Abisko - Nikkaluokta

Tjena, ny här på sidan och relativt oerfaren inom friluftsliv. Har lite frågor som jag inte lyckats hitta svar på, hoppas ni kan hjälpa mig med dem. :cool:

Ska i sommar vandra mellan Abisko - Nikkaluokta. Tanken är att tälta majoriteten av nätterna men även ta någon enstaka natt i någon utav stugorna.
Min första plan var att gå stuga till stuga (tälta utanför), utom vid Tjäktja där jag skulle fortsätta till sälka då det "bara" är 12 km mellan de stugorna. Men har nu läst att Tjäktja-Sälka är den jobbigaste sträckan.
Har då tre alternativ:
1. Bör man stanna vid Tjäkta för att vila inför nästa etapp?
2. Gå förbi stugan och pausa på halva sträckan mellan Tjäktja-Sälka och slå upp tältet? (Är sträckan acceptabel för tältning?)
3. Gå hela sträckan Alesjaure-Tjäktja-Sälka och bita hop?

Vad föredrar ni? :)

Lite andra frågor:
Föredrar ni att tälta vid stugorna eller vid sidan av leden mellan stugorna?
Bör man ta en vilodag? vart är det finast/mest värt att ta denna vilodag?
Har ni något tips på ställe där det är värt att göra en dagsutflykt alt. under vilodagen? (bestiga någon topp/sjö/bastu/annat)

Tack på förhand // Niandertalaren
 
Max en mil om dagen. Samt möjlighet att stanna någon extra dag för att vila eller enbart njuta av livet. När jag vandrar så undviker jag stugor vill njuta av tystnaden (förutom myggen) så ta många extra dagar om ni kan. Njut så att vandringen skall lämna ett fint minne
Go tur
 
Jag gick samma tur i somras, Det är lite upp och ner vid Tjäktja då, men det känns ganske kort för en dags tur om man stannar i Tjäktja, tycker jag.

Så jag förespråkar Alt. 3: Gå hela sträckan och njut. :)

Jag föredrar och tälta i närhet till stugorna. Det är lagom avstånd mellan stugorna, och känner viss trygghet av att vara nära andra.
Vid Abiskojaure kan man gå förbi stugan ett par km, och tälta vid gränsen av nationalparken, där finns många tältplatser. (Eller så betalar du tältavg. och bor vid stugan)
Vid Alesjaure kan man hitta fina tältplatser på andra sidan bron, från stugan sett. (Eller så betalar du tältavg. och bor närmare stugan)
Vid Sälka kan man tälta söder om stugan, på andra sidan jåkken (Eller så betalar du tältavg och bor precis vid stugan)
Det finns även möjlighet att gå Sälka - Kebne Fjällstation, 24km på en dag, om man tar och genar innan Singi.

Man ska alltid räkna med nån extradag, man vet aldrig hur turen blir. Kanske kommer du plötsligt på att du vill byta ut sträckan "Alesjaure - Tjäktja - Sälka" till "Alesjaure - Vistas/Nallo - Sälka" eller att vädret gör att du hellre stannar i en stuga en extradag.

Om inte extradagen läggs på att gå upp på sydtoppen/Kebne, så skulle jag nog förlägga den vid Alesjaure, kanske ta en tur förbi "fantomenfallet" (jag har inte själv varit där).

Vill du inte möta jättemånga vandrare, så undvik att gå denna sträcka under Fjällräven Classic (9-16 Aug 2019).

En kort blog om vår tur: https://utenatter.wordpress.com/2018/12/17/abisko-augusti-2018/
 
Det lär ska finnas tältplatser strax söder tom Tjäktjapasset om ni inte vill gå hela vägen från Alesjaure till Sälka.

Vad som är jobbigast beror nog också på vilka förutsättningar man har, hur vädret är, vad som har hänt innan osv, men många upplever sträckan Abiskojaure-Alesjaure som den jobbigaste, dels för att den är lång och dels för att den är ganska brant i början.

Madchicken ger många bra förslag på alternativa tältplatser om ni inte vill tälta vid stugorna. Är du medlem i STF kan du om du tältar mellan stugorna använda stugorna någon timme på dagtid för att laga lunch. Det kan vara skönt att sitta på en stol ibland. :) Alla får använda dass och slänga sopor utan avgift i stugorna.

I Abisko nationalpark är det tältförbud, så första dagen måste du antingen gå utanför parken eller tälta vid stugorna.

Bastu ingår i priset om du tältar vid stugorna (finns i Abiskojaure, Alesjaure och Sälka). Tältar du utanför området får du betala för bastun. Det är bra att veta att bastun har bestämda öppettider så det går inte att slinka förbi för en bastu när som helst. Normalt är det kvällstid och det brukar vara tider för damer, herrar och mixat.

Vill du ha tips på dagsturer runt Alesjaure så säg till, jag har massor. Bilden är från Fantomenfallet (sorry, jag lyckas inte vrida den rätt!)
 

Bilagor

  • IMG_0944.jpg
    IMG_0944.jpg
    63.2 KB · Visningar: 684
Jag gick samma tur i somras, Det är lite upp och ner vid Tjäktja då, men det känns ganske kort för en dags tur om man stannar i Tjäktja, tycker jag.

Så jag förespråkar Alt. 3: Gå hela sträckan och njut. :)

Jag föredrar och tälta i närhet till stugorna. Det är lagom avstånd mellan stugorna, och känner viss trygghet av att vara nära andra.
Vid Abiskojaure kan man gå förbi stugan ett par km, och tälta vid gränsen av nationalparken, där finns många tältplatser. (Eller så betalar du tältavg. och bor vid stugan)
Vid Alesjaure kan man hitta fina tältplatser på andra sidan bron, från stugan sett. (Eller så betalar du tältavg. och bor närmare stugan)
Vid Sälka kan man tälta söder om stugan, på andra sidan jåkken (Eller så betalar du tältavg och bor precis vid stugan)
Det finns även möjlighet att gå Sälka - Kebne Fjällstation, 24km på en dag, om man tar och genar innan Singi.

Man ska alltid räkna med nån extradag, man vet aldrig hur turen blir. Kanske kommer du plötsligt på att du vill byta ut sträckan "Alesjaure - Tjäktja - Sälka" till "Alesjaure - Vistas/Nallo - Sälka" eller att vädret gör att du hellre stannar i en stuga en extradag.

Om inte extradagen läggs på att gå upp på sydtoppen/Kebne, så skulle jag nog förlägga den vid Alesjaure, kanske ta en tur förbi "fantomenfallet" (jag har inte själv varit där).

Vill du inte möta jättemånga vandrare, så undvik att gå denna sträcka under Fjällräven Classic (9-16 Aug 2019).

En kort blog om vår tur: https://utenatter.wordpress.com/2018/12/17/abisko-augusti-2018/

Tack för infon :) är alesjaure-vistas/nallo-sälka en trevligare sträcka? Kan man gå upp på sydtoppen utan guide eller måste man boka en via fjällstationen? Mvh
 
Det lär ska finnas tältplatser strax söder tom Tjäktjapasset om ni inte vill gå hela vägen från Alesjaure till Sälka.

Vad som är jobbigast beror nog också på vilka förutsättningar man har, hur vädret är, vad som har hänt innan osv, men många upplever sträckan Abiskojaure-Alesjaure som den jobbigaste, dels för att den är lång och dels för att den är ganska brant i början.

Madchicken ger många bra förslag på alternativa tältplatser om ni inte vill tälta vid stugorna. Är du medlem i STF kan du om du tältar mellan stugorna använda stugorna någon timme på dagtid för att laga lunch. Det kan vara skönt att sitta på en stol ibland. :) Alla får använda dass och slänga sopor utan avgift i stugorna.

I Abisko nationalpark är det tältförbud, så första dagen måste du antingen gå utanför parken eller tälta vid stugorna.

Bastu ingår i priset om du tältar vid stugorna (finns i Abiskojaure, Alesjaure och Sälka). Tältar du utanför området får du betala för bastun. Det är bra att veta att bastun har bestämda öppettider så det går inte att slinka förbi för en bastu när som helst. Normalt är det kvällstid och det brukar vara tider för damer, herrar och mixat.

Vill du ha tips på dagsturer runt Alesjaure så säg till, jag har massor. Bilden är från Fantomenfallet (sorry, jag lyckas inte vrida den rätt!)

Kanon, tack för infon! :) kostar det något att tälta vid stugorna om man inte använder faciliterna? (Alltså att man bara nyttjar tältplatsen)
Lutar åt en vilodag i alesjaure så kommer säkert höra av mig om tips. Mvh
 
Kanon, tack för infon! :) kostar det något att tälta vid stugorna om man inte använder faciliterna? (Alltså att man bara nyttjar tältplatsen)
Lutar åt en vilodag i alesjaure så kommer säkert höra av mig om tips. Mvh

Ja, det kostar att tälta på stugornas område. Det är inte heller så att tältplatsen är någon iordningställd plats utan man tältar bland stenar och gropar även på området. Är man inte i behov av faciliteterna är det bättre att tälta utanför området.

I Alesjaure räcker det att gå över bron, det är högst några hundra meter dit. Där finns finare tältplatser än på området. Vill man basta betalar man separat för det.
 
Tack för infon :) är alesjaure-vistas/nallo-sälka en trevligare sträcka? Kan man gå upp på sydtoppen utan guide eller måste man boka en via fjällstationen? Mvh

Jag skulle svara ja på båda de här frågorna! :)

Sträckan i övre delen av Vistasdalen är väldigt vacker. Nallo ligger häftigt mellan höga berg. Dessutom betydligt mycket färre vandrare som tar den vägen. Det är lite längre men klart värt det. Bilden är tagen ner mot Vistasdalen"

Till sydtoppen går det att gå utan guide, kolla västra leden.
 

Bilagor

  • IMG_0887.jpg
    IMG_0887.jpg
    39.2 KB · Visningar: 604
Tack för infon :) är alesjaure-vistas/nallo-sälka en trevligare sträcka? Kan man gå upp på sydtoppen utan guide eller måste man boka en via fjällstationen? Mvh

Det är en alternativ sträcka, med mindre folk, jättefin vandring genom Vistasdalen.

rHGTENy.jpg

(Vistasdalen Augusti 2017)

Från Kebne kan man gå till Sydtoppen två vägar. Östra leden, som kräver guide (glaciärvandring och via ferrata). Västra leden som är lite längre kräver ingen guide, men lite mer pannben (tror jag, har inte gått Östra, bara Västra 2ggr).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
hijk Abisko-Nikkaluokta i September 3-säsongs Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
A.P. Abisko-Nikkaluokta midsommar? Fjällvandring 10
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Fjäderklätt Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014? Fjällvandring 19
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Luth abisko <-> nikkaluokta Fjällvandring 0
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
lunten Abisko - Nikkaluokta 11-18 september Fjällvandring 8
WalterBergman Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3
sus_sky abisko - nikkaluokta med en pappa Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.