isar i sthlm

Var nere vid brunnsviken en sväng i går och såg mycket få skridskoåkare på isen..endast ett par stycken. Hur är egentligen kvalitén och tjockleken på isen nu efter veckor med plusgrader? Finns det ställen runt sthlm där man fortfarande kan åka utan att riskera ofrivilligt bad?
 
Isen ruttnar ordentligt nu...

Har själv ingen förstahands information ang isläget i Stockholm men skulle ändå vilja varna alla eventuella isåkare för en is som ruttnar fortare än vanligt.
Snälla ni var försiktigare än vanligt.
Bästa hälsningar Mineral
 
Angående isar i Stockholm

Har själv ingen förstahands information ang isläget i Stockholm men skulle ändå vilja varna alla eventuella isåkare för en is som ruttnar fortare än vanligt.
Snälla ni var försiktigare än vanligt.
Bästa hälsningar Mineral

Var finns det någon is som ruttnar?
Var finns någon is alls i Stockholm?
Är eländet inte borta överallt (i Stockholm med omnejd)?
Ingen förstahandsinformation?
Sitter du och gissar?
 
Det finns mindre isplättar kvar på skuggsidorna på många mindre sjöar -- såg själv något halvdussin av dem i helgen på diverse sjöar på Södertörn. Bärigheten är högst tveksam, det skulle kanske vara på de tidiga morgontimmarna efter en ovanligt kall natt som några av dessa isar kanske bär en stund innan dagen värmer på. Men även om det skulle bära under några tidiga morgontimmar så är det knappast njutbart.

Men att man nu behöver vara "försiktigare än vanligt" nu är förstås påhitt -- man ska alltid vara försiktig med att beträda kvarvarande isar så här års. Men det är inget som gör isarna dramatiskt farligare i år jämfört med andra år vid samma årstid.

Och att försöka beträda en riktigt rutten is är egentligen inte särskilt farligt, för man kommer inte så långt på den utan trampar igenom isen genast. Resultatet blir ett ofrivilligt bad nära stranden, dvs det borde vara lätt att ta sig upp igen. Om det nu inte sker t.ex. nära en kajkant, men att hoppa i vattnet från en kaj är alltid en dålig idé.
 
Var finns det någon is som ruttnar?
Var finns någon is alls i Stockholm?
Är eländet inte borta överallt (i Stockholm med omnejd)?
Ingen förstahandsinformation?
Sitter du och gissar?

Du har uppenbarligen ingen större kunskap om isar överhuvudtaget.
All is ruttnar för eller senare...
Det är korrekt att jag inte själv känner till isläget i och runt om kring Stockholm,men jag kan däremot en hel del ang isar till skillnad från dig.Att jag sedan går ut med en allmän varning för att vara extra försiktig i år det står jag för.Isarna uppträder lite lynnigare iår än de brukar.
Det hade nog du också vetat om du hade vistas på dessa.
 
Det finns mindre isplättar kvar på skuggsidorna på många mindre sjöar -- såg själv något halvdussin av dem i helgen på diverse sjöar på Södertörn. Bärigheten är högst tveksam, det skulle kanske vara på de tidiga morgontimmarna efter en ovanligt kall natt som några av dessa isar kanske bär en stund innan dagen värmer på. Men även om det skulle bära under några tidiga morgontimmar så är det knappast njutbart.

Men att man nu behöver vara "försiktigare än vanligt" nu är förstås påhitt -- man ska alltid vara försiktig med att beträda kvarvarande isar så här års. Men det är inget som gör isarna dramatiskt farligare i år jämfört med andra år vid samma årstid.

Och att försöka beträda en riktigt rutten is är egentligen inte särskilt farligt, för man kommer inte så långt på den utan trampar igenom isen genast. Resultatet blir ett ofrivilligt bad nära stranden, dvs det borde vara lätt att ta sig upp igen. Om det nu inte sker t.ex. nära en kajkant, men att hoppa i vattnet från en kaj är alltid en dålig idé.

Isläget i hela landet är något sämre än vad det brukar vara den här tiden på året,så att du tycker att det är ett "påhitt" att vara på sin vakt tyder ju bara på att du är nonchalant och okunnig.

Ditt uttalande att man kommer att få "bada nära stranden " när man beträder en dålig is stämmer tyvärr inte alls.Mången har lyckats ta sig alldeles för långt ut innan kanske solvärme/vind/svall eller något annat har gjort att isen inte längre bär något.
Målet måste ju vara att ingen överhuvudtaget ska behöva få ofrivilliga bad eller hur?
 
Ganska sen varning...

Du har uppenbarligen ingen större kunskap om isar överhuvudtaget.
All is ruttnar för eller senare...
Det är korrekt att jag inte själv känner till isläget i och runt om kring Stockholm,men jag kan däremot en hel del ang isar till skillnad från dig.Att jag sedan går ut med en allmän varning för att vara extra försiktig i år det står jag för.Isarna uppträder lite lynnigare iår än de brukar.
Det hade nog du också vetat om du hade vistas på dessa.

Jag hakar bara på att du varnar för ruttnande isar runt Stockholm den 15 april. Då fanns det INTE MYCKET is i Stockholm med omnejd. Dom "eventuella isåkare" du vill varna har nog slängt skridskorna på hyllan för länge sen. Att sen lägga till att du inte vet något om isläget gör ju att jag undrar vad du egentligen vill. Mina kunskaper räcker bra till att inte ge mig ut på "isen" efter den 15 april.
 
Isläget i hela landet är något sämre än vad det brukar vara den här tiden på året,så att du tycker att det är ett "påhitt" att vara på sin vakt tyder ju bara på att du är nonchalant och okunnig.

Ditt uttalande att man kommer att få "bada nära stranden " när man beträder en dålig is stämmer tyvärr inte alls.Mången har lyckats ta sig alldeles för långt ut innan kanske solvärme/vind/svall eller något annat har gjort att isen inte längre bär något.
Målet måste ju vara att ingen överhuvudtaget ska behöva få ofrivilliga bad eller hur?

Varför förvanskar du det jag skrev?

Mitt "riktigt rutten is" gjorde du om till "dålig is". Jag vidhåller att man inte kommer särskilt långt ut på riktigt rutten is (om du inte tror mig, prova!). Om isen däremot är bättre så den bara kan klassas som "dålig", då är den farligare att gå ut på, så där har du rätt. Men jag påstod aldrig att "dålig is" generellt är ganska ofarlig, för det är den inte.

Och mitt "försiktigare än vanligt" gjorde du om till "vara på sin vakt". Om jag förvanskade citat lika friskt som du, då skulle jag säga att du påstått att man inte behöver vara på sin vakt tidigare år utan först i år.

Det finns ett namn på denna diskussionsteknik: straw man's argument
http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

Och sedan drämmer du genast till med omdömet "nonchalant och okunnig" så fort någon har en åsikt som avviker från din. Övergår du till personattacker för att dina sakargument har tagit slut?

Givetvis är målet att ingen ska få ofrivilliga bad. Men jag tror även du håller med om att det är mycket bättre att bli blöt bara om skorna och fötterna än att frysa ihjäl i en vak. Därför är "riktigt rutten is" betydligt ofarligare än is som bara är "dålig", även om båda kan ge dig ett ofrivilligt bad -- det har viss betydelse om man överlever det ofrivilliga badet, eller hur?
 
Mina kunskaper räcker bra till att inte ge mig ut på "isen" efter den 15 april.

Mitt senaste-datum på naturis hittills var den 19 april, i samband med en påskhelg på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Men det var efter den ovanligt kalla vintern 1986-1987. Isen var tjock och väl bärig, och ingen i sällskapet plurrade.

Den mycket milda vintern 2007-2008 (då Vikingarännet + flera andra lopp fick ställas in p.g.a. isbrist) var mitt sistadatum på naturis den 17 februari, på små sjöar med tunna isar som hade mängder av vindbrunnar.

Slutsats: man kan inte sätta ett fixt datum som sistadag för issäsongen. Man måste bedöma isläget, och det varierar år från år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peterbergmark Isar i sthlm? Israpporter 3
Viljan82 Åkbara isar. Israpporter 12
brigas Jokkmokk-åkbara isar Israpporter 2
Mineral Dåliga isar Israpporter 0
mb91a Fina isar på Åland Israpporter 1
bema sjö isar Israpporter 2
salgo60 Isar i Holland info Israpporter 0
Highman Isar runt Skövde Israpporter 1
nanook Isar runt Åre Israpporter 1
kajaken_yahoo.com Fina isar i Uddevall-trakten Israpporter 0
Umeå isar? Israpporter 8
Bertil E Bra oplogade isar, Edsviken o Stora Värtan Israpporter 1
pery Isar i Uppsalatrakten Israpporter 6
duvillno Isar i Sundsvalltrakten in helgen? Israpporter 0
Skridskolasse Åkbara isar Örnsköldsvik Israpporter 0
Eje Några isar i Hälsingland Israpporter 0
Virrhönan NORRKÖPINGS-ISAR?? Israpporter 0
boe skates Stabila isar i Nacka - Haninge Israpporter 2
JATI Bra isar Västervik Israpporter 0
miaericsson Behöver ett tips på isar i Stockholmsområdet... Israpporter 1
Llhweiir Isar i Umeåtrakten Israpporter 2
mosare Isar och annat runt Storfors, Värmland Israpporter 1
Erik77 Åkbara isar Västerås ??? Israpporter 1
Martin W Finns det åkbara isar i närheten av Uppsala? Israpporter 0
duvillno Finns det åkbara isar i Närke eller Västerås trakten? Israpporter 2
lägg Åkbara isar Israpporter 0
t0c3969 Åkbara isar i Göteborgs trakten? Israpporter 3
Patrika Åkbara isar i Västervikstrakten? Israpporter 0
Göjje Isar runt Linköping? Israpporter 4
yatzy Isar i Färgelanda kommun Israpporter 0
Eje Fina isar i närheten av Göteborg Israpporter 0
Chairman Uppsala - Vårdsätraviken (Ekoln) - bra isar Israpporter 0
bessen Isar runt Göteborg? Israpporter 2
Chairman Uppsala - bra isar Israpporter 1
Markus_ Isar i Stockholm Israpporter 1
Tuvesson Isar runt Stockholm?? Israpporter 3
roer Åkbara isar i Uppland? Israpporter 4
joawik Tredje dan i rad på fantastiska isar i Luleå Israpporter 2
Boosse Knallhårda isar på Dreviken Israpporter 1
johatom ISAR I STOCKHOLM? Israpporter 3
lantis Klart det finns isar i Stockholm! Israpporter 0
Hefa Skridsko isar i Östergötland Israpporter 0
JohanG Isar i Stockholm Israpporter 1
morten Isar runt Jönköping ? Israpporter 0
5900 Fina isar i Härskogen Israpporter 0
julius Utmärkta isar på Åland Israpporter 0
be Plogade isar kring Stockholm Israpporter 0
Eje Isar nära Göteborg Israpporter 0
EZ snöfria(?) isar i Sundsvallstrakten? Israpporter 0
cw Isar i Roslagen? Israpporter 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...