Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd

Röda blodkroppar

intressant
men beror inte anpassningen till hög höjd också på blodets syreupptagningsförmåga, som beror på antalet (och förmågan hos) de röda blodkropparna att transportera syre. Hur påverkas detta av nitrat, alltså kväve?
Nu läste jag inte länkarna till höger, lat som jag är...
 
Hej!

Hoppas detta är ok, annars får moderatorerna ta bort detta. Jag arbetar med forskningskommunikation på Mittuniversitetet och tänkte att detta kan vara en nyhet som kan väcka intresse här på forumet:

http://www.miun.se/press/aktuellt/nyhetsarkiv/hog

Observera länkarna till höger där mer info finnes.

Allt gott!

Anders

Utmärkt! Är själv forskare och gläds över att se hur forskning kommuniceras ut på ett så här riktat sätt.
 
Utmärkt! Är själv forskare och gläds över att se hur forskning kommuniceras ut på ett så här riktat sätt.

*gillaknapp*

Vi har en hel del forskning på Mittuniversitetet som passar här på Utsidan så jag hoppas forumdeltagarna tycker det är ok att jag lägger ut sådant. För övrigt deltar jag mest här som privatperson och brukar vara tydlig med när jag går in i rollen som forskningskommunikatör.

Allt gott!

/A
 
Ingefära? Andra råvaror?

Mycket intressant! Tack för info.

När jag vandrade i Himalaya träffade jag lokalinvånare som drack vatten med färsk ingefära i. De påstod att ingefära hjälpte mot höjdsjuka.

-> Är ingefära kanske rikt på nitrat?
-> Vilka andra råvaror är rika på nitrat?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...