Skaljacka

En skaljacka i min värld har stormklaff över dragkedjan. Denna ska vara försedd med knappar eller i nödfall möjligen kardborre (ett mycket sämre alternativ) så att jackan går att stänga när dragkedjan havererar.

Det sker inte ofta men vissa dragkedjor havererar innan jackan i övrigt är utsliten. Frekvensen är tillräckligt hög för att det ska komma med i min riskmatris. Utan möjlighet att försluta jackan framtill kan det snabbt bli ett dåligt läge.
 
Du kan gå upp på keb med en adidas träningsjacka i bra väder.

Eller en vanlig regnjacka i dåligt väder.

Goretex är bara en dyrare form av regnjacka, där användarna låtsas att den "andas".

Folk utförde frilufsilv långt innan Goretex lanserades som något sorts jesus-plagg.

Men absolut, en dyr skaljacka ser ju riktigt häftig ut. Och det är ju viktigt för vissa.

Instämmer. Man behöver inte en goretex-jacka för att knalla upp på Kebnekaise. Däremot kan det vara ett trevligt plagg om man är lagd åt det hållet och kan använda den till annat också. Själv använder jag mina goretex-jackor till vardags och har en lätt regnjacka med mig under fjällvandring. Den ventilerar bättre (med öppningar i armhålorna), är lättare och tar mindre plats än mina goretex-jackor.

Med det sagt så är inte en sådan jacka ett dåligt alternativ, vill bara pålysa om att det finns andra (och billigare) alternativ.
 
Jag använder också Gore tex till vardags. Men lättare på fjället. Senaste fjällturerna en vindjacka +inov8 stormshel l jacka (som kostade runt 800) för regniga dagar
 
Som vardagsjacka höst vinter vår kan den föreslagna fungera fint om du inte rör dig så mycket.

För toppbestigning Kebnekaise är en enklare regnjacka eller en motsvarande goretexjacka utan isolering mkt mer funktionell. Två eller trelagers goretex är ingen avgörande skillnad skulle jag mena.

(Sen kan man förstås hävda att det är felaktig prioritering att gå upp på Kebnekaise om det regnar.)

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...