Svampbok för nybörjare?

Jag skulle vilja ha tips på en bra svampbok för nybörjare. De enda svampar jag kan nu är kantarell, sopp och trattkantarell :)

Mvh Anton
 
"Nya svampboken" av Pelle Holmberg och Hans Marklund, är definitivt den bästa boken för nybörjare, och helst den nya upplagan som kommit i år.. Den fokuserar på hur stor risk det är att blanda ihop resp. matsvamp med någon farlig svamp, och ger dem en fyr-gradig skala. Från 1 - svampar som man knappast kan blanda ihop med en farlig svamp, till 4 - för svampar som det finns större risk att blanda ihop med en farlig svamp.
 
Tror inte det. Däremot har svampguiden en app man kan köpa där man kan markera sina svampställen. Den har en uppslagsdel med bild och beskrivning av rätt många arter. Värdelös karta dock (googles flygbild).

+1 för Nya Svampboken. Man kan dock så småningom komplettera den med andra svampböcker som tar upp fler arter, t.ex.Nyléns Svampar i skog och mark. Nya Svampboken är den jag litar på och som jag tar med mig ut, trots otympligt, nästan kvadratiskt format.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mindful Svampbok, del 1984 Bär och svamp 1

Liknande trådar