Vad är egentligen balans?

Jag brukar träna min balans genom att stå på en balansbräda med en fot i taget och sedan blunda. En bra övning, tror jag. Dock undrar jag vad balansträning utvecklar i praktiken?

Ger balansträning utveckling och förfining av receptorerna i innerörat, eller är balans en förstärkning av muskulaturen i t.ex. foten, benen, torsot? Jag upplever att jag arbetar aktivt med alla mindre muskler i foten och underbenet när jag står på balansbräda. Hur pass mycket spelar denna träning in i bättre balans?

Eller är det en kombination av förfining i receptorerna och muskelträning som ger ökad balans?

Med vänlig hälsning /Joel
 
Skulle tro det är muskulaturen och förmågan att motverka dålig balans. Själva balansen i sig påverkas nog inte. Har du bra balans behöver du mindre muskelstyrka för balansakter, balansen tar liksom hand om det med mindre kraft än om du har dålig (tror mig, jag har lärt mig att jag har bra balans, men mycket muskelkraft ar jag nog aldrig haft)

Har du bra balans så arbetar hela din kropp mera instinktivt och snabbare för att moverka krafter åt fel håll. Med dålig balans så reagerar du senare och behöver mer kraft.

Så har jag fattat det, men jag kan ha fel.
 
Jag tror att Almgren är på rätt spår där. Jag tänker mig att balansträning och bra balans innebär att man har tränat musklerna till att veta hur dom ska reagera när receptorerna i innerörat säger att 'nu börjar det luta'. Om man står på en balansboll känner man ju hur musklerna i fötterna rycker och jobbar för att hålla kroppen uppe. Bra balans innebär väl att kroppen har lärt sig hur den ska arbeta för att undvika att tappa balansen, dvs vilka rörelser som behövs för att korrigera och räta upp.

Måste säga att det var en spännande tanke, har aldrig tänkt på det innan. Att ha hund tränar även det upp balansen, speciellt om man har två som kan rycka och slita i kopplen. Ska blir jättespännande att se hur det går i vinter när mina två på tillsammans ca 80 kg lägger iväg efter en älg då jag står på is. Då kommer jag behöva all balans jag kan få. Och förmodligen även broddar.
 
Balans

är en intergrativ funktion. Sensorik i form av syn, propioception dvs hur info om hur lederna är böjda kroppen är belastad, innerörat står för information om hur huvudet hålls och om kroppen accelererar eller bromsas integreras med impulser till musklerna. Mycket av rörelserna är omedvetna och styrs från ryggmärgen.

Alla dessa delar av balansen behövs.

Thure
 
är en intergrativ funktion. Sensorik i form av syn, propioception dvs hur info om hur lederna är böjda kroppen är belastad, innerörat står för information om hur huvudet hålls och om kroppen accelererar eller bromsas integreras med impulser till musklerna. Mycket av rörelserna är omedvetna och styrs från ryggmärgen.

Alla dessa delar av balansen behövs.

Thure

Men vad är det då i balansen man tränar upp? Tiden det tar för kroppen att tolka vad som händer? Kroppens förmåga att koordinera allt detta med syn, leder, muskler, etc?
 
Om jag minns det hela rätt så handlar det till del om nervbanor. Om man känner efter så känner man inte riktigt var enstaka ben i kroppen är (om de inte är brutna men då är det periostets skador man känner...). Den man känner är ledernas förhållande till varandra, dvs hur är handleden böjd, hur är armbågen vinklad. Uppfattningen om ledernas förhållande till varandra och omvärlden kallas proprioception. Dessa signaler går i särskilda banor i ryggmärgen upp till hjärnstammen och vidare till olika delar i hjärnan, bl.a. lillhjärnan och rörelsecortex (via olika kärnor - "sammankopplingsstationer") När man lär sig saker (ex äta när man är liten, lära sig läsa, trixa med fotboll, köra bil osv) så kan man se ett ökat glukosupptag i vissa områden i hjärnan - det är nervceller som är aktiva och förbrukar energi. De skapar nya "anslutningspunkter", hittar nya vägar, växer och ombildar sig. Om man tränar balansen så borde något liknande ske. Musklerna i fötterna, benen, ryggen spänner sig och drar i sina muskelfälsten. Nervceller i lederna känner av förändringarna/det ökade kravet som ställs. Fler signaler skickas iväg, letar sig fram till olika områden i hjärnan som aktiveras för att svara upp.

Så... Ett ökat samspel mellan muskler, leder, nerver och centra i hjärnan borde leda till bättre balans. Ett sätt att se det från andra hållet är att om man får ex en stroke så kan balansen bli påverkad även om ju leder och muskler är precis som innan.

Det finns säkert spaltmeter skrivet om detta men det här är vad jag tror. Om någon vet bättre så får denne mer än gärna utbilda mig ;)
 
Man kan träna upp kroppens balans - utan nerven i innerörat!
Det fick jag redapå nu när en bekant till mig fick både hörsel och balansnerv bortopererad pga en hjärntumör. Enligt läkare och sjukgymnaster så kan man träna upp kroppen till bra balans ändå. Kroppen är en fantastisk skapelse!
 
Tack alla för spännande och intressanta inlägg! Vår plastiska hjärna är fantastisk, och förmodligen utvecklas de kopplingar som hör till balansen när man tränar denna. Kanske har jag överskattat musklernas betydelse, egentligen handlar det om hjärnans förmåga/vana att hantera musklerna för en bättre balans.

Med vänlig hälsning /Joel
 
Så totalt sett kan man öva upp balansen om jag förstått er rätt. Det skulle stämma med mina erfarenheter. För några år sen började jag prova på 'slackline' och har upplevt att balansförnimmelsen blivit mycket tydligare. Vare sig jag står på skidor eller har ryggsäck så
känner jag mig mycket tryggare nuförtiden vad gäller balansen.
Kjell
 
Specifik och allmän balans

Jag vet inte fysiologin bakom, men du kan träna upp balansen för specifika övningar som tex att stå på en balansbräda som du beskrev, det styrker musklerna i och runt knäleden vilket antagligen har en del av orsaken till den förbättrade balansen.
Att träna balansen på många olika sätt ökar ger ofta en förbättrad balans även i nya situationer, men vad jag har förstått av en vän som är fysioterapeut förbättras inte balanssinnet i sig självt, men kroppskontrollen ökar och man är mer avslappnad i främmande situationer.
 
Intressant tema. Har hållit på och tränat bl a brottning och min upplevelse av att ha bra balans är att genom träning kunna räkna ut i förväg hur jag ska placera kroppen vid förflyttning eller när jag har hamnat i obalans hur jag ska kompensera för det. Att sänka tyngdpunkten och få ut höften till rätt plats är viktigt, här är höftsmidighet, en stark bål och bakdel viktig. Man kan vara avslappnad även i ett läge av obalans/när inte fötterna har kontakt med marken för att sen med muskelkraft rikta kroppens rörelse åt ett visst håll. Dansare och gymnaster har nog ett och annat att säga till om här.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.