar även lämningar av naturen såsom vildsvinskranier, rävkranier, bäverskelett, rådjurshorn, äggskal, osv. Dessa möten gör att de själva skapar en historia bakom vad som kan ha hänt - de får använda fantasin.

Det låter underbart, men jag stöter nästan aldrig på vilda djur i skogen. Är det bäst att vandra runt lite i skogen på natten, eller väldigt tidig morgon?
 
Va fan...finns ju hur mycket djur som helst.

Sena kvällar,nätter och gryning.

Jag har vaknat av att rävungar skramlat med ölburkar i absiden, en räv satt framför mig i mörkret 5m när jag laga mat - reagerade inte ens när jag tände pannlampan och den höll sig framför mig på skogstigen när jag vandrade ett tag, älgar bredvid tält,grävlingar - rubbet.

Det är skymning,natt och gryning som gäller
 
Ja naturligtvis , det är vid ensamturerna man ser dom.
Sitter man en hög folk framför en lägereld och snackar med bärs ser man inte ens harar.
 
Det hela låter ju hur häftigt som helst. Jag och grabben låter nog en hel del, men vi får ge oss ut tidigt någon morgon och försöka hålla oss tysta. "en räv i absiden" är nog något han aldrig skulle glömma.
 
Jag tog en bild på den men den nallen dog drunkningsdöden - haha - fan synd.
Ta med knottsäker luva och myggmedel - knott och mygg kan vara ytterst aktiva just nu vid dom bra tiderna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
penny_prinsess ute i skogen. vad erbjuder naturen? Bär och svamp 52

Liknande trådar