Vilken cycloscross ska jag köpa?

Var först inne på en racer men har mer gått in på att cyclocross är det jag söker. Jag har kollat på Bianchi Zurigo samt FOCUS BIKES MARES AX DISC 105 CYCLOCROSS.

http://road.cc/content/review/160612-bianchi-zurigo
http://www.bikester.se/467231.html

Smärtgränsen ligger vid 15 000 kr för mig för själva cykeln. Har en nackskada, men cykling är den träningsform jag faktiskt klarar av. Dock är det ett stort plus om det är så bra sittställning som möjligt, samt att det är så bra dämpning mot stötar som möjligt (har förstått att Carbon tar upp mer stötar än aluminium)

Bianchin är rätt basic i komponenterna (Tiagra istället för Shimano 105 som på Focusen) men undrar hur mycket en icke proffscyklare som jag kommer att märka av det?

Jag kommer att cykla ca. 3 ggr / vecka samt cykla i skogen, till jobbet, men förhoppningsvis mest på asfalt. Men vill ha en tålig cykel som inte är allt för tung och som är rolig och lätt att cykla på, och går snabbt på asfalt.

Har ni några andra tips? Vilken skulle ni välja av de två ovanstående?
Finns det någon cyclocross som är utmärkande ergonomiskt? Eller någon som har en nackskada själv som har kört cykling som träningsform?

Allt gott, Amanda.
 
Jag köpte en corratec c-cross 2014 för typ ett år sen som jag är nöjd med. Låg bra i pris. Enda jag kan jämföra med är min gamla nishiki pro sld, och c-crossen är betydligt snabbare och roligare, pendlingscyklar cirka 13mil/v året runt.

Kan va värd att titta på i din prisklass, tror 2015-modell kommer med karbongafflar
 
- Första tipset brukar alltid vara att gå till en bra Cykelaffär!
- Har själv en cykelcross av märket Corratec, köpt hos TCM i Tyresö.
Nöjd med den! Man kan "trimma" den efterhand, uppgradera. Bytt till racerdäck och sadelstolpe i carbon osv. Prova i butik, dom är stora i storleken.
- Om du har nackproblem så tror jag inte att det är så bra att cykla i "bumpig" terräng, jag skulle nog hålla mig till bättre grus- och asfaltsvägar.
- Det finns racercyklar som har en mera upprätt sittställning, t ex Trek (med sittställning H3) eller
Canyon Endurace CF 7.0 WMN för ca 15´, väger bara 7,7 kg.
- Alternativet kan ju vara en "snabb" hybrid, t ex Nishiki har olika modeller med rakt styre och med möjligheter att montera skärmar m.m.
Med rakt styre har man en mera upprätt sittställning.

Lycka till Amanda!
 
Härligt att höra Amanda!
Generellt så tycker jag Shimano 105 är det lägsta du ska välja. Väljer du en cykel med billigare komponenter så tror jag tyvärr bara du kommer bli missnöjd när dom börjar krångla. Det man betalar för är kvalitet och vikt. Ju dyrare desto lättare och mer pålitligt.
När du hittat din cykelcross med skivbroms så var inte rädd för att köra med lägre tryck i däcken. 2,5 - 3 bar räcker gott och du kommer få en mjuk och skön resa oavsett underlag.

Den här kan du utan problem fästa skärmar på och köra året om.
http://www.cykelcitystockholm.se/cyklar/crosscyklar/ridley-crossbow-105-disc-cyclocross

mvh
Robin
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...