Jägarna i blåsväder

Nya kängor till soldaterna måste ut nu, helst igår. FMV har tagit fram en ny modell men ingen tycks veta exakt var den har tagit vägen? Kan citera en major från en av fjolårets övningar "Det är så man skäms när man ser vad ni blir tilldelad för kängor, det finns bättre på civila marknaden men HKV tilldelar oss inte pengar för att köpa in dem."

Tycker inte det ser ut som att lumparna på bilderna har m90, snarare någon modern vandringskänga. Stukningar och liknande beror ofta på klena rekryter och/eller idrottsskador. Så var det när jag lekte krig iaf.

\gro, också med svampliknande grön huvudbonad
 
Har den inställningen möjligen någon påverkan på att det gick som det gick? Innebär "finish the mission" att man ska genomföra uppdraget oavsett risker eller förluster, vare sig det gäller krig eller fred?
Om det är så, då har jag inget till övers för försvarsmaktens officerares rätt att leka med unga människors liv, hälsa och framtid. Då bör dessa omplaceras till andra arbetsuppgifter utan ansvar för andra människor.

De kör chickenrace med varandra stridisarna, så gängtryck o annan mobbning får sådana här följder, soldater ska ju inte vara egentänkande individer, utan lyda order, den som "vägrar" pga risker, ska nog inte bli jägarsoldat...det är lätt att stå på inskrivningen och skrävla om att man ska bli jägaresoldat för att impa på omgivningen, en annan att genomgå utbildningen...

Att man vill bli hangarsopare och ha det lugnt,är inget någon skryter med bland dessa adrenalinstinna stridsku..r, så ibland kan jag tycka att de får skylla sig själva. Ni har väl inte missat Ferdinand på julafton ???Eller värvar de här befälen ungdomarna som de gör i vissa länder med att droga ner dom o tvinga dem till det ?

Men givetvis håller jag med dig consono, någon ordning ska det va, soldaterna kan ju va bra o ha, o då är det ju inte så smart att de ligger på intensiven...
 
Det verkade vara en ganska tuff och kul övning! Den 7 september flögs bl a 17 värnpliktiga, någon slags bergspluton, in till slänten nedanför Södra Klippberget. På bilden ser ni tälten, Hilleberg och längst till höger ett Mountain Hardwear som det tog en bra stund att få upp. Ett befäl som jag pratade med några dagar senare på fjällstationen sa att MH-tältet hade gått sönder troligen pga att det var felaktigt uppsatt. Någon sa också att ett tält hade flygit iväg en bit med några personer i tältet. Senare hade de bl a varit uppe och klättrat på Klippberget.

Jag och min kompis funderade över varför de åkte helikopter. Ingen av oss har gjort lumpen, men om man ändå marscherar runt en hel del kan man ju lika gärna gå från Nikkaluokta till Tarfala. Kanske hade de för mycket utrustning?

Några dagare senare, den 10 september, hade några andra värnpliktiga satt upp tälten väster om keb fjällst nästan vid bron. Kommer inte ihåg vilka Hillberg tunneltält de hade. Vad jag kommer ihåg däremot är att jag aldrig sett tält så dåligt uppsatta i fjällen. En kille som stod vakt sa att några andra tält hade blåst sönder tidigare. Men jag antar att de var någon dag tidigare då det blåste mer.

Hursomhelst lärde de sig nog en hel del del även om en del material gick sönder. Själv tror jag att färre tält hade gått sönder om de hade betalat vad jag gjorde för mitt Allak.

/Tomas
 

Bilagor

  • IMG_6893.jpg
    IMG_6893.jpg
    90.3 KB · Visningar: 648
De kör chickenrace med varandra stridisarna, så gängtryck o annan mobbning får sådana här följder, soldater ska ju inte vara egentänkande individer, utan lyda order, den som "vägrar" pga risker, ska nog inte bli jägarsoldat...det är lätt att stå på inskrivningen och skrävla om att man ska bli jägaresoldat för att impa på omgivningen, en annan att genomgå utbildningen...

Att man vill bli hangarsopare och ha det lugnt,är inget någon skryter med bland dessa adrenalinstinna stridsku..r, så ibland kan jag tycka att de får skylla sig själva. Ni har väl inte missat Ferdinand på julafton ???Eller värvar de här befälen ungdomarna som de gör i vissa länder med att droga ner dom o tvinga dem till det ?

...
Den bilden känner jag inte igen alls.

Jag gjorde lumpen i Kiruna i mitten av 1970-talet, och utbildningen gick i första hand ut på att få till både självständigt tänkande individer och grupper som fungerade. Ungefär samma saker som jag som civil har fått lära mig på ledarskapskurser.
 
Den bilden känner jag inte igen alls.

Jag gjorde lumpen i Kiruna i mitten av 1970-talet, och utbildningen gick i första hand ut på att få till både självständigt tänkande individer och grupper som fungerade. Ungefär samma saker som jag som civil har fått lära mig på ledarskapskurser.

jepp, det där med hjärndöda jägarsoldater är en väl odlad myt av dom som ville men inte fick..
 
Aha, det är så det är, fick känslan av att ett gäng på 10 man inte kan göra andra saker när nåt ska göras som befälen säger...beordrar menar jag förstås...

Men jag lär mig alltid något nytt, hjärndöda är de nog inte, men vad får dem att göra sig illa frivilligt ?, har de så dålig utbildning så att de inte i förväg kan ana att det kommer att innebära problem som måste lösas med helikoptertransport till sjukhus, eller mycket svåra skador,sånt kan jag känna på mig innan, allt kan väl inte vara olyckliga omständigheter ?

Jag kanske lallar runt i en värld full av faror helt lyckligt ovetande som de på den där övningen ?
Ska nog se upp mer när jag är ute i skogen kanske, eller kanske mitt fega säkerhetstänkande fått mig att slippa akuthjälp ?

Men jag ser upp till färdigutbildade jägare, de är visst nåt extra sägs det, iaf mellan varven...
 
Om jag inte har tokfel så kommer ledarskaps- och grupputvecklingsmetoden UGL ursprungligen från det militära. Det finns en uppsjö av företag som erbjuder civil utbildning enligt det konceptet.
 
Det har hänt diverse fiaskon innan.

Kustjägare var ute nånstans i fjällen , kan nog varit lågfjäll.

Det blev snöstorm och allt gick åt skogen - dom grävde ned sig i fina hotellrumsliknande
snögrottor - så långt allt rätt.

Men sen blev dom oroliga och slog larm - fjällräddningen och allt möjligt - typ kustbevakningen från
nån söderhavcs ö fick åka ut och rädda dom.

Sen krisgrupp,debrief,samtal me präst,mamma,debrief och sen bullar hos kaptens farmor.

Dom var oroliga att deras snögrottor inte skulle palla - så dom beslutar att evakuera under ännu värre storm.

Vapen,dyrt sambandsmaterial och rubbet lämnas huller om buller.

Tog säkert bra länge innan snön smält så dom hittat alla strumpor,nappflaskor och propellerkepsar.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...