stensöta...söt?

Hejsan, har vid flera tillfällen smakat på stensöta men det har alltid vart beskt...riktigt beskt...så beskt att man inte ens kan äta det. Och som jag har förstått så skall det vara väldigt sött. Är det bara fel tid på året?
Jag har försökt laka den, låta den stå några timmar i vatten, självklart har jag skalat den. Inte ens koka den gjorde den mycket bättre

Tror inte jag har fel växt, detta måste väl vara stensöta? (bifogad fil)
 

Bilagor

  • stensöta.jpg
    stensöta.jpg
    56.6 KB · Visningar: 1,490
Roten?

Hej!

Det ser ut som stensöta på din bild, men helt säker kan man ju inte vara utan att nyckla plantan.

På stensöta är det roten man ska tugga på, smakar lakrits och sött. Framgick inte riktigt vilken del du förtärde, har du tuggat på bladen? Jag har aldrig tuggat på en stensöta som vart annat är söt och jag har iallafullafall provat vår, sommar och höst.

Hälsningar,

Marcus

Edit: om nån nu är noga så är det väl inte "roten" utan jodstammen då...
 
En eller annan rot kan nog vara ok, men i min ungdom överdoserade jag nog, vågade mig inte längre än 4-5 meter från muggen... :-/ Så nu blir det bara en liten bit att smaka på!
 
Skulle inte det där kunna vara en Uddbräken? Den är väl dock rätt sällsynt tror jag, men teoretiskt skulle du väl ha kunnat springa på en liten familj. Ormbunkssläktet har säkert fler liknande arter.
 
Detta är ju verkligen märkligt. Jag har smakat på stensöta på 3 olika ställen och jag tyckte samtliga var för beska för att äta. Så det bör ju inte vara en annan sorts ormbunke som du föreslog Skipjack.

Den skall alltså vara så söt att du "tillockmed" överdoserade Greendanger?

Har jag fel på smaklökarna? Men min tjej tyckte samma sak....
 
Nu var det länge sedan jag smakade men jag minns smaken som så starkt söt att den drar mot beskt. Lite som att stoppa munnen full med sucketter.
Tror man helst bara ska suga på den och med jämna mellanrum liksom krama till den med tänderna. Tuggar man rakt av blir det för starkt.

Att laka ur den tror jag man gör för att sätta smak på vattnet?
Såg nån gammal dokumentär om gamla gubbar som gjorde socker på dem och de krossade rötterna i vatten som sen fick dunsta in.

Risken för förväxling tror jag är liten men jag saknar frökapslar på bladets undersida på din bild?
 
Nu var det länge sedan jag smakade men jag minns smaken som så starkt söt att den drar mot beskt. Lite som att stoppa munnen full med sucketter.
Tror man helst bara ska suga på den och med jämna mellanrum liksom krama till den med tänderna. Tuggar man rakt av blir det för starkt.

Precis min erfarenhet!

Ormbunken på bilden är absolut stensöta. Finns som jag ser det ingen förväxlingsrisk, och definitivt inte med uddbräken som någon nämnde.
 
Detta är ju verkligen märkligt. Jag har smakat på stensöta på 3 olika ställen och jag tyckte samtliga var för beska för att äta. Så det bör ju inte vara en annan sorts ormbunke som du föreslog Skipjack.

Den skall alltså vara så söt att du "tillockmed" överdoserade Greendanger?

Har jag fel på smaklökarna? Men min tjej tyckte samma sak....


Hej. Nae, det fanns absolut ingen avsikt att trampa dig på tårna i något avseende. Du avslutar dock med frågan om det verkligen är en Stensöta, så du sökte ju efter en bekräftelse på att du hade rätt växt. Uddbräken (Eller bräken i största allmänhet) var nog mer tänkt som ett uppslag för dig själv att söka bilder på dem. Jag har ingen aning, tycker själv bara att de är ganska lika. :)
 
Du trampa mig inte alls på tårna Skipjack, vad jag menade var att då jag hittat växten 3 gånger och alla smakat lika är risken liten att jag skulle ha hittat stenbräka alla tre gångerna. Tvärtom så var det ett bra svar så tack så mycket! :)

Bra input graylinman och pysen: "att man skulle suga och inte tugga"
Jag har ju tuggat den rakt igenom! Skall testa att suga på den nästa gång, tack så mycket!
Skall återkomma hur det gick ;-)
 
Samtliga stensöta jag har smakat på i Sverige har vart medelbeska med söt lakritseftersmak.

När jag var i Norge nu i augusti hittade jag stensöta uppe i bergen (Sunndalsöra), och det var helt makalöst söt och smakfull! Lärt mig att det beror väldigt mycket på vart den växer!

W.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vik945 Svamp doftar Vanilj. Bär och svamp 47

Liknande trådar