[Skåne] Gissa bilden!

Troligtvis en rätt välbesökt plats, tyvärr spenderade jag inte natten här, denna gång.
3d4803d4aeed48cc7a9d69f68e45b4fb.jpg


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 
Är det skåneleden har jag varit på platsen. Har i princip gått hela. Men måste minnas hur det var.

Tror det var Öst/Väst-leden. Västra delen, i närheten av Halland.
 
Finjasjön är det mkt riktigt och en ytterligare ledtråd hade varit t ex närheten till en järnvägsknut. Bastubåten låg vid Björkvikens småbåtshamn i SO.

Läser i Skånes historia 1, 11500 f.Kr.- 1350 av Gunnar Wetterberg. Just vid Mölleröd vid Finjasjöns norra strand intill en slottsruin finns en utgrävd boplats från ett jägarsamhälle daterad till 11500 f.Kr. Den hittills äldsta kända boplatsen i Sverige. Då var renen främsta jaktbytet i Skåne.

Kan rekommendera Gunnar Wetterbergs historiska böcker. Han sätter Skåne i ett sammanhang med Danmark och kontinenten. Roligt för mig att läsa som turist i Skåne. Svenska historien är ju annars väl mkt koncentrerad på just Sverige kul att lära sig om Sverige och en region i kontexten andra områden och folk i närheten.

Kul att kombinera friluftliv och natur med kultur och historia!

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...