Bra och billig svamptork

Som det har konstaterats när det gäller t ex myggnät, så skall man vara medveten om att det kan innehålla mjukgörare som inte är lämpliga att få i matten, om inte materialet just är godkänt för livsmedel.
 
Träollor med rf nät på överför inga kemikalier till våta livsmedel. Ett par skotorkar i botten av ett litet skåp räcker väl, se bara till att det finns lufthål under och mindre i överändan.
go tur
 
Jag torkar ibland svamp i ugn (ca 50 grader) på tidningspapper. Fungerar bra. Men hur stor är risken att man får med sig kemikalier från tidningspapperet?
 
Låt oss vara snälla och säga att det som finns i tryckfärg förutom kimrök det vill ingen veta.
Bakpapper är neutralare och kan återbrukas.
go tur
 
Suck...
100% polyester och produkten ska vara "barngodkänd", IKEA brukar vara petiga med material när det gäller produkter för barn.

Men okej, jag ska inte komma med några fler tips, bättre att behålla dem för sig själv.
 
Låt oss vara snälla och säga att det som finns i tryckfärg förutom kimrök det vill ingen veta.
Bakpapper är neutralare och kan återbrukas.
go tur

Fukten från svampen sugs effektivt upp av papperet, det är vitsen med att välja det istället för bakplåtspapper. Sedan har jag ju inte tänkt att äta upp papperet utan bara själva svampen ;-). Frågan är om färgen på gammalt tidningspapper fastnar på svampen. Man slår ju ibland in t ex fisk i tidningspapper.
 
Suck...
100% polyester och produkten ska vara "barngodkänd", IKEA brukar vara petiga med material när det gäller produkter för barn.

Men okej, jag ska inte komma med några fler tips, bättre att behålla dem för sig själv.

Så,så,så ett riktigt bra tips, skall inköpas, tar ju nästan ingen plats ihopvikt heller. Tack för det, i helgen blir det svampplockning!
 
Dagens trycksvärtor innehåller knappast några större farligheter, jag tror inte heller myggnät innehåller mjukgörare i sån utsträckning att det skulle vara spårbart till den torkade maten.