Löparskor för skogsstigar?

Hej
Var igårkväll ute och sprang, joggade, lufsade, promenerade etc på skogsstigar hemmavid. Insåg snabbt att mina Adidas Supernova årsmodell 2010 inte var helt adekvata i blöt och ojämn terräng. Söker därför tips på löpar/joggingskor för lite mer "offroad" förhållanden. Min "kravspec" ser ut som följer, är dock inte helig men överträdelser behövs motiveras för att vara övertygande... ;)
-får inte innehålla GoreTex el liknande "andasmaterial" , hellre ngn mesh material som torkar snabbt efter avslutad aktivitet
-bra ventilation
-lagom uppbyggda för ändamålet, dvs minimera vrickningsrisk på ojämnt underlag
-är skeptisk mot barfotaskor för egen del, inte som koncept utan pga egna fysiska förutsättningar med krångliga hälsenor bla
-"lagom" pris....:)

Diskussionen är fri...:)

Mvh J
 
De optimala skorna för offroad bör vara orienteringsskor.
Inget goretex, inga känsliga nylonpartier utan rivstarka skor.
Ingen tjock vaddering som tar lång tid att torka.
Finns modeller med extra stöd för att minimera risken för stukningar.

Nackdelen kan vara att en del modeller inte är så sköna att springa med på hårt underlag såsom asfalt.
 
De optimala skorna för offroad bör vara orienteringsskor.
Inget goretex, inga känsliga nylonpartier utan rivstarka skor.
Ingen tjock vaddering som tar lång tid att torka.
Finns modeller med extra stöd för att minimera risken för stukningar.

Nackdelen kan vara att en del modeller inte är så sköna att springa med på hårt underlag såsom asfalt.
Orienteringsskor väcker en del minnen från tidigt 80 tal: ett par blå minimalistiska Silva orienteringsskor med plastdobbar som lämnade mkt att önska vad gäller komfort. Men slitstarka var dom ;)
Kanske har hänt en del på orienterinsskofronten sen dess hoppas jag...:)

Så kallade Trailrunning skor, är det nått att ha i sammanhanget eller är det förklädda jogginsskor i den övre prisklassen bara?
 
La Sportiva XCountry

Springer med ett par La Sportiva XCountry. Mycket bra grepp i sulan, dock lite sämre vattenavvisande förmåga men torkar snabbt...
 
Inov-8 har ett antal fina modeller för trail och off-trail, Icebug har skor för orientering som är komfortablare än de 80-talare du har minnen från:). Jag springer själv i ett par Icebug Spirit OLX med dubb och de är väldigt sköna på stökig stig samt ger grymt grepp Sämre på asfalt dock;). Suger inget vatten och är väldigt slitstarka.

Det ska nog sägas att det ofta är en fördel med mindre uppbyggd sula och ett mindre häl-tå-dropp om syftet är att minska risken för stukning/vrikning. En uppbyggd sko ställer fotsulan på en ganska mjuk platå som lätt viker sig i mer ojämn terräng. Man måste inte gå ned på de allra mest minimalistiska modeller dock, men en lite mer marknära sula är ofta skönare och säkrare. Ha i åtanke att steget blir kortare och kvickare i skogen och då vill du ha nära markkontakt för att kunna bibehålla kontrollen.
 
Jag har ett par New balance EWT101 (dvs med europeisk sula) som jag är grymt nöjd med. Bra grepp, tar i princip upp inget vatten (jag brukar springa ner i vatten och doppa mig mitt i passet om det blivit lite varmt och de är torra snabbt igen) och dessutom väldigt sköna.
Kanske är det någon ny årsmodell som kommit, har för mig att 110 var på väg som ersättare när jag köpte mina.
 
Jag har sprungit mest med X-talon från Inov-8 under de senaste åren. Springer mest orientering men de funkar bra på stigar. Springer sällan på asfalt men när jag gör det kör jag med samma skor. Tycker det fungerar bra. Annars har Ice-bug bra skor också.
 
Jag älskar mina Inov-8 f-lite 195. De är lätta, torkar snabbt, har grymt grepp så länge man inte harvar i tjock lera och är nästan självspringande. Underbara! Men om du ska ut i tuff och geggig terräng behöver du nog mer dobbar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chris66 Tough Viking löparskor Löpning 8
Xfinger Löparskor pronation, hur uppbyggda? Löpning 6
frilufsnörden livslängd på löparskor? Löpning 3
mkruse BAMM - Skoerfarenheter Löpning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...