Till och från jobbet cykel

Har slitit ut en Skeppshult Elit och nu blev det dax för en ny. Köpte en Skeppshult Elit 27 och tycket jag var säker när jag köpte en lika cykel.
Skitsnack de har gjort om hela cykeln. Överstyrd troligen pga rak framgaffel. Så illa att den vinglar med varje pedaltag och släpper man en hand måste man tänka sig för så man inte trillar omkull. Så nu är min fråga vad ska jag köpa som nästa cykel. Den jag köpt kommer bli andra cykel.

Söker en stabil cykel för åka till och från jobbet och vissa småturer med cykelväskor. Inga tävlingar och inga långmilare. Möjligen 4-6 mil som dagstur med matsäck och tubkikare.
 
En cykels styregenskaper förändras inte ett dugg beroende på om gaffeln är rak eller böjd. Dessa beror enbart på hur långt framför styraxeln navet sitter, gaffelförsprånget, och vinkeln på styraxeln. Om man åstakommer gaffelförsprånget genom att böja gaffeln i nederdelen eller att vinkla den i överdelen spelar ingen roll.
Varför din nya cykel känns konstig är svårt att gissa. Märkligt nog verkar inte Skeppshult publicera geometrin på sina ramar. Jag kan i alla fall inte hitta några måttabeller på hemsidan.
Det borde inte vara svärt att hitta en betydligt bättre cykel för 10 000:- En som inte väger 17 kg t.ex....
 
Bra

En cykels styregenskaper förändras inte ett dugg beroende på om gaffeln är rak eller böjd. Dessa beror enbart på hur långt framför styraxeln navet sitter, gaffelförsprånget, och vinkeln på styraxeln. Om man åstakommer gaffelförsprånget genom att böja gaffeln i nederdelen eller att vinkla den i överdelen spelar ingen roll.
Varför din nya cykel känns konstig är svårt att gissa. Märkligt nog verkar inte Skeppshult publicera geometrin på sina ramar. Jag kan i alla fall inte hitta några måttabeller på hemsidan.
Det borde inte vara svärt att hitta en betydligt bättre cykel för 10 000:- En som inte väger 17 kg t.ex....

Tack för svar men då blev det mer frågor. Jag ställer mina cyklar bredvid varandra och ser ingen större skillnad. Men det är inget vant öga för se vinklar på cykleramar.
 
Val

Utförlig info om ram- och gaffelgeometri finns här:
http://calfeedesign.com/tech-papers/geometry-of-bike-handling/

Som jag ser det har du tre val:
1. Köp en ny cykel som du provcyklat först
2. Byt gaffel till en med mer offset
3. Renovera din gamla cykel. Skeppshult använder ganska enkla komponenter så det borde inte kosta skjortan att byta det som är slitet.

Berätta gärna hur det går.

Jag kommer kunna använda min nya cykel men har tappat känslan. Jag är mycket nöjd i övrigt med den nya men den är stapattig att cykla på.

Sedan kommer jag renovera min gamla så jag har två cyklar.

Vart köper ni reservdelar till cyklar?
 
Kanske är någon skada/assymetri på den nya cykeln. Reklammera?

Reservdelar finns t ex på Biltema(inte så stort sortiment) och på
Cykelgear.se och drösvis med andra webshopar.

Thure
 
Utförlig info om ram- och gaffelgeometri finns här:
http://calfeedesign.com/tech-papers/geometry-of-bike-handling/

Som jag ser det har du tre val:
1. Köp en ny cykel som du provcyklat först
2. Byt gaffel till en med mer offset
3. Renovera din gamla cykel. Skeppshult använder ganska enkla komponenter så det borde inte kosta skjortan att byta det som är slitet.

Berätta gärna hur det går.

"mer offset" ger kortare "trail", dvs en minskad geometrisk stabilitet. Inte vad jag förstod TS önskade.
 
Tyvärr kan jag inte de svenska benämningarna. Vet inte ens om det finns några. Med skissen som länkades till ger alla svar.
 
@Hiker111:
Det du beskriver i första inlägget, du beskriver framgaffeln som "för rak", det är precis vad skissen som bsandborgh länkar till. Fast det är inte "rakheten" i sig, utan lutningen på gaffeln. På bilar heter det castervinkel, tänk det som "framgaffelvinkel" när du ser cykeln från sidan. Tänk dig sen var "förlängningen" av gaffelvinkeln når marken, hur nära hjulets kontaktpunkt med marken detta hamnar. Längre framför ger stabilare styrning, närmare kontaktpunkten men fortfarande framför ger "känsligare" men rappare styrning. Precis det du beskriver. Sen om gaffelvinkeln lutar "bakåt" blir det typ som ett kundvagnshjul, du vet hur de kan "fladdra" om de inte går rent.
Så, gaffelvinkel, caster alltså! Ska se om jag hittar vad "trail" motsvaras av på svenska.
Edit: försprång, på fackspråk. Inget jag bekvämt skulle svänga mig med, om det inte är tekniska hjulvinkeldiskussioner.
Edit 2: tänk dig såna extrema custommotorcyklar med extremt långa framgafflar. Väldigt lite styrkraft behövs för att köra rakt och stabilt.
 
Senast ändrad:
En helt annan sak med en bra "till jobbet-cykel": att man får behålla den.
Utan att vara orolig att det försvinner ur cykelstället på jobbet. Typ hitta en bra kompromiss mellan skön att cykla på, och lagom intetsägande yttre.
Såklart behövs alltid bra lås, men ingen nackdel om den inte väcker för mycket uppmärksamhet jämfört med andra hojar på samma ställe... Samma sak med snabbkopplingar för hjul och sadel, trevligt och effektivt för en själv, men stöldrisken ökar för sadel eller olåst hjul.
Skrutt att man ska behöva tänka på sånt, men så är det ju.
 
Hej Hiker

Cyklar är inte rymdteknologi. En cykelverkstad har kulor till kullagren i cykeln, lagerfett. Det finns fyra pedallager, två i vevpartiet, två i styrlagret samt fyra i hjulen.

Lagerbanorna brukar behöva göras rena och har du kört med trasiga kulor, bytas ut om du inte har tillgång till en svarv.

Kulorna byter man ut om de har rostfläckar eller slitits ojämna.
Det är olika kulstorlek i pedaler och lagren. Cykelstandard är i tum. Men sålänge som dimensionerna är nära spelar det ingen roll. Men på samma sida i ett lager skall du ha kulor av samma storlek.

Lagerfett gör det enklare att montera samt smörjer.

För att dela på de olika lagren behöver du verktyg, Biltema har och Cykelhandlarn om det är en större. Du behöver en nyckel till pedalmuttrarna och den för att få av pedalaxlarna från vevaxlarna sitter på ett av veverktygen.
För att justera hjullagren rätt behöver du förutom passande u eller ringnyckel en konnyckel av rätt dimension.

Staffans Skotts Cykelboken är lärande om mycket kring cykling. Skruvarböcker finns på svenska och engelska samt på nätet hos sheldownbrown.com bland annat.

Smörjer man sin cykel årligen håller den länge.

Intressanta cyklar väger alla under 10 kg.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Kvalite till jobbet cykel Landsvägscykling 10
Zikkan Till å från jobbet Landsvägscykling 11
JohanSjö Magnethållare (?) till brillor/hjälm. Landsvägscykling 5
tango lite OT: Var köpa ekrar till barncykel? Landsvägscykling 8
thureb "Godiebag" till Stockholmscyklister Landsvägscykling 1
SaibotCyklar Ryggsäck till pakethållare? Landsvägscykling 8
JFrisk Nya pedaler till "pendlarcykeln" Landsvägscykling 22
KLAGER Dåliga cykelbanor främsta orsaken till allvarliga skador Landsvägscykling 1
bebbe Hållare till styret iPhone 5S? Landsvägscykling 7
bebbe Bra däck till cyclocross? Landsvägscykling 7
Christer61 Slang till 28 mm däck? Landsvägscykling 25
ake_nyberg Konvertera mtb-däck till mer slicks...:-) Landsvägscykling 9
kanis Dubbdäck till 27"-hjul? Landsvägscykling 12
Lundeh byta bakhjul, från 1 växlad till 3 växlad Landsvägscykling 8
tomhylsan Väska till Vätternrundan? Landsvägscykling 2
Trialsin Styrväska till racern ? Landsvägscykling 27
Trialsin X-tra bromshandtag till cross ? Landsvägscykling 2
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
Oswald Cykel till en kraftig person Landsvägscykling 18
nurmiranta Pakethållare till cykelväskor för diskbroms? Landsvägscykling 7
oskarutter Göteborg till Valdemarsvik Landsvägscykling 1
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
SirKnasen Skärmar till hybrid Landsvägscykling 15
MagArne Val av lättrullade slicks till hybrid Landsvägscykling 11
niklaz Cykelhållare till dragkula - tips tack Landsvägscykling 9
Kinna81 Kedja till tandemcykel Landsvägscykling 3
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Landsvägscykling 0
KristianMattiasson Delar till Crescent Åkulla Landsvägscykling 3
kalalokki Från SPD till SPD-SL Landsvägscykling 0
KristianMattiasson fundering av cykel och kärra där till.. Landsvägscykling 12
SkogsCalle Cykelkorg till Nishiki Ultra Pro Landsvägscykling 1
BZ120 Alternativ till denna? Landsvägscykling 26
Enman Cykel till resa genom Sverige Landsvägscykling 10
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
henrik_sand Skor till cyclocross? Landsvägscykling 5
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
KLAGER Den ihopfällbara cykeln - nu ett steg till! Landsvägscykling 11
dholmdahl SPD-SL clips som gör dem till "vanliga" pedaler Landsvägscykling 1
decaf Hjul till hybrid med skivbroms? Landsvägscykling 3
tosch Nytt styre till hybrid Landsvägscykling 9
Tidenztand Sällskap till Jotunheimen runt Landsvägscykling 0
popovic Söker plats till vätternrundan 2009 Landsvägscykling 2
Pendlaren Pendla från landet till stan - cyclocross? Landsvägscykling 28
kampargard Cykla till Indien Landsvägscykling 4
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
zaq Vilken cykel till Vätternrundan.. Landsvägscykling 1
srpp Prylar och support till Single Speed hoj Landsvägscykling 2
christer49 Hur breda däck till fälg 622-17 Landsvägscykling 4
Harald Nyberg Landsvägsram: C4 Carbon, någon som känner till? Landsvägscykling 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...