Teknitips inför ÅEC

Hey hopp!

Jag ska köra Åre extreme challenge för första gången, solo. Forspaddlingen är min svaga gren. Har inte paddlat fors i kajak nånsin typ. Har dock paddlat hyfsat mycket havskajak. Men inte suttit i en kajak nu på 2-3år. skulle vara gött med lite tekniktips om det är någon som har något bra man kan tänka på? Jag är livrädd för att "åka runt". Har sådan respekt för vattnet.. Men vad jag har förstått så är forsarna inte sådär jättesvåra..?
 
Träna!

Hej!

Jag antar att du ska köra en stabil havskajak i Åre? Det är i alla fall att rekommendera med tanke på hur du beskriver din paddlingsbakgrund. Mitt råd är att du försöker träna i stökiga vatten (också sjö/hav) så mycket du kan och sedan kompletterar med en guidad tur uppe i Åre; du bör köra igenom forsarna en gång innan tävlingen så att du vet vad som väntar. Hur svårt det blir beror mycket på vattenståndet.

Teknik går inte att lära sig per korrespondens på den korta tid du har på dig, men jag tror att du ska försöka att paddla på, inte tveka eller göra plötsliga riktningsförändringar - att driva på framåt gör kajaken mer lättstyrd.

Det finns kraftiga bakvatten i några innerkurvor längs sträckan. Det är frestande att gina genom dessa, men då måste man vara på sin vakt vid bakvattenkanten - det är lättare att följa strömfåran och gå lite längre väg.

Lycka till!

JÅS
 
Tack för tipsen. Jo jag ska köra en stabil havskajak. Men det är väl så man måste paddla för att bli bättre att paddla som med allt annat. Var nog mera ut efter om det är några ställen man ska undvika som du sa. Att inte gina tex. bra att veta då ska jag inte ta några innerkurvor=). jag har sett ett youtube klipp från ÅEC 2008 från första forsen. Den såg inte så farlig ut. Är de andra forsarna svårare eller är de i klass med den första forsen?

/Cilla
 
Förra året var det lättpaddlat, hyfsat mycket vatten och därmed ett ganska utjämnat flöde. Forsarna är egentligen inte speciellt svåra och håller ungefär samma standard hela vägen, men du får räkna med en del skumpande och någon våg som sköljer över hjälmen. Stabiliteten kommer genom att man är avslappnad, "bottnar" i kajaken och driver på framåt utan för mycket stöttande och bromsande. Och för att våga vara avslappnad bör du ha ha paddlat sträckan före tävlingen.

JÅS
 
Okey ska komma ihåg det=) Ska sitta och meditera ordet avslappnad hela vägen..
hehe fast då kanske det inte lär gå sådär alldeles fort heller. :D men kommer nog att paddla igenom det innan så får fokusera på avslappningen då=).
 
Kan vara bra att träna på lite utom-kajaken-upplevelser också. Prova att välta din båt och kliva ur och simma till stranden. Nu har jag aldrig paddlat de forsarna och jag tror inte de är särskilt svåra. En grej till att tänka på är att alltid röra dig snabbare (paddla!) eller långsammare (bromsa!) än vattnet, annars är det svårt att styra.
 
Lite OT: Visst finns det inget forum på ÅEC-sidan för såna här frågor? Hade själv gärna hittat ett par entusiaster att sätta samman ett lag med (tränar ju en del bergslöpning), men såg lite sent att tävlingen går av stapeln såpass snart!

Ett annat år kanske? Känner någon någon som är intresserad? :)
 
Okey tack för tipsen. Ska alltså sitta och vara avslappnad och paddla snabbare än vattnet och inte ta innerkurvor=) Alltid något!

vill du köra i år finns nog fortfarande möjligheten. alltid någon som blir sjuk eller av någon anledning hoppar av. gå in på forumet på multisport.se. Där brukar de söka folk till lag i sista sekunden. Tror också att du kan ringa till race office på ÅEC och fråga om det är något lag som fått problem med avhopp och behöver en ersättare. så är du sugen finns nog chansen redan i år.
 
Lite OT: Visst finns det inget forum på ÅEC-sidan för såna här frågor? Hade själv gärna hittat ett par entusiaster att sätta samman ett lag med (tränar ju en del bergslöpning), men såg lite sent att tävlingen går av stapeln såpass snart!

Ett annat år kanske? Känner någon någon som är intresserad? :)

Mer OT...
HÅEC-veckan innehåller ju fler småtävlingar,mtbsprint,backsprint & kajaktävling,
så även om man inte har möjlighet/kan/vill köra hela tävlingen så finns det alternativ att välja på,och få möjligheten att svettas i fjällen!:)
 
Mer OT...
HÅEC-veckan innehåller ju fler småtävlingar,mtbsprint,backsprint & kajaktävling,
så även om man inte har möjlighet/kan/vill köra hela tävlingen så finns det alternativ att välja på,och få möjligheten att svettas i fjällen!:)
Jo.. det var bara osis att jag upptäckte att bergslöpningstävlingen gick av stapeln nästa dag, dvs <20 timmar efter att jag börjat fundera på att springa... Då blir det lite bisarrt att ta bilen till Åre och pröjsa en hundring för att få lunka till toppen och tillbaka ned och sen ta bilen hem, när man har Frösöbacken trehundra meter bakom huset...

Ska fundera på att höra av mig på multisport.nu, jättetack för tipset till ett annat år, Cilla!
 
Hur gick det i Åre?

Okey tack för tipsen. Ska alltså sitta och vara avslappnad och paddla snabbare än vattnet och inte ta innerkurvor=) Alltid något!

vill du köra i år finns nog fortfarande möjligheten. alltid någon som blir sjuk eller av någon anledning hoppar av. gå in på forumet på multisport.se. Där brukar de söka folk till lag i sista sekunden. Tror också att du kan ringa till race office på ÅEC och fråga om det är något lag som fått problem med avhopp och behöver en ersättare. så är du sugen finns nog chansen redan i år.

Hej Cilla!

Jag är nyfiken på hur det gick för dig i forsarna i Åre. Gick allt bra och hade du kul?

/JÅS
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...