Hängmatta för Chariot-vagn...Bra eller dålig?

Säkert i vagnen

Vi har en cougar med hängmatteinsatsen till vår 7-månaders dotter, men hon har åkt i den sedan hon var ca 4 månader. Den fungerar mycket bra eftersom hon halvligger och därför kan sova i vagnen utan att huvudet tippar framåt. Säkerhetsselen och hängmattans fastsättning gör att om vagnen skulle välta så sitter hon kvar i hängmattan som sitter fast i vagnen och inte rör sig nämnvärt.
Jag har inte testat att välta vagnen utan detta är en bedömning av konstruktionen.
Dessutom så är handtaget bak på cougar konstruerat så att om kärran välter så tar det och sidostagen fram i så att tyget hamnar typ 10-15 cm från marken. Men det är i teorin det. Vagnen kan ju välta och haman uppochner också.

I hängmattan kan barnet inte ha hjälm, men när man tar bort den är konstruktionen likadan som på Burleys vagnar med en inbuktning för hjälmen bakom nacken på barnet.

Hittils har vi inte hittat någon hjälm som passar på vår dotters huvud, men vi kommer att köra med hjälm från det att hon sitter upp i vagnen.

/ Niclas



[Ändrat av Niclas 2006-09-15 kl 16:53]
 
Enda vagnen

Vad vi kunde hitta så var Chariots vagnar de enda som hade typ hängmatta som gjorde att vi kunde använda vagnen redan från 4 månader, men det kanske finns andra som har andra konstruktioner.

/ Niclas
 
Tack för alla svar!

Kul att så många svarat och kommenterat :) Anna: Vi har köpt vår vagn från Danmark, och där har man inte riktigt samma regler om hjälmar för barn. Jag tycker det är synd att hjälmlagen är så rigid att man inte ens kan ha t ex babyskydd i cykelkärra och då slippa hjälm (för det går ju inte att få plats med precis som många här kommenterat).
 
Köpa i Danmark?

Apropå att Kirre har köpt i Danmark - är de billigare där än i Sverige? Eller går det på ett ut med den svaga svenska kronan? Vi ska bila till svärföräldrarna på Jylland om ett tag, kanske vi kunde passa på att titta på Chariotvagnm i Ålborg eller Århus i så fall.
Anna
 
Vad vi kunde hitta så var Chariots vagnar de enda som hade typ hängmatta som gjorde att vi kunde använda vagnen redan från 4 månader, men det kanske finns andra som har andra konstruktioner.

/ Niclas

För er som hittar tråden nu så här några år efter den lades in:
Titta på tyska firman Webers lösning; ett typ babyskydd light:
http://www.weber-products.de/products/kids-babyschale/

Det ska gå att använda för flera sorters kärror.
 
Jag använder en nordic cab-kärra, och när dottern var riktigt liten fällde jag bara sätet helt och ställde in barnvagnsinsatsen. Funkar väl på alla kärror där det finns nog plats för det.
Sen får man ju naturligtvis anpassa hastigheten efter att barnet de facto inte är fastspänt, men om man inte kör alltför fort (typ långsamt joggingtempo) skulle jag nog påstå att det är mindre farligt än en barnvagn...

Appropå tidigare diskussion om cykelkärror och säkerhet så upplever jag cykelkärran som avsevärt säkrare än cykelsits (undantaget möjligen om man blir rammad av en bil, men då känns det som att man ligger rätt illa till oavsett). Jag har cyklat med dottern i kärran hela vintern, jäkligt skönt att inte behöva oroa sig för att halka omkull med cykeln (eller tja, när det händer är det åtminstone bara jag som blir lite misshandlad...).
 
Vi använde hängmattan från födseln i en couger2 som dubbelvagn ihop med två år äldre syskon. Perfekt att slippa ännu en till vagn. Instämmer att barnet lätt glider ner om man inte spänner fast det.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...